Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφηκαν σε απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-6,85%) και τρόφιμα παντοπωλείου (-5,63%), λόγω και της αποκλιμάκωσης της τιμής στο ελαιόλαδο
Αυξημένες 1,84% ήταν οι τιμές των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ τον Ιούλιο του 2025, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), του ινστιτούτου των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, με το νωπό κρέας να εκτινάσσεται κατά +9,63% και να ακολουθούν μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη με +9,39% και είδη πρωινού και ροφήματα με +8,40%.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, στο πλαίσιο στοχευμένης μηνιαίας έρευνας του ΙΕΛΚΑ αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές τάσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, εξετάστηκε η πορεία των τιμών τον Ιούλιο 2025 σε σχέση με τον Ιούλιο 2024.
Από την έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα:
1. Ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι της τάξης του +1,84% τον Ιούλιο 2025 σε σχέση με τον Ιούλιο 2024 (αντίστοιχος με το πληθωρισμό 1,78% τον Ιούνιο 2025).
Σημειώνεται συμπληρωματικά ότι οι τιμές του Ιουλίου 2025 σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα Ιούνιο 2025 καταγράφονται με μικρή μείωση κατά -0,24%. Συνολικά το κυλιόμενο 12μηνο (Ιούλιος 2024-Ιούνιος 2025) καταγράφει οριακή αύξηση +0,56%.
Σε γενικές γραμμές το Α΄ επτάμηνο 2025 καταγράφονται ήπιες πληθωριστικές πιέσεις (1,23%) οι οποίες αποδίδονται κυρίως στις διεθνείς αυξήσεις πρώτων υλών (κακάο, κρέας, καφές).
Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών τον Ιούλιος 2025 σε σχέση με τον Ιούλιος 2024 καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -6,85%
• Τρόφιμα παντοπωλείου: -5,63%
• Τροφές & είδη για κατοικίδια: -3,37%
• Χαρτικά, καλλυντικά & είδη προσωπικής υγιεινής: -2,15%
• Είδη μιας χρήσης, οικιακά είδη: -1,24%
Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.
3. Μεγαλύτερες αυξήσεις τον Ιούλιος 2025 σε σχέση με τον Ιούλιος 2024 καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Φρέσκα κρέατα: +9,63%
• Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +9,39%
• Είδη πρωινού & ροφήματα: +8,40%
• Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +5,29%
• Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +4,49 %
Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφηκαν στα απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού και στα τρόφιμα παντοπωλείου (λόγω και της αποκλιμάκωσης της τιμής στο ελαιόλαδο). Σε σχέση με τις αυξήσεις στα φρέσκα κρέατα πρόκειται για εξέλιξη η οποία οφείλεται πρώτον στη μείωση στο ζωικό κεφάλαιο το 2024, λόγω των ασθενειών των ζώων στις περισσότερες περιοχές της επαρχίας και δεύτερον στις αυξήσεις των διεθνών τιμών στα εισαγόμενα είδη και ειδικά στο μοσχάρι (σημειώνεται ότι η πλειοψηφία του μοσχαριού και χοιρινού που καταναλώνεται στην Ελλάδα είναι εισαγωγής).Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ, σίγουρα επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών, και του πρωινού και των ροφημάτων.
Οι αυξήσεις στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά έχουν να κάνουν με τις καιρικές συνθήκες με τις χαμηλότερες θερμοκρασίες την περίοδο Απριλίου-Μαίου 2025 σε σχέση με το 2024, καθώς το 2024 οι πολύ υψηλότερες θερμοκρασίες είχαν φέρει την παραγωγή των θερινών ειδών αρκετά νωρίτερα χαμηλώνοντας τις τιμές για την εποχή.
Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση της ευρύτερης συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ:
• Αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση το τελευταίο δεκαοχτάμηνο στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακήςτεχνολογικής ετοιμότητας τους και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
• Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο. Σημειώνεται ότι τον Μάρτιο τέθηκε σε εφαρμογή ο νέος κώδικας δεοντολογίας για τις προωθητικές ενέργειες.
• Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
• Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
• Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Βλάβη στην παλαιά γέφυρα Χαλκίδας: Απροσδιόριστος ο χρόνος αποκατάστασης της κυκλοφορίας
- ΑΑΔΕ: Εντοπίστηκαν πάνω από 75.000 λίτρα παράνομου πετρελαίου – Σε πλοία 3 περιπτώσεις
- Ελβετία: «Αγώνας δρόμου 72 ωρών» για να αποφύγει τους δασμούς 39% του Τραμπ
- Πεσκόφ: Ζητά “σύνεση” μετά τη διαταγή του Τραμπ για την ανάπτυξη υποβρυχίων
- ΑΔΕΔΥ: Συλλαλητήριο στις 6 Σεπτεμβρίου στη Θεσσαλονίκη, με αφορμή τα εγκαίνια της 89ης ΔΕΘ
- Έλον Μασκ: Ανταμείφθηκε από το ΔΣ της Tesla με 29 δισ. δολάρια σε μετοχές
- ΣΥΡΙΖΑ: Σκάνδαλο διαρκείας τα χρέη της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ
- Europa league: Με την Σαμσουνσπόρ ο ΠΑΟ, με Ριέκα ή Σέλμπουρν ο ΠΑΟΚ στα playoffs
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις