Οικονομία

Δράση μείωσης τιμών: Ποια προϊόντα θα μετέχουν – Εκτός κρέατα και λάδια

Πολυεθνικές και τοπικές εταιρείες φέρονται να έχουν πει ''ναι'' στις προσωρινές μειώσεις αλλά μόλις 3% από τους 30.000 κωδικούς μειώνονται

Από 5% έως και 8% σε βασικά προϊόντα του νοικοκυριού, κυρίως τρόφιμα, είδη καθημερινής υγιεινής και καθαριστικά θα κυμαίνεται, σύμφωνα με τις πληροφορίες του Financial Report, η δράση μείωσης τιμών, η οποία θα λάβει χώρα στα μεγάλα σούπερ μάρκετ και αναμένεται να ξεκινήσει από τις 15 Οκτωβρίου και να ολοκληρωθεί μετά τα Χριστούγεννα.

Στη μείωση των τιμών θα μετέχουν και αρκετές προμηθεύτριες εταιρείες των σούπερ μάρκετ και όχι μόνο οι αλυσίδες, οι οποίες αποδείχθηκαν ένας εύκολος στόχος για το υπουργείο Ανάπτυξης να κατηγορηθούν μονομερώς για την ακρίβεια, όταν όλοι γνωρίζουν ότι η ακρίβεια είναι ένα φαινόμενο, που προέρχεται κυρίως από άλλους κλάδους  της οικονομίας ενώ τα σούπερ μάρκετ παραδοσιακά λειτουργούν με τα χαμηλότερα περιθώρια κέρδους της τάξης του 1,5-2% και δεν μπορούν να κάνουν πολλά πράγματα. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο Πρόεδρος της ΕΣΕ, ο Αριστοτέλης Παντελιάδης είχε αναφέρει σε πρόσφατη εκδήλωση ότι το περιθώριο κερδοφορίας των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα παραμένει εξαιρετικά χαμηλό, στο 1,4%, όταν σε άλλες χώρες κυμαίνεται στο 3%-4%.

Οι δύο φορείς που ήταν στη διαβούλευση με το Υπουργείο είναι οι εταιρείες της ΕΣΕ, δηλαδή σούπερ μάρκετ και του ΣΕΒΤ, δηλαδή εταιρείες τροφίμων. Άλλες εταιρείες που επηρεάζουν τη λειτουργία της αγοράς και διαμορφώνουν το κόστος ζωής εκτός των παραπάνω δεν κλήθηκαν στη διαβούλευση.

Πηγές του Υπουργείου τονίζουν ότι γίνονται προσπάθειες να δοθεί η πρώτη λίστα προϊόντων στη δημοσιότητα την ερχόμενη Κυριακή, η οποία θα περιλαμβάνει καταρχήν τρόφιμα και καθαριστικά, ενώ η μείωση τιμών θα ξεκινήσει κανονικά από τις 15 Οκτωβρίου.

Οι αντιδράσεις των κομμάτων, πάντως, μιλούν για λίγους κωδικούς. Πριν από λίγες ώρες το ΠΑΣΟΚ έκανε λόγο σε ανάρτησή του για μείωση «μόλις 1000 ανάμεσα σε 30.000 κωδικούς που υπάρχουν στα σούπερ μάρκετ», ενδεικτική της «ανικανότητας και της απροθυμίας της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει την ακρίβεια».

Κρέατα εκτός
Με βάση, ωστόσο, πληροφορίες από τις ίδιες πηγές, σε αυτή τη λίστα δεν θα περιλαμβάνονται ορισμένα βασικά τρόφιμα όπως κρέατα και έλαια (ελαιόλαδα, ηλιέλαια, σπορέλαια κλπ), στα οποία δεν θα γίνει καμία έκπτωση, τουλάχιστον κατά όσα τονίζουν οι προμηθευτές, παρά το ότι ειδικά η τιμή του κρέατος έχει πάρει την ανιούσατον τελευταίο καιρό.

Χαρακτηριστικό είναι ότι το μοσχάρι κατά όσα είχε τονίσει στο Financial Report ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Κρεοπωλών Ελλάδας Σάββας Κρεασίδης έχει πάρει μέσα σε ελάχιστους μήνες σχεδόν 40% άνοδο στην τιμή του, ακολουθεί το χοιρινό με αύξηση 3-5%, ενώ σταθερή, και πιο ελκυστική στον καταναλωτή, είναι πλέον η τιμή στο κοτόπουλο.

Σε ό,τι αφορά τα έλαια, παρότι οι τιμές τους έχουν υποχωρήσει σημαντικά μετά τη φρενήρη πορεία του 2024, τους τελευταίους μήνες έχουν σημειώσει αύξηση 3-5%, αλλά παρόλαυτα δεν θα βρίσκονται εντός της λίστας των προϊόντων που θα έχουν μειωμένη τιμή.

Εξάλλου, το παγκόσμιο χρηματιστήριο τιμών αναμένεται να επηρεάσει τον χάρτη της μείωσης των προϊόντων. Μικρότερη έκπτωση θα έχουν για παράδειγμα, τρόφιμα όπως ο καφές ή η σοκολάτα, λόγω των αυξημένων, παγκοσμίως, τιμών παραγωγών και μεγαλύτερη είδη όπως πχ οδοντόκρεμες.

Ποιες εταιρείες θα συμμετάσχουν
Με δεδομένο ότι θα συμμετάσχουν όλες οι εταιρείες της ΕΣΕ και του ΣΕΒΤ, αυτό σημαίνει ότι πάνω από το 85% των σούπερ μάρκετ θα λάβουν μέρος στη δράση μείωσης, με όλες τις μεγάλες αλυσίδες (Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Lidl, My Market και Μασούτης) να συμμετάσχουν με τα υποκαταστήματά τους ανά τη χώρα (εταιρικά και franchise), αλλά και τα μικρά τύπου πόλης όπως ΑΒ Shop & Go και Μy Market Local, τα οποία ακολουθούν τις προσφορές των “μητρικών” τους.
Σε ότι αφορά τους προμηθευτές, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, θα συμμετάσχουν θα είναι η Unilever, η Γιώτης, η Barilla, η EΛΑΙΣ, η Μινέρβα και η ΕΛΓΕΚΑ, η 3A, η Μπάρμπα Στάθης, η ΙΟΝ, ενώ μέσα στις επόμενες ημέρες θα δοθούν και οι υπόλοιπες στη δημοσιότητα.

Οι εργατοώρες και οι προμηθευτές
Πάντως, σύμφωνα με πηγές από τα Σούπερ μάρκετ, ο βασικός ‘’σκόπελος’’ στην διαδικασία ήταν η πλευρά των προμηθευτών, οι οποίοι λόγω ακριβώς της θέσης τους, ανάμεσα στους παραγωγούς και τα σούπερ μάρκετ, είναι εκείνοι που έχουν και τον τελευταίο λόγο στην οποιαδήποτε αύξηση ή μείωση τιμών. Οι πληροφορίες κάνουν λόγο για συμμετοχή στη δράση 70 από τους μεγάλους 100 προμηθευτές των αλυσίδων. Συνολικά, πάντως, πανελλαδικά οι προμηθευτές ξεπερνούν τους 3.000.

Σημαντικός προμηθευτής των σούπερ μάρκετ στην Αττική με έδρα το Αιγάλεω αναφέρει στο Financial ότι «πρόκειται για μια διαδικασία, η οποία φέρνει όλες τις πλευρές σε δύσκολη θέση, με δεδομένο ότι τα περιθώρια κέρδους συνεχώς πέφτουν και έχοντας κατά νου ότι βασικά τρόφιμα όπως πχ ο καφές, τα έλαια, η ζάχαρη επηρεάζονται από τις τιμές παγκοσμίως. Σκεφτείτε ότι μέσα στο 2025 έχουμε μειώσει από πλευράς μας ακόμα και κατά 10% στα προϊόντα που δίνουμε στα μεγάλα σούπερ μάρκετ, ανάλογα με την παγκόσμια επιβάρυνση».

Την ίδια στιγμή, η δράση της μείωσης τιμών έφερε πονοκέφαλο και αυξημένες υπερωρίες και στα σούπερ μάρκετ, που, κατά πληροφορίες, έχουν επιστρατεύσει εδώ και έναν μήνα το προσωπικό τους για την αλλαγή σε ταμπέλες τιμών κλπ ακόμα και εκτός ωραρίου εργασίας, με στόχο να είναι έτοιμοι στα μέσα Οκτωβρίου, κάτι που σημαίνει, εκτός των άλλων, και υπεραυξημένη μισθοδοσία. Αυτή είναι, η δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες που συμβαίνει αυτό, καθώς σε παρόμοια λογική ήταν και η διαδικασία στις αρχές της χρονιάς λόγω των αλλαγών στον κώδικα δεοντολογίας.

ΙΝΚΑ: Δράση χωρίς όφελος και αποτέλεσμα στον καταναλωτή-Ανάγκη για πραγματικούς ελέγχους στις μεγάλες αλυσίδες και τιμές παραγωγού
Εν όψει της νέας κίνησης του Υπουργείου Ανάπτυξης, η οποία θα διαρκέσει μόλις λίγους μήνες, οι εκπρόσωποι των καταναλωτών, πάντως, κάνουν λόγο για δράση χωρίς ουσία, η οποία επαναλαμβάνεται για λίγο καιρό χωρίς να έχει τελικά μόνιμο χαρακτήρα και αποτέλεσμα για τον προϋπολογισμό του ελληνικού νοικοκυριού: «Για εμάς, όλο αυτό που γίνεται και φέτος είναι ένα επικοινωνιακό τέχνασμα του Υπουργείου Ανάπτυξης χωρίς να έχει ουσιαστικό όφελος και αποτέλεσμα για τον καταναλωτή, είναι κάτι που το βλέπουμε να γίνεται κάθε χρόνο και το μόνο που αυξάνεται είναι ο αριθμός των προϊόντων: Πέρυσι ήταν 700, φέτος θα είναι 1000» αναφέρει ο Πρόεδρος του ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης στο Financial Report, προσθέτοντας ότι «δεν νομίζω ότι ευχαριστεί κάποιον αν για λίγους μήνες θα μπορεί να αγοράζει κάποια προϊόντα με 5% έκπτωση, όταν μέσα στη χρονιά πχ έχουν αυξηθεί κατά 15%».

Μάλιστα, κατά τον ίδιο θα πρέπει αυτό το διάστημα να εντατικοποιηθούν περισσότερο οι έλεγχοι στις μεγάλες αλυσίδες: «Θέλουμε πραγματικούς ελέγχους στην αγορά, πρέπει να υπάρχουν στα προϊόντα της καθημερινότητας περισσότερες τιμές παραγωγού και όχι μεσαζόντων» τονίζει ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών.

Το προηγούμενο πεντάμηνο, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, από τις 19 συνολικά κατηγορίες τροφίμων που μετρά στις έρευνές του, μειωμένες ήταν οι τιμές σε μόλις δύο: στα τρόφιμα παντοπωλείου (-5,4%) και σε ορεκτικά και αλίπαστα (-1,51%). Επιπρόσθετα, άνοδο της τάξεως του 2,6% εμφάνισαν οι τιμές ανά τεμάχιο στα τρόφιμα και σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Circana για το 5μηνο του 2025. Μείωση υπήρξε μόνο στα είδη προσωπικής υγιεινής και προϊόντα για τη φροντίδα του σπιτιού, οι τιμές των οποίων ελαττώθηκαν κατά 1,9% και 1,2% αντίστοιχα.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu