Τα επόμενα πέντε χρόνια, λόγω συνταξιοδότησης, το επάγγελμα θα εγκαταλείψουν 3,4 εκατ. οδηγοί φορτηγών παγκοσμίως
Σε σημαντικό ζήτημα για την πλειοψηφία των κλάδων του επιχειρείν που χρησιμοποιούν οδηγούς αναδεικνύεται τα τελευταία χρόνια η έλλειψη εργαζομένων, οι οποίοι σταδιακά εγκαταλείπουν το επάγγελμα, αναζητώντας άλλες διεξόδους.
Το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό, αλλά παγκόσμιο και ιδιαίτερα ευρωπαϊκό. Για παράδειγμα στη Μεγάλη Βρετανία οι περισσότερες αγγελίες επιχειρήσεων ζητούν οδηγούς από το εξωτερικό και εκτιμάται ότι αυτή τη στιγμή λείπουν πάνω από 40.000 άτομα. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με φορείς του κλάδου, υπάρχουν πάνω από 10.000 κενές θέσεις εργασίας.
Κατά όσα αναφέρονται στην τελευταία μελέτη της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών (ΙRU), η έλλειψη οδηγών το 2024 εδραιώθηκε στις 3,6 εκατ. κενές θέσεις εργασίας -στο σύνολο των 36 υπό μελέτη χωρών- παραμένοντας στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2023. Σε αυτό το πλαίσιο, οι νέοι οδηγοί κάτω των 25 ετών αποτελούν το 6,5% του συνολικού εργατικού δυναμικού των οδηγών, με τα ποσοστά ορισμένων χωρών να χαρακτηρίζονται ιδιαίτερα κρίσιμα, όπως αυτά της Ιταλίας (2,2%), της Γερμανίας (2,6%), της Πολωνίας (3%) και της Ισπανίας (3%).
Σύμφωνα με στελέχη της IRU «η τάση για ενασχόληση με το επάγγελμα του οδηγού είναι συνεχώς καθοδική. Το ποσοστό των νέων οδηγών φορτηγών σε σχέση με το σύνολο των οδηγών μειώθηκε κατά 5,8% από το 2023 έως το 2024. Αυτό συμβαίνει παρά την αντίθετη τάση που παρατηρείται στο συνολικό εργατικό δυναμικό των χωρών που μελετήθηκαν, με τους νέους εργαζομένους να αυξάνονται κατά 1,4%».
Αυτό έχει συμβάλλει και στο επίσης ανησυχητικό, την αύξηση του ορίου ηλικίας. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το ποσοστό των οδηγών φορτηγών άνω των 55 ετών αυξήθηκε κατά 1,6% το περασμένο έτος, με τη μέση ηλικία οδηγού φορτηγού παγκοσμίως έχει φτάσει πλέον στα 44,5, έτη.
Με βάση αυτά τα στοιχεία, η IRU επισημαίνει ότι τα επόμενα πέντε χρόνια, λόγω συνταξιοδότησης το επάγγελμα θα εγκαταλείψουν 3,4 εκατ. οδηγοί φορτηγών, και συγκεκριμένα το 21% των υφιστάμενων οδηγών στην Αυστραλία, το 18% στην Κίνα και το 17% στην Ευρώπη, γεγονός που σημαίνει ότι αναμένεται το πρόβλημα να γίνει ακόμα μεγαλύτερο, αν δεν υπάρξει σημαντική παρέμβαση από την πολιτεία.
Θεμιστοκλής Αμπλάς, Πρόεδρος Ομοσπονδίας Συνδικάτων Μεταφορών: Στα όρια της επικινδυνότητας το επάγγελμα, οι λίγοι δουλεύουν διπλοβάρδιες
Καταστροφική για κλάδους όπως οι μεταφορές και ο τουρισμός τονίζει ο Θεμιστοκλής Αμπλάς, Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδικάτων Μεταφορών στο Financial Report ότι θα αναδειχθεί στο άμεσο μέλλον η έλλειψη οδηγών και, επίσης, γιαυτό ο βασικός λόγος είναι οι χαμηλοί μισθοί: «Ένας μέσος οδηγός προσλάμβάνεται με πρώτο οδηγό 880 ευρώ συν επίδομα γάμου και αν έχει προϋπηρεσία, συνυπολογίζονται και οι τριετίες. Αυτό έχει οδηγήσει πολλούς να φύγουν από το επάγγελμα ή να εργάζονται και σε άλλες δουλειές για να τα βγάλουν πέρα. Τώρα επιχειρούμε να κάνουμε μια σύμβαση, πιο ανθρώπινη» επισημαίνει ο κ. Αμπλάς.
Το πλήγμα είναι σημαντικό και για τη ”βαριά βιομηχανία της χώρας», τον τουρισμό, με πολλούς οδηγούς να εργάζονται διπλοβάρδιες για να μπορέσουν να καλύψουν τη ζήτηση. «Υπάρχουν οδηγοί που δουλεύουν στις ημέρες ανάπαυσης, στις ημέρες άδειας, συγκεκριμένα οδηγοί καταγγέλλουν στην Ομοσπονδία μας ότι εργάζονται τουλάχιστον 15 διπλοβάρδιες το μήνα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλες κίνδυνος, να γίνονται ατυχήματα, τα οποία αποτελούν δυσφήμιση για τη χώρα μας. Έχουμε στείλει αλλεπάλληλα έγγραφα ότι η συγκοινωνία είναι σε κίνδυνο, περιμένουμε να μας δεχθεί ο Υπουργός» επισημαίνει ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Μεταφορών.
Λευτέρης Δημόπουλος, Πρόεδρος ΠΟΣΙΠΣ: Οι χαμηλοί μισθοί δεν βοηθούν
Για την έλλειψη οδηγών στον εκπαιδευτικό κλάδο μιλά στο Financial Report ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών, ΠΟΣΙΠΣ, Λευτέρης Δημόπουλος: «Υπάρχει έλλειψη οδηγών στον κλάδο τα τελευταία χρόνια και θεωρώ ότι ο κυριότερος λόγος είναι οι χαμηλοί μισθοί, καθώς εκτός από τα μεγάλα εκπαιδευτήρια, τα πιο μικρά σχολεία σε όλη τη χώρα δεν μπορούν να δώσουν μισθούς που να μπορούν να ικανοποιούν τους επαγγελματίες. Κατά μέσο όρο ένας οδηγός που εργάζεται στα σχολικά παίρνει 900 ευρώ, κάτι το οποίο για τους πολλούς είναι πολύ λίγο, δεδομένου ότι είναι και μια δουλειά ευθύνης, αφού καλείσαι να μεταφέρεις παιδιά και έχεις την απόλυτη ευθύνη τους».
Κατά τον κ. Δημόπουλο, εξάλλου, δεν υπάρχουν, παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει, και κίνητρα από την πολιτεία για χρηματοδότηση επαγγελματικών διπλωμάτων, με στόχο να έρθουν στον κλάδο εργαζόμενοι που δεν μπορούν να χρηματοδοτήσουν την αναβάθμιση διπλωμάτων.
Π. Σάμιτας, Διευθυντής μεταφορών Φουρναράκης ΑΕ: Οι οδηγοί καλούνται να γίνουν πολυεργαλεία
Για οδηγούς που πλέον χρειάζεται να γνωρίζουν ‘’λίγο απ’ όλα ‘’ για να επιβιώσουν στο επάγγελμα, κάτι που έχει ωθήσει πολλούς στην έξοδο μιλά στο Financial Report o Παναγιώτης Σάμιτας, διευθυντής μεταφορών στην εταιρεία logistics Φουρναράκης ΑΕ. «Είναι μεγάλο το πρόβλημα τα τελευταία χρόνια διότι έχουν σταματήσει να ασχολούνται με αυτό το επάγγελμα οι νέοι άνθρωποι. Παλιά το επάγγελμα του οδηγού πήγαινε από γενιά σε γενιά, όμως πλέον η υγειονομική κρίση και η ανάγκη για νέες δεξιότητες το έκαναν πιο δύσκολο και κατά συνέπεια όχι τόσο ελκυστικό για να το ακολουθήσει κάποιος».
Για τον ίδιο, πλέον, δεν υπάρχει αμιγές επάγγελμα οδηγού όπως παλιά και ο σύγχρονος οδηγός καλείται να κάνει και λίγο λογιστική και λίγο εξυπηρέτηση πελατών και λίγο χειρωνακτική εργασία: «Θα πρέπει οι οδηγοί να γνωρίζουν να εκδίδουν ψηφιακά τιμολόγια, θα πρέπει να έχουν mail για να λαμβάνουν παραστατικά. Οι πιο παλαιοί στο επάγγελμα δεν τα γνωρίζουν αυτά. Κακώς το κράτος, ως λύση στο πρόβλημα, απελευθέρωσε την ηλικία των οδηγών, ακόμα και στα 67, δεν μπορούν ούτε σωματικά να ανταποκριθούν, ούτε να ακολουθήσουν τις εξελίξεις».
Για το λόγο αυτό, εταιρείες όπως η Φουρναράκης χρηματοδοτεί αναβάθμιση διπλωμάτων, ενώ έχει δημιουργήσει και ελκυστικά πακέτα για τους υποψήφιους νέους οδηγούς τονίζει ο κ. Σάμιτας. «Προσπαθήσαμε να βρούμε λύση. Σαν εταιρεία κάναμε αναβάθμιση διπλωμάτων εργαζομένων που θεωρήσαμε ότι μπορούσαν να ανταποκριθούν και μέσα σε έξι μήνες αναβαθμίσαμε πέντε ανθρώπους. Αφουγκραστήκαμε την αγορά, είδαμε που κυμαίνονται οι μισθοί και προσεγγίσαμε ακόμα και οδηγούς μηχανών της e-food που πλέον είναι οδηγοί μας».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- The Guardian: Η Ελλάδα ανθεί και πάλι αλλά και μία σπόντα για διαφθορά και ολιγάρχες
- e-ΕΦΚΑ: Εκτός λειτουργίας οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες του ΚΕΑΟ
- Νέα Οδός – Κεντρική Οδός: Τέσσερα βραβεία στα Mobile & IoT Awards 2025
- ΔΥΠΑ: Εγκρίθηκαν 250 επιχειρηματικά σχέδια ανέργων σε 5 περιοχές της χώρας
- Ελληνικός Χρυσός και Δήμος Αριστοτέλη υπογράφουν συμβάσεις για έργα 1,5 εκατ. ευρώ
- Χρηματιστήριο: Οριακή πτώση (0,08%) για τον Γενικό Δείκτη
- Ομιλος ΔΕΗ: Συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό Ερευνητικό Εργο RAIDO για την τεχνητή νοημοσύνη
- Χρωματιστά τιμολόγια και στη λιανική αγορά φυσικού αερίου
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις