Η αυξανόμενη ένταση της σύρραξης Ισραήλ - Ιράν επηρεάζει την κρίσιμη πύλη μεταφοράς για την παγκόσμια πετρελαϊκή βιομηχανία
Ορισμένοι πλοιοκτήτες επιλέγουν να αποφύγουν το στρατηγικά σημαντικό πέρασμα των Στενών του Ορμούζ , σύμφωνα με τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή ένωση στον κόσμο, αντανακλώντας ένα αυξανόμενο αίσθημα ανησυχίας στον κλάδο καθώς μαίνεται η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν, όπως μεταδίδει το CNBC.
Η αιφνιδιαστική επίθεση του Ισραήλ στις στρατιωτικές και πυρηνικές υποδομές του Ιράν την Παρασκευή ακολουθήθηκε από τέσσερις ημέρες κλιμάκωσης του πολέμου μεταξύ των περιφερειακών εχθρών.
Αυτό έχει ωθήσει τους πλοιοκτήτες να επιδείξουν επιπλέον προσοχή τόσο στην Ερυθρά Θάλασσα όσο και στα Στενά του Ορμούζ, μια κρίσιμη πύλη προς την παγκόσμια πετρελαϊκή βιομηχανία – και ένα ζωτικό σημείο εισόδου για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που καταπλέουν στο τεράστιο λιμάνι Τζεμπέλ Άλι του Ντουμπάι.
Ο Γιάκομπ Λάρσεν, επικεφαλής ασφαλείας της Bimco, η οποία εκπροσωπεί τους παγκόσμιους πλοιοκτήτες, δήλωσε ότι η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν φαίνεται να κλιμακώνεται, προκαλώντας ανησυχίες στην κοινότητα των πλοιοκτητών και προκαλώντας μια «μέτρια μείωση» στον αριθμό των πλοίων που πλέουν στην περιοχή.
Η Bimco, η οποία συνήθως δεν ενθαρρύνει τα πλοία να μένουν μακριά από ορισμένες περιοχές, δήλωσε ότι η κατάσταση έχει εισαγάγει ένα στοιχείο αβεβαιότητας.
«Οι συνθήκες και η ανοχή κινδύνου ποικίλλουν σημαντικά μεταξύ των πλοιοκτητών. Φαίνεται ότι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες επιλέγουν επί του παρόντος να προχωρήσουν, ενώ κάποιοι φαίνεται να απέχουν», δήλωσε ο Larsen στο CNBC μέσω email.
«Κατά τη διάρκεια περιόδων αυξημένων απειλών για την ασφάλεια, οι ναύλοι μεταφοράς και οι μισθοί του πληρώματος συχνά αυξάνονται, δημιουργώντας ένα οικονομικό κίνητρο για ορισμένους να αναλάβουν τον κίνδυνο να περάσουν από ζώνες συγκρούσεων. Ενώ αυτές οι δυναμικές μπορεί να φαίνονται στοιχειώδεις, είναι οι ίδιοι οι μηχανισμοί που έχουν στηρίξει το παγκόσμιο εμπόριο μέσω συγκρούσεων και πολέμων εδώ και αιώνες», πρόσθεσε.
Τα Στενά του Ορμούζ, που συνδέει τον Περσικό Κόλπο με την Αραβική Θάλασσα, αναγνωρίζεται ως ένα από τα σημαντικότερα σημεία διέλευσης πετρελαίου στον κόσμο .
Το 2023, η ροή πετρελαίου μέσω της πλωτής οδού ανήλθε κατά μέσο όρο σε 20,9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με την Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας των ΗΠΑ, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 20% της παγκόσμιας κατανάλωσης υγρών πετρελαίου.
Η αδυναμία διέλευσης του πετρελαίου από το Στενό του Ορμούζ, έστω και προσωρινά, μπορεί να εκτοξεύσει τις παγκόσμιες τιμές ενέργειας, να αυξήσει το κόστος μεταφοράς και να δημιουργήσει σημαντικές καθυστερήσεις στον εφοδιασμό.
Παράλληλα με το πετρέλαιο, τα Στενά του Ορμούζ είναι επίσης κλειδί για το παγκόσμιο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων. Αυτό συμβαίνει επειδή τα λιμάνια σε αυτήν την περιοχή (Τζέμπελ Αλί και Χορ Φακκάν) είναι κόμβοι μεταφόρτωσης, πράγμα που σημαίνει ότι χρησιμεύουν ως ενδιάμεσα σημεία στα παγκόσμια ναυτιλιακά δίκτυα.
Η πλειονότητα των όγκων φορτίου από αυτά τα λιμάνια προορίζεται για το Ντουμπάι, το οποίο έχει γίνει κόμβος για την κίνηση εμπορευμάτων με υπηρεσίες τροφοδοσίας στον Περσικό Κόλπο, τη Νότια Ασία και την Ανατολική Αφρική.
Ο Peter Tirschwell, αντιπρόεδρος ναυτιλίας και εμπορίου στην S&P Global Market Intelligence, δήλωσε ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι οι ναυτιλιακές ομάδες αρχίζουν να «αποφεύγουν» την πλοήγηση στο Στενό του Ορμούζ τις τελευταίες ημέρες, χωρίς να κατονομάσει συγκεκριμένες εταιρείες.
«Μπορούσε κανείς να δει τον αντίκτυπο που είχαν οι αντάρτες Χούθι στη ναυτιλία μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Παρόλο που υπάρχουν πολύ λίγες πρόσφατες επιθέσεις κατά της ναυτιλίας σε αυτήν την περιοχή, η απειλή έχει οδηγήσει τη συντριπτική πλειοψηφία του εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων να μετακινείται γύρω από τη νότια Αφρική. Αυτό συμβαίνει τον τελευταίο χρόνο», δήλωσε ο Tirschwell στο « Squawk Box Asia » του CNBC τη Δευτέρα.
«Οι υπερωκεάνιες εταιρείες δεν έχουν σχέδια να επιστρέψουν μαζικά στην Ερυθρά Θάλασσα και έτσι, η ίδια η απειλή στρατιωτικής δραστηριότητας γύρω από μια στενή σημαντική διαδρομή όπως τα Στενά του Ορμούζ θα είναι αρκετή για να διαταράξει σημαντικά τη ναυτιλία», πρόσθεσε.
Η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν αυξάνει τους ναύλους των εμπορευμάτων
Οι ναύλοι μεταφοράς εμπορευμάτων αυξήθηκαν μετά τις ισραηλινές επιθέσεις στο Ιράν την περασμένη εβδομάδα. Πράγματι, στοιχεία που δημοσιεύθηκαν τη Δευτέρα από την εταιρεία αναλύσεων Kpler έδειξαν ότι οι ναύλοι μεταφοράς δεξαμενόπλοιων από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής προς την Κίνα αυξήθηκαν κατά 24% την Παρασκευή στα 1,67 δολάρια ανά βαρέλι.
Η άνοδος των ναύλων VLCC (πολύ μεγάλο μεταφορικό μέσο αργού πετρελαίου) αντανακλούσε τη μεγαλύτερη ημερήσια κίνηση από την αρχή του έτους, αν και μετά από μια σχετική στασιμότητα τον Ιούνιο, και επιβεβαίωσε το επίπεδο του αντιληπτού κινδύνου στην περιοχή.
Οι αναλυτές της Kpler δήλωσαν ότι είναι πιθανές περισσότερες αυξήσεις στα ναύλα, καθώς η κατάσταση παραμένει εξαιρετικά ασταθής, αν και το ασφάλιστρο κινδύνου ναυτικού πολέμου παραμένει αμετάβλητο προς το παρόν.
Ο David Smith, επικεφαλής του τμήματος αστικής ευθύνης πλοίων και θαλάσσιων ευθυνών στην ασφαλιστική εταιρεία McGill and Partners, δήλωσε ότι τα ασφάλιστρα πλοίων, τουλάχιστον προς το παρόν, «παραμένουν σταθερά χωρίς αισθητές αυξήσεις από τις τελευταίες εχθροπραξίες μεταξύ Ισραήλ και Ιράν».
Αλλά αυτό «θα μπορούσε να αλλάξει δραματικά», ανάλογα με το αν υπάρξει κλιμάκωση στην περιοχή, πρόσθεσε.
«Με τις προσφορές War να ισχύουν μόνο για 48 ώρες πριν από την είσοδο στην εξαιρούμενη περιοχή «Παραβίασης», οι Ασφαλιστές έχουν τη δυνατότητα να αυξήσουν γρήγορα τα ασφάλιστρα σύμφωνα με τον αντιληπτό κίνδυνο», δήλωσε ο Smith στο CNBC μέσω email.
Ένας εκπρόσωπος της γερμανικής εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd δήλωσε ότι το επίπεδο απειλής για τα Στενά του Ορμούζ παραμένει «σημαντικό», αν και χωρίς άμεσο κίνδυνο για τον ναυτιλιακό τομέα.
Η Hapag-Lloyd δήλωσε ότι δεν προβλέπει μεγαλύτερα προβλήματα στη διέλευση της πλωτής οδού προς το παρόν, αναγνωρίζοντας παράλληλα ότι η κατάσταση θα μπορούσε να αλλάξει σε «πολύ σύντομο» χρονικό διάστημα.
Η εταιρεία πρόσθεσε ότι δεν έχει άμεσα σχέδια να διασχίσει την Ερυθρά Θάλασσα, σημειώνοντας ότι δεν το έχει κάνει από τα τέλη Δεκεμβρίου 2023.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Alpha Trust – Ανδρομέδα: Κάτω από 5% η συμμετοχή της Regina Company
- Φον ντερ Λάιεν: Λόγω αύξησης των τιμών του πετρελαίου, δεν θα μειώσουμε το πλαφόν στο ρωσικό
- Τραμπ: «Ο Χαμενεί είναι εύκολος στόχος, αλλά δεν θα τον βγάλουμε από τη μέση, προς ώρας…»
- Ευρωπαϊκές αγορές: Με απώλειες καθώς η σύγκρουση Ισραήλ – Ιράν κλιμακώνεται
- Ideal: Την Τετάρτη 18 Ιουνίου σε διαπραγμάτευση 8 εκατ. νέες μετοχές στο Χρηματιστήριο
- Alpha Bank: Έναρξη διαπραγμάτευσης των νέων μετοχών στο Χρηματιστήριο
- ΔΕΗ: Στο 4,98% μειώθηκε το ποσοστό της Covalis Capital LLP
- Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης: «Απαντάει» με non paper για το πρόστιμο της Κομισιόν στον ΟΠΕΚΕΠΕ
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις