Κυριακή, 28 Μαΐου 2023 - Αθήνα: 23,71 C Weather icon (ελαφρές νεφώσεις)

Σούπερ μάρκετ: Η ακρίβεια μείωσε την κατανάλωση, οι ανατιμήσεις αύξησαν τις... πωλήσεις


Οι πωλήσεις σε αξία στα σούπερ μάρκετ κατέγραψαν τον Μάιο αύξηση 6,6%, αλλά η άνοδος αυτή οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στις ανατιμήσεις - ο όγκος έχει μειωθεί κατά 8 έως 10% - λόγω της αδυναμίας των καταναλωτών να ανταπεξέλθουν στο αυξημένο κόστος

Οι πωλήσεις σε αξία στα σούπερ μάρκετ κατέγραψαν τον Μάιο αύξηση 6,6% ενώ αντίστοιχη ποσοστιαία ανάπτυξη έδειξε το ταμείο και τον Ιούνιο σε σχέση με το αντίστοιχο δίμηνο έναν χρόνο πριν. Δηλαδή σε επίπεδο πρώτου εξαμήνου το ταμείο των σούπερ μάρκετ θα δείξει, όπως εκτιμούν στελέχη της αγοράς, αύξηση της τάξεως του 2% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2021.

Σύμφωνα με Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) 1 στις 2 επιχειρήσεις αναμένει χειρότερο οικονομικό αποτέλεσμα ως προς την κερδοφορία της το 2022, ενώ μόλις 11% καλύτερο. Πρακτικά 1 στις 4 επιχειρήσεις του κλάδου του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας τροφίμων αναμένει ζημιές το 2022. Μόλις 1 στις 2 αναμένει κέρδη, αλλά και από αυτές οι μισές εταιρείες αναμένουν οριακή αύξηση κάτω του 2%.

Την ίδια στιγμή οι ανατιμήσεις που δέχονται οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ από τους προμηθευτές σε μεγάλες βασικές κατηγορίες, όπως το κρέας, τα γαλακτοκομικά, τα άλευρα και τα υποπροϊόντα αυτών είναι της τάξεως του 20-30%.

“Ο πληθωρισμός στο μέσο καλάθι είναι 6-7% αν τον δούμε μήνα με μήνα, και νομίζω ότι θα ξεπεράσει το 10% με 11% όσο περνά ο καιρός. Οι ανατιμήσεις από τις εταιρείες συνεχίζουν και δεν βλέπουμε κανένα σημάδι συγκράτησης” συμπληρώνει στέλεχος από αλυσίδα σούπερ μάρκετ με πανελλαδική εμβέλεια.

Τον Ιούνιο, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα σκαρφάλωσε στο 12,1%, ενώ τον Μάιο σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ ήταν στο 11,3%. 

Οι ανατιμήσεις αποτελούν την κύρια ανησυχία των καταναλωτών σήμερα σε ποσοστό 73%. Το ποσοστό αυτό είναι σημαντικά υψηλότερο από τα αντίστοιχα ποσοστά που καταγράφονται στη Δυτική Ευρώπη. Μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο καταγράφεται σχετικά εξίσου υψηλό ποσοστό 60%, σύμφωνα με έρευνα του ΣEΛΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος).

Από την έρευνα του ΣEΛΠΕ προκύπτει, επίσης, πως το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο την χρηματική δαπάνη αυξήθηκε από 46% πέρυσι την ίδια εποχή σε 74% των 2022 με όλα τα υπόλοιπα κριτήρια να καταγράφουν μείωση. Αυτό το αποτέλεσμα δείχνει αφενός τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών και αφετέρου ότι η ανησυχία του κοινού σε σχέση με τις ανατιμήσεις έχει αυξηθεί σημαντικά.

Όσον αφορά το διαθέσιμο εισόδημα, η εκτίμηση των καταναλωτών είναι ότι οι αυξήσεις στο κόστος ενέργειας μειώνουν μεσοσταθμικά το διαθέσιμο εισόδημα τους κατά 17%, με 2 στους 3 καταναλωτές (66%) να δηλώνουν ότι το διαθέσιμο εισόδημα τους μειώνεται πάνω από 20%.