Επιμονή σε εστίαση και μεταφορές
Επιβράδυνση κατέγραψε ο ετήσιος πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο του 2025, διαμορφούμενος στο 1,9%, από 2,9% τον Αύγουστο του 2025 και επίσης 2,9% έναν χρόνο πριν, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (έτος αναφοράς 2020=100). Σε μηνιαία βάση, ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε 0,8% έναντι του Αυγούστου, ενώ ο κινητός μέσος δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2024-Σεπτεμβρίου 2025 ενισχύθηκε κατά 2,5% (από 3,0% στο προηγούμενο δωδεκάμηνο).
Τι τροφοδότησε τον δείκτη
Η μεγαλύτερη ώθηση στον ετήσιο ρυθμό προήλθε από την ομάδα «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», όπου οι τιμές αυξήθηκαν 5,9% και είχαν τη μεγαλύτερη επίπτωση στον γενικό δείκτη (περίπου +0,69 της μονάδας). Ακολούθησαν οι «Μεταφορές» με άνοδο 2,7% (σημαντική συμβολή), η «Ένδυση και υπόδηση» με +5,2%, οι «Επικοινωνίες» με +1,6%, η «Εκπαίδευση» με +2,7% και η «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» με +1,4%.
Στα επιμέρους αγαθά τροφίμων ξεχώρισαν ανοδικά οι σοκολάτες (+22,2%), ο καφές (+19,8%), τα κρέατα (+8,4%), τα νωπά ψάρια (+6,2%) και τα γαλακτοκομικά–αυγά (+3,9%). Αντίβαρο αποτέλεσαν οι μεγάλες μειώσεις στο ελαιόλαδο (-37,1%) και στα λαχανικά (-5,2%).
Στη στέγαση, ο δείκτης αυξήθηκε οριακά (+0,2%) σε ετήσια βάση, καθώς οι αυξήσεις στα ενοίκια (+9,9%) και σε υπηρεσίες συντήρησης υπεραντιστάθμισαν τις μειώσεις σε ηλεκτρισμό (-3,7%), φυσικό αέριο (-10,2%) και πετρέλαιο θέρμανσης (-12,9%).
Πού υπήρξε ανάσα
Η ομάδα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες» υποχώρησε 0,4% ετησίως, με μειώσεις σε είδη ατομικής φροντίδας και ασφάλιστρα οχημάτων. Σημαντική αποκλιμάκωση σημειώθηκε και στις τιμές των ξενοδοχείων (-9,2%).
Η μηνιαία εικόνα
Σε σχέση με τον Αύγουστο, οι τιμές στην «Ένδυση και υπόδηση» «πήδηξαν» 35,0% λόγω επαναφοράς στα προ εκπτώσεων επίπεδα, ενώ στην «Εκπαίδευση» καταγράφηκε άνοδος 2,7% με αυξήσεις διδάκτρων. Αντίθετα, η «Στέγαση» μειώθηκε 2,5% (ηλεκτρισμός -9,7%) και οι «Μεταφορές» 1,4% λόγω πτώσης στα αεροπορικά εισιτήρια (-9,0%), με τα καύσιμα αυτοκινήτου να κινούνται οριακά ανοδικά (+0,5%).
Περισσότερα στοιχεία για τον Εθνικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή και την πορεία του τους τελευταίους μήνες καθώς και για άλλα βασικά στοιχεία της ελληνικής οικονομίας στην ειδική ενότητα του Financialrport.gr «Παλμός της Οικονομίας».
Ανάλυση μεταβολών ΔΤΚ, μηνός Σεπτεμβρίου 2025
I. Σύγκριση Σεπτεμβρίου 2025 με Αύγουστο 2025
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 0,8% τον μήνα Σεπτέμβριο 2025, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Αυγούστου 2025, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 0,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 35,0% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
• 2,7% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 0,1% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 2,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα ενοίκια κατοικιών.
• 1,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη).
• 0,4% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις πολιτιστικές δραστηριότητες
II. Σύγκριση Σεπτεμβρίου 2025 με Σεπτέμβριο 2024
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 1,9% τον μήνα Σεπτέμβριο 2025, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2024, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 1,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά, φρούτα (γενικά), σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, προϊόντα ζαχαροπλαστικής, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ελαιόλαδο, λαχανικά (γενικά), σάλτσες-καρυκεύματα.
• 1,0% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα), τσιγάρα.
• 5,2% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 0,2% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες που σχετίζονται με το σπίτι. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
• 0,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες.
• 0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα.
• 2,7% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
• 1,6% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
• 1,0% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
• 2,7% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 5,9% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
• 0,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Γάζα: Η Unrwa έτοιμη να πλημμυρίσει τον θύλακα με τρόφιμα και φάρμακα
- Novo Nordisk: Εξαγοράζει την Akero Therapeutics για 5,2 δισ. δολάρια
- Υπόθεση κατασκοπείας διερευνά η ΕΕ με φόντο την Ουγγαρία και τον Όρμπαν
- Συμφωνία METLEN και Ομίλου Καράτζη για αυτόνομη μονάδα αποθήκευσης ενέργειας στη Θεσσαλία
- Νόμπελ Λογοτεχνίας: Απονεμήθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα Λάσλο Κρασναχορκάι
- Οι Αμερικανοί ιδιοκτήτες της Μπέρνλι εξαγόρασαν την Εσπανιόλ με 200 εκατ. ευρώ
- Γουίλιαμς (Fed): Nέες μειώσεις των επιτοκίων λόγω των κινδύνων στην αγορά εργασίας
- Ανοιχτός ηλεκτρονικός διαγωνισμός ύψους 22,7 εκατ. ευρώ για την τηλεοπτική κάλυψη περιοχών χωρίς σήμα
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις