Επιχειρήσεις

ΚΡΙ ΚΡΙ: Ελληνική ταυτότητα, διεθνές αποτύπωμα με πωλήσεις €300 εκατ.

Financialreport.gr

Μετά την τεράστια άνοδο των περιθωρίων κέρδους, εφέτος το περιθώριο συμπιέζεται

Η βιομηχανία γάλακτος ΚΡΙ-ΚΡΙ πραγματοποίησε σειρά παρουσιάσεων σε θεσμικούς επενδυτές και αναλυτές, στο πλαίσιο του “ATHEX Mid Cap Conference 2025” που διοργάνωσε το Χρηματιστήριο Αθηνών στις 24 Νοεμβρίου 2025 στην Αθήνα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της παρουσίασης  η ΚΡΙ ΚΡΙ μπαίνει στην όγδοη δεκαετία της ζωής της ως μια από τις ελάχιστες εισηγμένες εταιρείες διεθνώς που προσφέρουν επενδυτικό στοίχημα στο ελληνικό γιαούρτι. Από το μικρό ζαχαροπλαστείο που άνοιξε ο Γιώργος Τσινάβος στις Σέρρες το 1954, ο όμιλος έχει εξελιχθεί σε εξαγωγική βιομηχανία γαλακτοκομικών και παγωτού με κύκλο εργασιών που το 2025 εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ και λειτουργικό περιθώριο (EBIT) κοντά στο 14%.

Η πορεία της ΚΡΙ ΚΡΙ δεν υπήρξε γραμμική. Το 1987 εγκαινίασε ένα νέο, πλήρως εκσυγχρονισμένο εργοστάσιο στις Σέρρες, σηματοδοτώντας τη μετάβασή της από το επίπεδο της τοπικής επιχείρησης σε οργανωμένη βιομηχανία. Το 2003 εισήχθη στο Χρηματιστήριο Αθηνών, αντλώντας 6 εκατ. ευρώ για την κατασκευή εργοστασίου γιαουρτιού και θέτοντας τις βάσεις για τη μετέπειτα εξωστρεφή ανάπτυξη.

Η μεγάλη πυρκαγιά και η κατάρρευση της Μαρινόπουλος
Το 2013, μια μεγάλη πυρκαγιά στο εργοστάσιο γιαουρτιού προκάλεσε ολική καταστροφή, χωρίς όμως να ανακόψει την πορεία της εταιρείας: μέσα σε έναν χρόνο δημιουργήθηκε νέα, υπερσύγχρονη μονάδα που διπλασίασε την παραγωγική δυναμικότητα για να ανταποκριθεί τόσο στη ζήτηση της εγχώριας αγοράς όσο και των εξαγωγών. Ακολούθησαν νέες δοκιμασίες. Η κατάρρευση της Μαρινόπουλος το 2016, η πανδημία το 2020, η ενεργειακή κρίση του 2022, αλλά η ΚΡΙ ΚΡΙ παρέμεινε κερδοφόρα και σε τροχιά ανάπτυξης, επιβεβαιώνοντας την ανθεκτικότητα του επιχειρηματικού της μοντέλου.

Ελληνικό γιαούρτι, private label, εξαγωγές
Η επενδυτική ιστορία της ΚΡΙ ΚΡΙ στηρίζεται σε τρεις διακριτούς αλλά αλληλένδετους πυλώνες. Πρώτον, στο διεθνές «story» του ελληνικού γιαουρτιού. Αυθεντικό προϊόν, πλούσιο σε πρωτεΐνη, με φυσική, «καθαρή» ετικέτα που ευθυγραμμίζεται με τις σύγχρονες τάσεις για υγιεινή διατροφή. Δεύτερον, στη στροφή των ευρωπαίων καταναλωτών σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που ενισχύεται σε περιόδους πληθωρισμού και πίεσης στο διαθέσιμο εισόδημα. Και τρίτον, στον εξαγωγικό προσανατολισμό της εταιρείας, η οποία αξιοποιεί τη ζήτηση στο εξωτερικό πολύ πέρα από τα όρια της ελληνικής αγοράς.
Χαρακτηριστικό της δυναμικής είναι το διάγραμμα των πωλήσεων εξαγωγών γιαουρτιού στην παρουσίαση της εταιρείας. Από 16,6 εκατ. ευρώ το 2016, ο τζίρος αυτής της δραστηριότητας ανήλθε στα 141 εκατ. ευρώ το 2024, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης σχεδόν 27%. Το 2024 οι εξαγωγές γιαουρτιού αντιπροσώπευαν πλέον το μεγαλύτερο μέρος της δραστηριότητας, ενώ στο 9μηνο του 2025 αντιστοιχούν περίπου στο 69% των συνολικών πωλήσεων γιαουρτιού.

Θέση σε ώριμες αλλά αναπτυσσόμενες αγορές
Η ΚΡΙ ΚΡΙ δραστηριοποιείται κυρίως σε ώριμες ευρωπαϊκές αγορές, ιδίως στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιταλία, όπου τα υπο-segments του ελληνικού γιαουρτιού παρουσιάζουν ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης. Σύμφωνα με στοιχεία Circana και Nielsen που παραθέτει η εταιρεία, οι κατηγορίες του αυθεντικού ελληνικού γιαουρτιού και των προϊόντων private label καταγράφουν διψήφια αύξηση σε αξία, με το αυθεντικό ελληνικό γιαούρτι να ενισχύεται με ρυθμό κοντά στο 50% και τα «ελληνικού τύπου» και PL να κινoύνται επίσης σε υψηλά μονοψήφια και διψήφια ποσοστά.

Σε αυτό το περιβάλλον, οι πωλήσεις εξαγωγών γιαουρτιού της ΚΡΙ ΚΡΙ στο 9μηνο 2025 αυξήθηκαν 42,7%, στα 140,1 εκατ. ευρώ. Η ανάπτυξη είναι εντυπωσιακή σε βασικές αγορές, με το Ηνωμένο Βασίλειο να καταγράφει άνοδο 63% και την Ιταλία 21%. Παρά τη συμπίεση του περιθωρίου EBIT κατά 3,6 ποσοστιαίες μονάδες, τα λειτουργικά κέρδη αυξήθηκαν κατά 16,7%, στα 22,5 εκατ. ευρώ.

Η ελληνική αγορά γιαουρτιού
Η εγχώρια αγορά γιαουρτιού, αξίας περίπου 270 εκατ. ευρώ, παραμένει κατακερματισμένη και ιδιαίτερα ανταγωνιστική. Στο 9μηνο του 2025 αυξήθηκε κατά 9,1% σε αξία και 7,1% σε όγκο, με σαφή όμως τάση μετατόπισης των καταναλωτών προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η ΚΡΙ ΚΡΙ διατηρεί ισχυρή θέση  στα επώνυμα γιαούρτια το μερίδιο της μάρκας διαμορφώνεται περίπου στο 13,8% σε αξία και 12,1% σε όγκο, ενώ στα private label είναι ο κορυφαίος προμηθευτής της αγοράς. Το διάγραμμα με την εξέλιξη του μεριδίου PL δείχνει ότι η εταιρεία έχει αυξήσει εντυπωσιακά τη θέση της, από περίπου 27% το 2020 σε σχεδόν 38% το 2025.

Παρά την αύξηση πωλήσεων 5,8% στην Ελλάδα, τα κέρδη EBIT της δραστηριότητας γιαουρτιού στην εγχώρια αγορά υποχώρησαν 39% στο 9μηνο, αντανακλώντας την ένταση του ανταγωνισμού, το υψηλότερο κόστος πρώτων υλών και την ανάγκη για συνεχή εμπορική υποστήριξη.

Παγωτό: ώριμη βάση στην Ελλάδα, αναπτυσσόμενη εξωστρέφεια
Το παγωτό παραμένει ο δεύτερος βασικός πυλώνας δραστηριότητας. Στην ελληνική αγορά, η ΚΡΙ ΚΡΙ έχει επενδύσει τα τελευταία χρόνια στην επέκταση του δικτύου πωλήσεων και στη λανσάρισμα νέων προϊόντων, καταφέρνοντας στο 9μηνο 2025 αύξηση πωλήσεων κατά 8,3%, στα 39,8 εκατ. ευρώ. Τα λειτουργικά κέρδη όμως μειώθηκαν κατά 18,8%, στα 8,2 εκατ. ευρώ, με το περιθώριο να συρρικνώνεται κατά 6,8 ποσοστιαίες μονάδες, εξέλιξη που συνδέεται τόσο με το κόστος όσο και με την έντονη προωθητική δραστηριότητα της αγοράς παγωτού.

Στις εξαγωγές παγωτού, η εικόνα είναι πιο δυναμική. Οι πωλήσεις ενισχύθηκαν 38,3% στο 9μηνο, στα 15 εκατ. ευρώ, ενώ το EBIT αυξήθηκε κατά 23,9%, στα 2,2 εκατ. ευρώ, παρά τη μικρή υποχώρηση του περιθωρίου. Η ανάπτυξη στηρίζεται τόσο σε επώνυμα προϊόντα, με αιχμή το «Greek Frozen Yogurt», όσο και στην επέκταση συμβολαίων ιδιωτικής ετικέτας. Η εταιρεία εξετάζει προσεκτικά και την αγορά των ΗΠΑ, όπου τρέχει πιλοτική παρουσία, αλλά παραμένει επιφυλακτική λόγω της αβεβαιότητας γύρω από τους δασμούς στα ευρωπαϊκά γαλακτοκομικά.

Οικονομικές επιδόσεις και προοπτικές 2025
Σε επίπεδο ομίλου, η δεκαετία που ακολούθησε την κρίση της Μαρινόπουλος συνοδεύτηκε από θεαματική κλιμάκωση του κύκλου εργασιών. Το διάγραμμα στην παρουσίαση της εταιρείας δείχνει άνοδο των πωλήσεων από 67 εκατ. ευρώ το 2016 σε 256 εκατ. ευρώ το 2024 και εκτίμηση για πάνω από 300 εκατ. ευρώ το 2025. Το περιθώριο EBIT κινήθηκε σταθερά σε διψήφια επίπεδα, με εξαίρεση το 2022, χρονιά ενεργειακής κρίσης και εκτόξευσης κόστους, προτού επανέλθει στο 14,5% το 2024 και να προβλέπεται εκ νέου γύρω στο 14% για το 2025.

Στο 9μηνο 2025 οι πωλήσεις αυξήθηκαν 25,2%, στα 259,7 εκατ. ευρώ, όμως τα λειτουργικά κέρδη υποχώρησαν οριακά (-3,8%) στα 38,3 εκατ. ευρώ, καθώς το μικτό περιθώριο συμπιέστηκε κατά σχεδόν 6 ποσοστιαίες μονάδες. Τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 31,1 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 14,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, με το περιθώριο καθαρού κέρδους στο 12%.

Για το σύνολο της χρονιάς, η διοίκηση προβλέπει ότι οι πωλήσεις θα υπερβούν τα 300 εκατ. ευρώ, με EBIT μεταξύ 42 και 45 εκατ. ευρώ και περιθώριο περίπου 14%. Οι επενδύσεις (capex) εκτιμάται ότι θα κυμανθούν μεταξύ 21 και 25 εκατ. ευρώ, εστιάζοντας σε περαιτέρω αυτοματοποίηση και αύξηση της δυναμικότητας στην παραγωγή γιαουρτιού.

Παραγωγική βάση και βιώσιμη ανάπτυξη
Η καρδιά της ΚΡΙ ΚΡΙ εξακολουθεί να χτυπά στις Σέρρες, όπου λειτουργεί ένα σύγχρονο βιομηχανικό συγκρότημα γιαούρτι και παγωτού, με σημαντικό βαθμό αυτοματοποίησης και πρόσβαση σε πρώτη ύλη γάλακτος από την ευρύτερη περιοχή. Η εταιρεία συνδέει τη στρατηγική της με την έννοια της «αυθεντικότητας», τόσο στα προϊόντα όσο και στη σχέση με τους παραγωγούς και τις τοπικές κοινωνίες, προβάλλοντας ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα την ελληνική προέλευση και την παραδοσιακή τεχνογνωσία σε συνδυασμό με βιομηχανική κλίμακα.

Πολιτική μερισμάτων και μετοχική σύνθεση
Η οικογένεια Τσινάβου ελέγχει περίπου το 70% του μετοχικού κεφαλαίου, ενώ θεσμικοί επενδυτές του εξωτερικού κατέχουν περί το 14% και εγχώριοι θεσμικοί γύρω στο 10%, με το υπόλοιπο σε ιδιώτες επενδυτές.
Στο μέτωπο της απόδοσης μερίσματος, η εταιρεία έχει διαμορφώσει τα τελευταία χρόνια μια συνεπή πολιτική επιστροφής κεφαλαίου. Με βάση τα στοιχεία της παρουσίασης, τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 37,6 εκατ. ευρώ το 2024, ενώ το μέρισμα ήταν 0,40 ευρώ ανά μετοχή έναντι 0,35 ευρώ το 2023 με payout ratio περίπου 38% και μερισματική απόδοση 2,7% με βάση τις τότε τιμές της μετοχής.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu