Business Minds

Αρμόδιος Γιαννίδης (VITEX): Η τέχνη του να «ξαναβάφεις» το μέλλον

Financialreport.gr

Ο διευθύνων σύμβουλος της βιομηχανίας χρωμάτων Vitex, Αρμόδιος Στ. Γιανννίδης.

Μπογιατζήδες με όραμα: Πως η επιχείρηση που «έπιασε πάτο» επέστρεψε στην κορυφή, δημιουργώντας αξία σε όλη την αλυσίδα της δραστηριότητάς της

Η πορεία της Vitex, μιας από τις πλέον γνωστές ελληνικές επιχειρήσεις στον κλάδο των χρωμάτων, αποτυπώνει με σαφήνεια τις δραματικές μεταβολές που υπέστη το επιχειρείν στην Ελλάδα κατά τη δεκαετή οικονομική κρίση. Η εταιρεία βρέθηκε σε συνθήκες ασφυξίας, με κάθετη πτώση τζίρου, τραπεζικά δάνεια που επιβάρυναν τη λειτουργία της και εσωτερικές αναταράξεις που απείλησαν τη συνοχή της.
Ο Αρμόδιος Γιαννίδης, επικεφαλής της επιχείρησης, περιέγραψε δημόσια, με ωμό ρεαλισμό, πώς η Vitex άγγιξε τον «πάτο» και πώς, με αλλαγές στη διοίκηση και επαναπροσέγγιση της αγοράς, κατάφερε να ανακάμψει και να καταστεί εκ νέου κυρίαρχη δύναμη στον τομέα της.
Η ομιλία του πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του ΟΠΑΠ Forward TALKS, ένα βήμα διαλόγου και ανταλλαγής ιδεών μεταξύ επιχειρηματιών και στελεχών της αγοράς για την ελληνική μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Το πρόγραμμα εντάσσεται στη πολύχρονη πρωτοβουλία Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, ΟΠΑΠ Forward, που ο ΟΠΑΠ εφαρμόζει με συνέπεια εδώ και 12 χρόνια και μέσα από το οποίο έχουν υποστηριχθεί 81 μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μεγενθύνοντας συνολικά το αποτύπωμα τους στην οικονομία και την κοινωνία.

«Θα ξεκινήσω από τα δύσκολα και ανελέητα». Ετσι ξεκίνησε την ομιλία του ο επικεφαλής της Vitex. Και χωρίς περιστροφές εξήγησε: «Ηταν ανελέητα γιατί την περίοδο της κρίσης χάσαμε πάνω από το 50% του τζίρου μας. Είχαμε κάνει μία μεγάλη επένδυση σε νέο εργοστάσιο και δεν είχαμε προλάβει να πουλήσουμε το παλιό για να αποπληρώσουμε τα δάνειά μας.»

Τα προβλήματα δεν ήταν μόνο η κρίση: «Επίσης είχαμε και μία ενδοοικογενειακή κρίση, από αυτές που έχουν όλες οι καλές οικογένειες, που έχουν μία επιχείριση, με τη διαφορά, ότι η δική μας ήταν σχεδόν ακραία», προσέθεσε ο κ. Γιαννίδης και κατέληξε στο που έφθασε:
«Μετά από πέντε χρόνια με πάρα-πάρα πολύ ξύλο, φθάσαμε στον πάτο. Είχαμε μείνει,  όλοι κι όλοι 200 ταλαίπωροι, πουλάγαμε 25 εκατομμύρια και χρωστάγαμε παρά πάνω από 30 εκατ.».

Όμως όπως το νόμισμα έχει δύο διαφορετικές όψεις, έτσι και το επιχειρείν. Η πτώση έφερε την ανάκαμψη:

Η ανάκαμψη
«Σήμερα είμαστε 470 αθλητές, κάνουμε 86 εκατομμύρια, είμαστε μακράν ο Leader της αγοράς μας και συνεχίζουμε  να επενδύουμε ασταμάτητα για την επέκτασή μας.»

Ο κ. Γιαννίδης συνεχίζει με τον ίδιο γλαφυρό τρόπο και εξηγεί το μεγάλο μυστικό της αλλαγής πορείας, από τον πάτο στην ανάκαμψη:
«Tο καλό, όταν πιάνεις πάτο, είναι ότι πατάς κάπου. Ναι, όντως, σταματάει η ελεύθερη πτώση και ξέρεις τι έχει μείνει. Μαζεύεις λοιπόν τα κομμάτια σου, αλλά το σημαντικότερο είναι να μετατρέψεις την αυτοκριτική σου σε σοφία. Και να πάρεις τις σωστές αποφάσεις.
Αποφασίσαμε να στελεχωθούμε μετασχηματίζοντας και εμείς τη διοίκηση από μία παραδοσιακά οικογενειακή μοναρχία – ας την πούμε έτσι – σε απολύτως επαγγελματική και αξιοκρατική, με στιβαρά θεμέλια, όμως . Σαν μία κοινοβουλευτική βασιλεία, ας την πούμε. Το μοντέλο αυτό ονομάστηκε ExeCom (Executive Committee). Σε αντίθεση όμως με τους Βασιλείς, εμείς κατεβήκαμε στην αγορά, πήγαμε να δούμε τους πελάτες μας.
Ξεκίνησα κι εγώ προσωπικά και πήγα σε όλους αυτούς τους πελάτες και κυρίως σε αυτούς που πρωτίστως για κάποιο λόγο τους είχαμε δυσαρεστήσει και δεν είχαμε φανεί αντάξιοι των προσδοκιών τους. Πήγαμε λοιπόν τους εξήγησα τις αιτίες και τους ζήτησα και συγγνώμη. Επίσης, πήγα και σε όσους μας εμπιστεύονταν ακόμα και πήγαμε και  σε όλους αυτούς για να τους ευχαριστήσουμε που είναι συνοδοιπόροι μας για να τους κρατήσουμε γιατί ο ανταγωνισμός ήταν έντονος.
Πήγαμε λοιπόν και για να μάθουμε πως να γίνουμε καλύτεροι. Και να δηλώσουμε ότι θα γίνουμε τόσο καλοί, που θα μπορούν να μας εμπιστεύονται μέχρι την επόμενη γεννιά μας

Προσωπικές συναντήσεις με τους πελάτες 
«Προσωπικά επισκέφθηκα με τους κατά τόπους συναδέλφους μας σε πάνω από 1.000 dealers σε πέντε χώρες σε τρία χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι κατά μέσο όρο δύ0-τρεις ημέρες επί εβδομάδες δεν ήμουν στα γραφεία μας. Σημαίνει ότι έβλεπα 4-5 πελάτες μέσα σε μία ημέρα, το πολύ, γιατί δεν ήταν “ξεπέτα” η επίσκεψη. ‘Ηθελε μία ώρα μίνιμουμ, αλλά έπρεπε να αφιερώσω και μία ημέρα σε ένα ακριτικό νησί. Ήθελε πολύ δέσμευση να μην σε τραβήξει η καθημερινότητα πίσω. Το να είναι η καθημερινότητά σου εκεί έξω. Συνειδητοποιήσαμε όμως,  ότι και οι πελάτες μας, όντας 99% οικογενειακές επιχειρήσεις, είχαν τις ίδιες ανησυχίες με εμάς.»

Καθιέρωση συστήματος αξιών σε όλη την αλυσίδα 
«Σκεφτείτε το τυπικό χρωματοποιείο της γειτονιάς σας, είναι ένα ταπεινό μαγαζί. Είναι σκοτεινό ενώ πουλάει χρώμα και δεν ανάβει τα φώτα για να το δείτε. Διότι χωρίς φως δεν υπάρχει χρώμα. Είναι το μόνο σκονισμένο μαγαζί, που θα καταδεχτείτε να μπείτε για να ψωνίσετε. Το έχει ο ίδιος  τύπος από την εποχή της χούντας, που ακόμα και εάν το έχει αναλάβει ο υιός του, του μοιάζει τόσο πολύ, που  δεν έχει αλλάξει τίποτα. Αλλά είναι ωραίος τύπος. Είναι λαϊκός και μπεσαλής. Είναι νοικοκύρης και πρακτικός. Είναι αυθεντικός και άμεσος. Είναι περίπου, όπως είναι και οι περισσότεροι πελάτες του, οι μπογιατζήδες. Γιατί και εμείς μπογιατζήδες είμαστε. Και αυτό θα σας εξηγήσω.
Λοιπόν, με αυτά που μάθαμε δημιουργήσαμε ένα σύστημα αξιών, που εμπλέκει τη δουλειά των πελατών και των προμηθευτών και των εργαζομένων μας. Μάθαμε δηλαδή καλύτερα τη δουλειά των πελατών μας για να την κάνουμε δική μας και να την κάνουμε και των προμηθευτών μας δουλειά. Οπότε όλη η αλυσίδα να λειτουργεί προς όφελος του τελικού καταναλωτή και του τελικού αποδέκτη.»

Και «δέσμευση» για το «ανταγωνιστικότερο πακέτο»
«Δεσμευτήκαμε και εγγράφως και online, ότι θα παρέχουμε το ανταγωνιστικότερο συνολικό πακέτο προΐόντων-υπηρεσιών. Βάλαμε μέσα σε αυτό καινοτομία, τεχνολογία, αποθέματα, φoρτώσεις, τεχνική υποστήριξη, επίβλεψη μεγάλων έργων, οτιδήποτε μπορεί να βάλουμε μέσα εστιάζοντας σε αυτά, που βάζουν αξία σε όλο το value chain…

Τη συνέχεια και όλη τη μοναδική ομιλία του κ. Γιαννίδη στο ΟΠΑΠ Forward TALKS, μπορείτε να τη δείτε στο παρακάτω video:

Επίσης, μπορείτε να δείτε εδώ, τις οικονομικές επιδόσεις της Vitex, και γενικά το αποτύπωμά της στην αγορά, ελληνική και ξένη, όπου πέτυχε εντυπωσιακή αύξηση εξαγωγών, βάσει των τελευταίων δημοσιευμένων οικονομικών καταστάσεων της εταιρείας, που επεξεργάστηκε το FinancialReport.gr.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu