Το 85% των καταναλωτών έχει αγοράσει από πλατφόρμα εκτός ΕΕ
Σχεδόν καθολική έχει γίνει η online αγορά στην Ελλάδα, όμως μια νέα τάση αποκτά πλέον κυριαρχική θέση. Οι πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου με έδρα σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν «μπει» για τα καλά στο καλάθι των καταναλωτών. Αυτό δείχνει η πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε η NielsenIQ για λογαριασμό του ΣΕΛΠΕ, αποτυπώνοντας για πρώτη φορά το εύρος της διείσδυσης, τα κίνητρα, τις συνήθειες και τις αντιλήψεις γύρω από τις αγορές από marketplaces εκτός Ε.Ε.
Σύμφωνα με τα ευρήματα, το 94% των συμμετεχόντων πραγματοποίησε online αγορές το τελευταίο 12μηνο. Από αυτούς, το 85% έχει αγοράσει από τουλάχιστον μία πλατφόρμα με έδρα εκτός Ε.Ε., ποσοστό που όπως σημειώνεται αντιστοιχεί συνολικά σε περίπου 8 στους 10 Έλληνες καταναλωτές.
Στις πιο αναγνωρίσιμες πλατφόρμες, ξεχωρίζουν Temu και Shein, με πολύ υψηλά επίπεδα αναγνωρισιμότητας (awareness).
Ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, Κώστας Γεράρδος, περιγράφει τα ευρήματα ως αποτύπωση μιας «δομικής στρέβλωσης» που όπως λέει βιώνει ήδη το λιανεμπόριο: τη διαμόρφωση ενός «παράλληλου εμπορίου», όπου η χαμηλή τιμή επιτυγχάνεται μέσω «απουσίας κανόνων». Τονίζει ότι οι ευρωπαϊκές και ελληνικές επιχειρήσεις λειτουργούν με υψηλή φορολογική επιβάρυνση, αυστηρούς ελέγχους και πλήρη συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό πλαίσιο, ενώ ένα μέρος των marketplaces εκτός Ε.Ε. δραστηριοποιείται χωρίς αντίστοιχες υποχρεώσεις και ευθύνη για τα προϊόντα που διαθέτει στην ευρωπαϊκή αγορά.
Το μήνυμα του Συνδέσμου συνοψίζεται σε αίτημ α«ίδιοι κανόνες για όλους», με ουσιαστικούς ελέγχους, φορολογική και τελωνειακή ισοτιμία και διασφάλιση ότι κάθε προϊόν που εισέρχεται στην ευρωπαϊκή αγορά πληροί τα ίδια πρότυπα ποιότητας και ασφάλειας.
Δεν είναι «δοκιμή»: 3 στους 10 ψωνίζουν κάθε μήνα
Η χρήση δεν φαίνεται περιστασιακή. Περίπου 3 στους 10 χρήστες κάθε πλατφόρμας πραγματοποιούν αγορές τουλάχιστον μία φορά τον μήνα, δείχνοντας ότι ένα τμήμα του κοινού έχει εντάξει τις συγκεκριμένες επιλογές στην κανονικότητά του.
Οι πιο συχνές αγορές από πλατφόρμες εκτός Ε.Ε. αφορούν:
- Μόδα και ένδυση
- Είδη σπιτιού και μικροαντικείμενα
- Ηλεκτρονικά και gadgets
«Βασιλιάς» η τιμή
Το κυρίαρχο κίνητρο είναι ξεκάθαρο: η χαμηλή τιμή αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα, «με μεγάλη διαφορά» από κάθε άλλο κριτήριο.
Μάλιστα, οι χρήστες αυτών των πλατφορμών ξοδεύουν συνολικά περισσότερα online σε σχέση με όσους δεν αγοράζουν από τέτοιου τύπου marketplaces. Η μέση ετήσια δαπάνη που κατευθύνεται σε marketplaces εκτός Ε.Ε. ανέρχεται σε 244 ευρώ και αντιστοιχεί στο 45% της συνολικής online δαπάνης αυτών των χρηστών.
Η εμπειρία των αγορών αποτυπώνεται μεικτή:
4 στους 10 δηλώνουν υψηλή ικανοποίηση
η εμπιστοσύνη παραμένει μέτρια, με έντονη επιφυλακτικότητα
οι μη χρήστες εμφανίζουν πολύ χαμηλή εμπιστοσύνη συνολικά
Η έρευνα φωτίζει μια χαρακτηριστική αντίφαση:
6 στους 10 καταναλωτές θεωρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα ποιότητας και ασφάλειας «πολύ σημαντικά»
7 στους 10 χρήστες γνωρίζουν ότι τα marketplaces εκτός Ε.Ε. ενδέχεται να μην συμμορφώνονται με τα ευρωπαϊκά standards
Παρόλα αυτά, η χαμηλή τιμή συνεχίζει να υπερισχύει ως κίνητρο αγοράς.
Τι θα γινόταν με δασμούς ή ειδικό τέλος
Σε ένα σενάριο ρυθμιστικών παρεμβάσεων, οι στάσεις δείχνουν ότι η συμπεριφορά μπορεί να αλλάξει αισθητά:
Αν αυξηθούν οι τιμές λόγω δασμών, σχεδόν 40% των χρηστών δηλώνει ότι θα σταματούσε τις αγορές.
Περίπου 1 στους 3 εμφανίζεται θετικός στην εφαρμογή ειδικού τέλους ανά παραγγελία, κυρίως όσοι ήδη δεν αγοράζουν από αυτές τις πλατφόρμες.
Οι καταναλωτές αναγνωρίζουν σωστά ότι Temu και Shein προέρχονται από την Ασία, ενώ η αναγνώριση είναι χαμηλότερη για Trendyol και Aliexpress. Η χώρα προέλευσης επηρεάζει λίγο τους buyers, αλλά πολύ τους non-buyers.
Ο «έλεγχος πριν το κλικ»
Περίπου 1 στους 2 χρήστες αναζητά πληροφορίες για τις πλατφόρμες πριν αγοράσει, με τους non-buyers να ψάχνουν ακόμη περισσότερο. Βασικές πηγές ενημέρωσης: Google, reviews, websites των sellers, online communities.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Επιστροφή πινακίδων από το δήμο Αθηναίων τη Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου
- Έφοδος ΣΔΟΕ στα γραφεία του Συλλόγου Θυμάτων Τεμπών – Αντίδραση Καρυστιανού
- Άνοιξε το ρεύμα προς Θεσσαλονίκη στα Μάλγαρα, όχι όμως στα Πράσινα Φανάρια
- Ερευνα NielsenIQ για ΣΕΛΠΕ για τις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου εκτός ΕΕ
- Σπάει κάθε φράγμα η καθαρή περιουσία του Έλον Μασκ – Τι δείχνουν τα τελευταία στοιχεία
- Στην «ανηφόρα» το πετρέλαιο με τον Τραμπ να δηλώνει πως «βλέπει» πόλεμο με τη Βενεζουέλα
- Οι διαρθρωτικές αλλαγές που έφεραν οι ηλεκτρονικές πληρωμές στην ελληνική οικονομία
- Ο χρυσός έφερε στα «ταμεία», κέρδη άνω του 1% στην εβδομάδα
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις








