Ευνοημένοι οι έμποροι του κέντρου, σταθερότητα ή πτώση για τα συνοικιακά καταστήματα
Aίσθηση με διττή εικόνα δίνουν οι φορείς από το κορυφαίο εκπτωτικό γεγονός της χρονιάς, έτσι όπως έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια, την Black Friday, ενώ ανάμεσα σε αυτά που τονίζουν, φανερώνεται και ένας κλάδος που μέχρι πρότινος δεν είχε μεγάλη παρουσία σε αυτή την περίοδο, αλλά τα δύο τελευταία χρόνια δίνει όλο και μεγαλύτερο παρών: Αυτός των υπηρεσιών, δηλαδή ξενοδοχεία, γυμναστήρια και ταξιδιωτικά γραφεία και αεροπορικές εταιρείες που έχουν μπει στο παιχνίδι των προσφορών, με ποσοστά έκπτωσης που μπορούν να φτάσουν ακόμα και το 40%. Με βάση πρόσφατη έρευνα της Nielsen, από 20% συμμετοχή πριν από δύο χρόνια, πλέον αυτή έχει εκτοξευθεί στο 60%.
Την ίδια στιγμή, μερίδιο στην αγορά της Black Friday είχε, σε μεγάλο ποσοστό, και το επίδομα ενοικίου καθώς και το επίδομα των 250 ευρώ που δόθηκε στους χαμηλοσυνταξιούχους, καθώς όπως ανέφεραν οι φορείς η καταβολή τους έγινε στο σωστό timing για να ”τονώσουν” την καταναλωτική κίνηση.
Σύμφωνα, λοιπόν, με εκπροσώπους των εμπορικών συλλόγων και μέχρι να βγουν τα πρώτα επίσημα αποτελέσματα από μελέτη της ΕΣΕΕ τις επόμενες ημέρες και της ΕΛΣΤΑΤ το προσεχές χρονικό διάστημα, το πρώτο αποτύπωμα της Black Friday του 2025 είναι αμφίρροπο ανάλογα με τους κλάδους του εμπορίου. Σταθερά υπάρχει αυξητική κατανάλωση σε ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, στα οποία οι εκπτώσεις είναι μεγάλες, φτάνοντας κάποιες φορές και το 50%, ακολουθούν τα καλλυντικά, τα οποία πλέον δεν κάνουν τόσο μεγάλες εκπτώσεις ούτε στις καλοκαιρινές, ούτε στις χειμερινές εκπτώσεις, ενώ κατανάλωση έχουν, αν και όχι ανάλογα με τις προσδοκίες, οι κλάδοι της ένδυσης και της υπόδησης.
Ανάμεσα, δε, στις κατηγορίες που κινήθηκαν ιδιαίτερα τις προηγούμενες ημέρες της Black Friday ήταν και τα παιδικά ρούχα, παπούτσια και παιχνίδια, εν όψει και των Χριστουγέννων. Κοινός παρονομαστής όλων, πάντως, είναι ότι ο κόσμος, ειδικά το περασμένο Σαββατοκύριακο κυκλοφόρησε και ψώνισε κάτι, άλλοτε μικρότερο, άλλοτε μεγαλύτερο, με αρωγό και τον καλό καιρό.
Υπολείπονται 700 εκατ. ευρώ για να φτάσουμε στον περυσινό στόχο
Τη δική του εικόνα ως Αντιπρόεδρος του ΕΕΑ και μέλος του ΔΣ της ΕΣΕΕ δίνει ο Νίκος Κογιουμτσής στο Financial Report μιλώντας για κατανάλωση δύο ταχυτήτων: «Τα καταστήματα στα κέντρα των πόλεων πήγαν καλύτερα σε αντίθεση με τα συνοικιακά που παρουσίασαν υστέρηση. Η κοινή αίσθηση από όλη την Ελλάδα ήταν ότι, παρότι ο κόσμος βγήκε έξω, η κατανάλωση ήταν μικρότερη από πέρυσι. Οι κλάδοι που ”δούλεψαν” περισσότερο ήταν τα ηλεκτρικά και τα ηλεκτρονικά, οι μικροσυσκευές και τα καλλυντικά. Αύξηση παρουσίασε η κατηγορία των υπηρεσιών, η ομορφιά, τα εισιτήρια ταξιδιών, τα ξενοδοχεία, ένα μέρος των χρημάτων των καταναλωτών κατευθύνθηκε και εκεί». Πάντως, κατά τον κ. Κογιουμτσή, οι ημέρες της Black Friday παίρνουν πλέον ένα μεγάλο ποσοστό από την αγορά των Χριστουγέννων, ενώ όλο το εμπόριο ήταν σε αναμονή. «Μας μένουν 700 εκατ. ευρώ για να ξεπεράσουμε τα έσοδα του 2024, δεν είναι σίγουρο αν θα πιαστεί αυτός ο στόχος μέχρι το τέλος του χρόνου» επισημαίνει.
Ξεπάγωσε η αγορά μετά από τρεις μήνες
Την αίσθηση ότι το περασμένο τριήμερο κινήθηκε κυρίως η αγορά στα είδη τεχνολογίας και ό,τι έχει να κάνει με το παιδί είχε ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά Δώρος Καπράλος: «Κατά κύριο λόγο δώρα, ηλεκτρονικά και αντικείμενα που συνδέονται με το παιδί πουλήθηκαν περισσότερο μέσα στο τριήμερο, παρότι δεν ήταν στο επίπεδο άλλων ετών, ήταν μια τονωτική ένεση σε μια αγορά που για τρεις μήνες είχε παγώσει».
Κατά τον ίδιο, πέρα από τη Black Friday «έχει μεγάλο ενδιαφέρον το πως θα κινηθεί η αγορά συνολικά το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς, πρέπει να δούμε πόσα χρήματα θα πέσουν στην αγορά στο σύνολο του τριμήνου, καθώς το Α’ εννιάμηνο του 2025 ήταν κάτω από το 2024».
Καλλυντικά: Ο μεγάλος κερδισμένος
Με τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά να είναι προ των πυλών, τα καλλυντικά ήταν από τους μεγάλους κερδισμένους των προηγούμενων τριών ημερών.
Σύμφωνα με όσα δηλώνει στο Financial Report η υπεύθυνη καταστήματος της αλυσίδας Galerie de Beaute στη Νέα Ερυθραία: «Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή ήταν από τις καλύτερες ημέρες της χρονιάς, είχαμε αύξηση σε σχέση με πέρυσι και ο κόσμος αγόρασε και πολλά δώρα εν όψει και των γιορτών. Υπήρχαν πολύ καλές τιμές και αυτό αξιοποιήθηκε από τους καταναλωτές».
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι εκπτώσεις στα αρώματα, τα οποία μετά την πανδημία έχουν σχεδόν διπλασιάσει τις τιμές τους, έφτασαν κοντά στο 40%, ενώ ανάλογα με την περιοχή που βρίσκεται το κατάστημα, το καλάθι του καταναλωτή σε ένα κατάστημα καλλυντικών ξεκινούσε από 100 ευρώ και μπορεί να ξεπερνούσε και τα 250.
Τί αγόρασαν στην Black Friday του 2024
Yπενθυμίζεται ότι στην “Black Friday” του 2024 είχε συμμετάσχει, σύμφωνα με μελέτη της ΕΣΕΕ, μεγαλύτερο ποσοστό επιχειρήσεων (81%) συγκριτικά με προηγούμενες χρονιές.
Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (56%) δήλωσαν μέτρια ικανοποίηση από τις πωλήσεις τους, ενώ σχεδόν οι 5 στις 10 επιχειρήσεις είχαν αύξηση πωλήσεων συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο 2022/2023. Αναφορικά με την επισκεψιμότητα στα καταστήματα, 9 στις 10 επιχειρήσεις εμφανίζονται από μέτρια έως πολύ ικανοποιημένες, παρά την ανησυχία για τις καιρικές συνθήκες την εν λόγω περίοδο.
Σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις επέλεξαν να διευρύνουν τη “Black Friday” σε όλη την εβδομάδα, ενώ το 30% των επιχειρήσεων συμμετείχε μόνο το τριήμερο, ενώ έξι στις δέκα επιχειρήσεις (59%) πραγματοποίησαν εκπτώσεις από 21% έως 40% της αρχικής τιμής.
Εξάλλου, κατά τη διάρκεια της “Black Friday”, περισσότερες από 1 στις 3 επιχειρήσεις πραγματοποίησε εκπτώσεις στο σύνολο των προϊόντων της, ενώ τα ψηφιακά μέσα πληρωμών κυριάρχησαν στις συναλλαγές που διεκπεραιώθηκαν κατά τη διάρκεια της “Black Friday”, καθώς σε μόλις 1 στις 10 χρησιμοποιήθηκαν μόνο μετρητά.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με έρευνα του Public για το 2024, ανάμεσα στις κορυφαίες επιλογές των καταναλωτών βρέθηκαν smartphones, τηλεοράσεις, έξυπνες οικιακές συσκευές και δημοφιλή gaming προϊόντα, ενώ σημαντική ζήτηση κατέγραψαν οι υπηρεσίες εγκατάστασης και απεγκατάστασης.
Στις αγορές, η ηλικιακή ομάδα 35-54 ετών κυριάρχησε για μία ακόμη χρονιά, με τις mobile αγορές να σημειώνουν νέο ρεκόρ, φτάνοντας σχεδόν το 84% των συνολικών ηλεκτρονικών αγορών.
Κατά την ίδια έρευνα, οι τρεις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας – Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα – βρέθηκαν στην κορυφή των mobile αγορών. Στην κατηγορία τεχνολογίας, τα smartphones και τα αξεσουάρ κινητής παρέμειναν στις πρώτες θέσεις προτίμησης των καταναλωτών, με τα προϊόντα Xiaomi, Apple και Samsung να κυριαρχούν.
Ιδιαίτερη τάση αποτέλεσε η αύξηση των πωλήσεων στις τηλεοράσεις 55’’ έως 65”, όπου στις κορυφαίες θέσεις βρέθηκαν οι τηλεοράσεις Samsung, LG και Kydos. Στις οικιακές συσκευές, ιδιαίτερα υψηλή ζήτηση σημειώθηκε σε πλυντήρια, στεγνωτήρια, σκούπες ρομπότ ή stick ενώ στην ψυχαγωγία το gaming συνέχισε να πρωταγωνιστεί.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Έρευνα Reuters: H Κίνα κατακλύζει με αυτοκίνητα βενζίνης τις αγορές χωρίς υποδομές ηλεκτροκίνησης
- Σταθερές οι τιμές του πετρελαίου
- Μικρά κέρδη στις ασιατικές μετοχές λόγω ομολόγων και bitcoin
- Σούπερ μάρκετ: Ξεπέρασαν τα 13 δισ. ευρώ οι πωλήσεις το 2024
- ΠΟΕΙΑΤΑ: Χωρίς ταξί σήμερα 2/12 και αύριο 3/12 η χώρα λόγω της 48ωρης απεργίας
- Καιρός: Αραιές νεφώσεις και τοπικές βροχές στα δυτικά
- Φωτεινή Μπαμπανάρα: Νέος ρόλος Cluster Communications Lead στην ABB για 10 χώρες
- Wall Street: Κλείσιμο με πτώση λόγω της μεταποιητικής δραστηριότητας στις ΗΠΑ
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις








