Ωστόσο μόνο ένας στους επτά είναι διατεθειμένος να πληρώσει περισσότερα χρήματα για την προστασία του περιβάλλοντος
Σημαντική θεωρούν την προστασία του περιβάλλοντος στην αγορά τροφίμων, δύο στους τρεις καταναλωτές σύμφωνα με έρευνα από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε το α’ τρίμηνο του 2025, έγινε με δείγμα 1.500 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα και κατέδειξε επίσης, ότι μόνο ένας στους επτά είναι διατεθειμένος να πληρώσει περισσότερα χρήματα για την προστασία του περιβάλλοντος.
Παράλληλα, καταγράφεται προτίμηση για πρακτικές με μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όπως η επιθυμία για λιγότερες πλαστικές συσκευασίες στα τρόφιμα (57%), επιθυμία για μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των προϊόντων που επιλέγουν (63%) και επιθυμία τα προϊόντα να παράγονται με φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές (65%).
Ωστόσο, η θετική στάση δεν φαίνεται να μεταφράζεται σε ανάλογη αγοραστική συμπεριφορά. Μόλις το 17% των καταναλωτών, δηλαδή 1 στους 7 δηλώνει πρόθυμος να πληρώσει περισσότερο για προϊόντα των οποίων η παραγωγή δεν επιβαρύνει το περιβάλλον, ενώ το ίδιο ποσοστό δηλώνει πρόθυμο να πληρώσει για αγορές σε καταστήματα που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον. Ενδεικτικό είναι ότι το 37% δηλώνει ότι ανάμεσα σε δύο ίδια προϊόντα από τα οποία το ένα δεν επιβαρύνει το περιβάλλον θα επέλεγαν πάντα το φθηνότερο.
Αρκετά υψηλότερα είναι τα ποσοστά των καταναλωτών σε θέματα προστασίας των ζώων, με το 39% να δηλώνει ότι θα πλήρωνε περισσότερο για προϊόντα που διασφαλίζουν τη μη κακοποίηση των ζώων.
Παράλληλα με την περιβαλλοντική στάση καταγράφεται και ένα κοινό με σχετικά χαμηλή σπατάλη τροφίμων, κάτι που δείχνει την ευαισθησία του κοινού σε οικονομικά θέματα και εμμέσως συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος. Η αποφυγή της σπατάλης τροφίμων συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος, καθώς μειώνει την ανάγκη για υπερπαραγωγή, περιορίζει την κατανάλωση φυσικών πόρων (όπως νερό και ενέργεια) και μειώνει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που συνδέονται με την παραγωγή, τη μεταφορά και τη διάθεση των απορριπτόμενων τροφίμων.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, σχεδόν τα μισά νοικοκυριά 59% δηλώνουν ότι πετούν ένα ποσοστό των τροφίμων που αγοράζουν, ενώ ένα επιπλέον 41% ισχυρίζεται ότι δεν πετά καθόλου τρόφιμα. Παρότι τα ποσοστά σπατάλης είναι συγκρατημένα, πρέπει να σημειωθεί ότι παραδοσιακά οι καταναλωτές τείνουν να υποεκτιμούν τη σπατάλη τους (παροχή κοινωνικά επιθυμητών απαντήσεων), ενώ ακόμα και αυτά τα χαμηλά ποσοστά αντιστοιχούν σε μεσοσταθμική σπατάλη τροφίμων, η οποία φτάνει τα 40 κιλά ή πάνω από 150 ευρώ ανά νοικοκυριό τον χρόνο, ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 3,3% της συνολικής κατανάλωσης τροφίμων.
Επιπλέον, μόλις το 11% θεωρεί ότι το νοικοκυριό του σπαταλά μεγάλη ποσότητα τροφίμων, ενώ η απόρριψη τροφίμων κρίνεται ενοχικά σχεδόν από το σύνολο του κοινού (94%). Όσον αφορά τα αίτια της σπατάλης, ένα σημαντικό ποσοστό 51% αποδίδει τη σπατάλη στην κακή διαχείριση των υπολειμμάτων φαγητού, ενώ το 33% δηλώνει ότι αγοράζει περισσότερα απ’ όσα χρειάζεται.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Θωμάς Σταύρου (Valorem): H παρουσία στην Ελλάδα, το όραμα και οι στόχοι του γαλλικού ομίλου
- Π. Κουγιός, Πρόεδρος Ένωσης Ελλήνων Ζυθοποιών: Γιατί η Ελλάδα πρέπει να γίνει χώρα με «brand name» μπίρας
- Ο ξενοδόχος Κωνσταντίνος Τρούλης (Numo Hotels) μπαίνει και στις πολυτελείς κατοικίες
- Ομαδικά πυρά αντιπολίτευσης για την προανακριτική: Κουκούλωμα της ΝΔ για Τέμπη – Καραμανλή
- ΝΔ – πρόταση για Τέμπη: Παραπομπή Καραμανλή για πλημμέλημα
- Κυβέρνηση: Χαιρετίζει τη στρατηγική συμφωνία ΕΛΤΑ – Alpha Bank
- Alpha Bank: Συνεργασία με ΕΛΤΑ για παροχή χρηματοοικονομικών υπηρεσιών
- Ευρωπαϊκές αγορές: Έκλεισαν με κέρδη – Νέο ιστορικό υψηλό για τον DAX
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις