Την ώρα που ο ΟΣΕ εμφανίζει ζημιές, αγωγές και αβέβαιο μέλλον, το Υπουργείο ετοιμάζει καμπάνια για να «πουλήσει» «Σιδηροδρομική Μεταρρύθμιση» με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης
Την ώρα που ο ΟΣΕ (ή «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε.» στη νέα του επωνυμία) δημοσιοποιεί οικονομικές καταστάσεις που περιγράφουν έναν οργανισμό με βαριές ζημιές, τεράστιες εκκρεμότητες και ορκωτό με «επιφύλαξη», το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών – αρμόδιος ο αναπληρωτής υπουργός Κωνσταντίνος Κυρανάκης, πρώην υπάλληλος Blue Sky), βγάζει στον αέρα διεθνή διαγωνισμό εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ για την «Προβολή και Επικοινωνία της Σιδηροδρομικής Μεταρρύθμισης». Είναι η κλασική ελληνική σκηνή πριν φτιαχτεί το δίκτυο, φτιάχνεται η καμπάνια.
Τι προβλέπει η διακήρυξη
Τυπικά, αναθέτουσα αρχή δεν είναι ο ίδιος ο ΟΣΕ αλλά η Διεύθυνση Προμηθειών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Αντικείμενο, υπηρεσίες διαφήμισης και συμβουλευτικής επικοινωνίας για τη «Σιδηροδρομική Μεταρρύθμιση». Η διακήρυξη προβλέπει:
- Εκτιμώμενη αξία σύμβασης 556.468 € χωρίς ΦΠΑ – περίπου 690.020 € με ΦΠΑ.
- Δικαίωμα προαίρεσης +111.200 € χωρίς ΦΠΑ (άλλα περίπου 137.888 € με ΦΠΑ).
- Συνολικό “ταβάνι”: 667.668 € χωρίς ΦΠΑ, δηλαδή μέχρι περίπου 827.908 € με ΦΠΑ, για έξι μήνες καμπάνιας.
Η χρηματοδότηση γίνεται από το Ταμείο Ανάκαμψης, στο πλαίσιο του σχεδίου «Ελλάδα 2.0» (NextGenerationEU), σε δράση για τον «εκσυγχρονισμό και την ανθεκτικότητα» του σιδηροδρομικού τομέα.
Το αντικείμενο είναι ένα πλήρες πακέτο επικοινωνίας:
- Σχέδιο δράσεων με καμπάνια σε έντυπα και online ΜΜΕ, digital διαφήμιση, social media,
- παραγωγή βίντεο, εντύπων, banners, microsite,
- ημερίδες, press events, εκδηλώσεις,
- συμβουλευτική για εσωτερική επικοινωνία και υποστήριξη δημοσίων σχέσεων.
Σε γλώσσα μάρκετινγκ, το ζητούμενο είναι να «αναδειχθεί η σημασία της μεταρρύθμισης» και να γίνει ο σιδηρόδρομος «ξανά ελκυστικό και ανταγωνιστικό μέσο», με έμφαση στην ασφάλεια, τη σύγχρονη εικόνα και τα οφέλη για επιβάτες, επιχειρήσεις και περιβάλλον. Με άλλα λόγια, το κράτος αναζητά έναν ανάδοχο για να «πουλήσει» στο κοινό το νέο αφήγημα του σιδηροδρόμου. Το ερώτημα είναι τι ακριβώς πάει να πουλήσει, πάνω σε ποιο υπόβαθρο;
Τα νούμερα του ΟΣΕ: ζημιές 180 εκατ., «συγκρούσεις» με Hellenic Train και βουνό αγωγών
Οι τελευταίες οικονομικές καταστάσεις του ΟΣΕ για το 2024 δείχνουν μια πραγματικότητα πολύ λιγότερο λαμπερή από τα σποτ που ετοιμάζονται
- Καθαρή ζημιά Ομίλου: 180 εκατ. ευρώ για το 2024
- EBITDA: για την εταιρεία μόλις +3,9 εκατ. ευρώ (οριακά θετικό), για τον Όμιλο ακόμα αρνητικό στα -5,1 εκατ.
- Κύκλος εργασιών: περίπου 48,5 εκατ. ευρώ το 2024, εμφανώς χαμηλότερος από το 2023 (όπου είχε ενισχυθεί τεχνητά από ετεροχρονισμένες χρεώσεις προς τη Hellenic Train).
- Ο ορκωτός ελεγκτής επισημαίνει εκκρεμείς αγωγές και διεκδικήσεις τρίτων ύψους 303,4 εκατ. ευρώ, με προβλέψεις 196,1 εκατ. ευρώ. Στις υποθέσεις περιλαμβάνονται αποζημιώσεις για ατυχήματα (όπως οι αγωγές που συνδέονται με την τραγωδία των Τεμπών), εργατικές διαφορές, απαιτήσεις δήμων και συμβατικές διαμάχες.
- Συγκέντρωση απαιτήσεων σε έναν πελάτη – τη Hellenic Train – με 139,9 εκατ. ευρώ συνολικές απαιτήσεις, εκ των οποίων τα 112,7 εκατ. είναι οφειλόμενα τέλη υποδομής από το 2020 και μετά. Μεγάλο μέρος αυτών αμφισβητείται ή βρίσκεται σε καθυστέρηση.
- Έλεγχο “με επιφύλαξη” επειδή δεν έγιναν επαρκείς έλεγχοι απομείωσης (impairment tests) σε οικόπεδα, τεχνικά έργα, τροχαίο υλικό και έργα σε εξέλιξη ύψους 3,15 δισ. ευρώ. Με απλά λόγια: δεν ξέρουμε αν τα βιβλία του ΟΣΕ αντικατοπτρίζουν ρεαλιστικά την αξία των παγίων και τα ίδια κεφάλαια.
Προσθέστε σε όλα αυτά τη βαριά σκιά των Τεμπών, τις αποζημιώσεις που ήδη αρχίζουν να επιδικάζονται, και τις καταστροφές της κακοκαιρίας «Daniel» που χτύπησαν το δίκτυο το 2023 και εξακολουθούν να επηρεάζουν τα οικονομικά.
Αυτή είναι η επιχειρηματική, οικονομική και η κοινωνική βάση πάνω στην οποία πατά η «Σιδηροδρομική Μεταρρύθμιση» που τώρα θα διαφημιστεί.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Αγρότες στο μπλόκο Μαλγάρων: «Να μας δώσουν τα κλεμμένα μας λεφτά» (βίντεο)
- Eurostat: Βλέπει απότομη άνοδο στο 2,9% του πληθωρισμού στην Ελλάδα τον Νοέμβριο
- ΕΛΣΤΑΤ: Ανάκαμψη στο χονδρεμπόριο το γ’ τρίμηνο του 2025
- ΕΛΣΤΑΤ: Στο 8,6% η ανεργία τον Οκτώβριο 2025
- Διακήρυξη ΟΣΕ για προβολή και επικοινωνία «Σιδηροδρομικής Μεταρρύθμισης» με €667.668 από το Ταμείο Ανάκαμψης
- Ουκρανία: Γουίτκοφ και Κούσνερ αναμένεται να συναντηθούν με τον Πούτιν
- Ηρων: Απο τα χαμηλότερα τιμολόγια ρεύματος της αγοράς για ένα ακόμα μήνα
- Συνάλλαγμα: Το ευρώ ενισχύεται 0,05%, στα 1,1614 δολάρια
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις









