Τράπεζες

Με τι ασχολούνται οι δέκα πλουσιότεροι Ελληνες που έχουν περιουσία 27,1 δισ. δολάρια

Ποιες επιχειρήσεις τους έχουν αποφέρει την τεράστια περιουσία τους

Μπορεί η Ελλάδα να πέρασε μία σπάνια οικονομική κρίση, που οδήγησε φτωχοποίηση μεγάλο μέρος του πληθυσμού , ωστόσο διαθέτει μια σειρά από εξαιρετικά πλούσιους επιχειρηματίες. Οι περισσότεροι είναι συνδεδεμένοι με τον ναυτιλιακό κλάδο, κερδίζουν από τις δραστηριότητές τους στον παγκόσμιο εμπορικό στίβο και έχουν καταφέρει να συγκεντρώσουν σημαντική περιουσία κατακτώντας διεθνή αναγνώριση.

Η ναυτιλία αποτελεί παραδοσιακά έναν από τους σημαντικότερους τομείς της ελληνικής οικονομίας και πολλές από τις μεγαλύτερες ελληνικές περιουσίες έχουν δημιουργηθεί στον τομέα αυτό. Σύμφωνα με το Forbes, οι δέκα πιο πλούσιοι Ελληνες επιχειρηματίες έχουν συνολική περιουσία που ανέρχεται στα 27,1 δισ. δολάρια. Και μπορεί η λίστα να αλλάζει συνεχώς, καθώς οι οικονομικές συνθήκες και οι επενδύσεις των δισεκατομμυριούχων εξελίσσονται, ωστόσο, κάποια ονόματα είναι σταθερά στις πρώτες θέσεις.

Ας δούμε μερικές από τις βασικότερες επιχειρηματικές δραστηριότητες της επιχειρηματικής ελίτ των Ελλήνων.

Μαρία Αγγελικούση (1η θέση)

Με τις τρεις εταιρείες της, Maran Gas, Maran Tankers και Maran Dry, η πιο πλούσια Ελληνίδα, Μαρία Αγγελικούση κατέχει και διαχειρίζεται συνολικά 144 πλοία, ενώ ναυπηγεί άλλα 21, που η συνολική τους χωρητικότητα ανέρχεται σε 24.187.143 dwt. Τα επιμέρους, οικονομικά και κοινωνικά και εργασιακά στοιχεία του ομίλου της Μαρίας Αγγελικούση, είναι συγκλονιστικά:

– Η χρηματιστηριακή αξία του ομίλου υπερβαίνει τα 16,7 δισ. δολάρια.

– Απασχολεί 8.830 εργαζόμενους, από τους οποίους το 94% είναι ναυτικοί και το 6% υπάλληλοι γραφείου.

– Πλην ελαχίστων περιπτώσεων, όλα τα πλοία των τριών εταιρειών ταξιδεύουν με την ελληνική σημαία.

Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι η εταιρεία απασχολεί τους περισσότερους Έλληνες ναυτικούς. Απασχολεί 300 δόκιμους πλοιάρχους και μηχανικούς κάθε χρόνο στα πλοία της και συνολικά 1.200 και αποτελεί την “παραγωγικότερη μηχανή” Ελλήνων ναυτικών.

-Ο όμιλος κατά μέσο όρο, δαπανά κάθε χρόνο 1 δισ. δολάρια για ναυπήγηση νεότευκτων πλοίων.

Αριστοτέλης Μυστακίδης (2η θέση)

Ο Αριστοτέλης Μυστακίδης είναι δισεκατομμυριούχος έμπορος μετάλλων που γεννήθηκε στη Ρώμη και έχει ελληνική και βρετανική ιθαγένεια. Η περιουσία του ανέρχεται στα 3,3 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με το Forbes και είναι ο δεύτερος πλουσιότερος Έλληνας.

Κατάγεται από την Θεσσαλονίκη και σπούδασε στη Σχολή Οικονομικών του Λονδίνου. Είναι παντρεμένος και έχει έναν υιό.

Ο Αριστοτέλης Μυστακίδης, γνωστός ως «Τέλης», παραιτήθηκε από τον ρόλο του διευθυντή της επιχείρησης χαλκού της Glencore στα τέλη του 2018.

Το 2018, οι καναδικές ρυθμιστικές αρχές επέβαλαν πρόστιμο και απαγόρευσαν στον Μυστακίδη να εργάζεται ως διευθυντής λόγω παραβιάσεων συμμόρφωσης.

Ο Μυστακίδης εργάστηκε για 6 χρόνια στα έγχρωμα μέταλλα για την Αμερικανική εταιρεία Cargill. Το 1993 μεταπήδησε στην Marc Rich & Co λίγο πριν την εξαγορά της και τη μετονομασία της σε Glencore. Εργάστηκε στα τμήματα ψευδάργυρου, χαλκού και μολύβδου, φτάνοντας στη θέση του υποδιευθυντή το 2000.

Από το 2021 είναι είναι ένας από τους μεγαλομετόχους της Τράπεζας Πειραιώς, επενδύοντας 40 εκατομμύρια ευρώ.

Στα τέλη του 2021 αποκαλύφθηκε ότι ο Μυστακίδης πραγματοποίησε μια σημαντική επένδυση και στην ναυτιλιακή Union Maritime με έδρα το Λονδίνο, εταιρεία με παρουσία κυρίως στα δεξαμενόπλοια, η οποία άνοιγμα και στη μεταφορά χύδην ξηρού φορτίου.

Φέτος προχώρησε σε μία μεγάλη συμφωνία, με την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού της Aegean Baltic Bank (ABBank), η οποία διέθετε την περίοδο της συμφωνίας ενεργητικό 1 δισ. ευρώ και εξειδικεύεται στη ναυτιλία.

Η συμφωνία προχώρησε, με την εξαγορά των μεριδίων της τράπεζας από τον εφοπλιστή Γ. Κούστα και μέρους αυτού που κατείχε η οικογένεια Αφθονίδη.

Το deal υπολογίζεται ότι «έκλεισε» κοντά στα 140.000.000 ευρώ.

Τέλος, φήμες ήθελαν τον επιχειρηματία να έχει εκφράσει ενδιαφέρον για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου του ΠΑΟΚ από τον Ιβάν Σαββίδη, που όμως μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει.

Φίλιππος Νιάρχος (3η θέση)

Ο Φίλιππος Νιάρχος είναι Έλληνας εφοπλιστής, επιχειρηματίας και συλλέκτης έργων τέχνης με τη συνολική του περιουσία να φτάνει τα 2,8 δισ. δολάρια.

Είναι το πρώτο από τα τρία παιδιά του εφοπλιστή Σταύρου Νιάρχου και της Ευγενίας Λιβανού.

Είναι διάσημος συλλέκτης έργων τέχνης, ενασχόληση που αποτελεί και μία από τις βασικές πηγές εσόδων.

Στην κατοχή του βρίσκονται σπουδαίοι πίνακες, που κληρονόμησε από τον πατέρα του.

Σύμφωνα με το Forbes, η συλλογή αυτή αγοράστηκε το 1957 έναντι 3 εκατ. δολαρίων από τον ηθοποιό Εντουαρντ Ρόμπινσον, ο οποίος χρειαζόταν χρήματα για να πληρώσει το διαζύγιό του.

Η συλλογή έργων τέχνης της οικογένειας Νιάρχου περιλαμβάνει μερικά από τα πιο αναγνωρίσιμα κομμάτια του κόσμου. Λέγεται ότι είναι η μεγαλύτερη ιδιωτική συλλογή έργων του Van Gogh, η οποία, μάλιστα, περιλαμβάνει και το έργο «Self Portrait With Bandaged Ear» με τον αυτοτραυματισμό του Van Gogh, η αξία του οποίου εκτιμάται στα 100 εκατ. δολάρια.

Η συλλογή, περιλαμβάνει, επίσης, ένα από τα πιο εμβληματικά έργα του Πικάσο, το «Yo Picasso» το οποίο απέκτησε το 1989 έναντι 47,9 εκατ. δολαρίων σε δημοπρασία των Sotheby’s.

Ο ίδιος ο Φίλιππος Νιάρχος κατάφερε να επεκτείνει τη συλλογή προσθέτοντας σε αυτή κάποια από τα πιο σπουδαία μεταπολεμικά έργα τέχνης: έργα του Andy Warhol, όπως το «Green Car Crash», το οποίο απέκτησε πριν από 6 χρόνια αντί 71,7 εκατ. δολαρίων, αλλά και έργα του Maurizio Cattelan.

Γιώργος Προκοπίου (4η θέση)

Στο χαρτοφυλάκιο του Γιώργου Προκοπίου περιλαμβάνονται η Dynacom Tankers, η οποία, σύμφωνα με την VesselsValue, ελέγχει ένα στόλο από 67 δεξαμενόπλοια, η Dynagas με δέκα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), η εισηγμένη Dynagas LNG Partners και η Sea Traders με 38 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και δυο containerships.

Κατά το 2020 πραγματοποίησε αρκετές κινήσεις αναδιάρθρωσης του στόλου του, ενώ προχώρησε στην παραγγελία επτά νέων, συμβατικών τάνκερ προκειμένου να ισχυροποιήσει το δυναμικό της Dynacom Tankers. Πρόκειται για δύο VLCC και πέντε δεξαμενόπλοια τύπου suezmax, που θα κατασκευαστούν σε ναυπηγεία της Κίνας.

Ο εφοπλιστής παραμένει αντίθετος με τη χρήση των scrubbers στα πλοία καθώς όπως υποστηρίζει δεν αποτελούν λύση για την προστασία του περιβάλλοντος και είναι υπέρμαχος της μείωσης της ταχύτητας των πλοίων – slow steaming- , πρακτική που θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά τις εκπομπές ρύπων των πλοίων.

Είναι ιδιοκτήτης των ναυπηγείων Σκαραμαγκά (αποκτήθηκαν απέκτησε από την ΕΤΑΔ A.E μετά από διαγωνισμό και ανάδειξη ως αναδόχου της εταιρείας «Milina Enterprises Company Limited» δικών του συμφερόντων με συνολική προσφορά ποσού 62,5 εκατ. ευρώ) τα οποία θα απαιτήσουν επιπλέον επενδύσεις.

Παράλληλα με τη ναυτιλία, ο Γιώργος Προκοπίου είναι ιδιαίτερα δραστήριος και στο real estate, όπου έχει επενδύσει δεκάδες εκατομμύρια, δημιουργώντας ένα ξεχωριστό, αλλά και πολύ μεγάλο χαρτοφυλάκιο, που περιλαμβάνει οικόπεδα, γραφεία και επαγγελματικούς χώρους, όπως επίσης και κατοικίες τόσο κατά μήκος της παραλιακής ζώνης όσο και στο κέντρο της Αθήνας.

Κωνσταντίνος Μαρτίνος

Ο Κωνσταντίνος Μαρτίνος είναι ιδιοκτήτης της ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας Thenamaris, η οποία διαθέτει στόλο 89 τάνκερ, πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πλοία μεταφοράς LNG.

Συνίδρυσε την εταιρεία το 1972 με τη μητέρα του και τα δύο αδέρφια του.

Συνολικά, ο Κωνσταντίνος και τα αδέρφια του κατέχουν τον μεγαλύτερο ναυτιλιακό στόλο στην Ελλάδα, τη μεγαλύτερη πλοιοκτήτρια χώρα στον κόσμο.

Η Thenamaris διοικείται πλέον από τον γιο του, Νικόλα. Ο άλλος γιος του, Ιωάννης διευθύνει την εταιρεία ναυτιλιακών υπηρεσιών Signal Group.

Σπύρος Λάτσης

Ο Σπύρος Λάτσης είναι τραπεζίτης, εφοπλιστής και μεγιστάνας της πετρελαιαγοράς. Ελέγχει έναν από τους μεγαλύτερους πολυεθνικούς ιδιωτικούς τραπεζικούς ομίλους στην Ελβετία (EFG Group).

Είναι μεγαλομέτοχος των Ελληνικών Πετρελαίων (νυν Helleniq Energy), στον τομέα της ενέργειας και των πετρελαιοειδών της ανατολικής Ευρώπης και της Lamda Development που διαθέτει εμπορικά κέντρα στην Ελλάδα και αναπτύσσει την μεγάλη επένδυση στην περιοχή του Ελληνικού με την δημιουργία εμπορικών κέντρων, καζίνο, ξενοδοχείων και και οικιστικών συγκροτημάτων τα οποία πουλάει σε τρίτους.

Το 2019 χώρισε την περιουσία -της οικογένειας Λάτση- με την αδελφή του, Μαριάννα, κρατώντας, μαζί με την άλλη αδελφή του, Μαργαρίτα, τον τραπεζικό όμιλο EFG International και την εταιρεία Lamda Development.

Γεννήθηκε στην Αθήνα στις 1 Ιανουαρίου 1946 και είναι γιος του εφοπλιστή Γιάννη Λάτση και της Εριέττας Τσουκαλά. Σπούδασε στη Σχολή Οικονομικών του Λονδίνου και στη συνέχεια ανέλαβε τα ηνία των επιχειρήσεων της οικογένειας Λάτση.

Ο Σπύρος Λάτσης διαθέτει ένα από τα πολυτελέστατα και μεγαλύτερα γιοτ στον κόσμο ενώ σύμφωνα με το περιοδικό Forbes τον Σεπτέμβριο του 2017 ήταν στην 40η θέση στη λίστα του περιοδικού με τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου με περιουσία 3,1 δισεκατομμύρια δολάρια, όντας ο πλουσιότερος Έλληνας στο κόσμο.

Είναι παντρεμένος με την Ντόροθι Μπάντελεϊ και έχει δύο παιδιά, ενώ διαμένει μόνιμα στη Γενεύη της Ελβετίας.

Βαρδής Βαρδινογιάννης

Ο προσφάτως εκλιπών Βαρδής Βαρδινογιάννης ήταν πρόεδρος της Motor Oil Hellas, μια εταιρεία πετρελαιοειδών με έδρα την Ελλάδα, την οποία ίδρυσε ο αδελφός του, Νίκος, το 1970. Πλέον η εταιρεία διοικείται από τον υιο του, Γιάννη Βαρδινογιάννη.

Για πέντε δεκαετίες η οικογένειά του είναι τους κυριότερους παράγοντες της ελληνικής οικονομίας, με την περιουσία της οικογένειας να αποτιμάται στα 2,1 δισ. δολάρια. Σύμφωνα με την Lloyd’s, συμπεριλαμβάνονταν στον κατάλογο των ισχυρών παραγόντων της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Εκτός από τις δραστηριότητες στον κλάδο των πετρελαίων διαθέτει επενδύσεις στην ναυτιλία, τράπεζες, ξενοδοχεία καθώς και σε μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Οι σημαντικότερες εξ αυτών επιχειρήσεις της οικογένειας είναι Motor Oil, Optima bank, Vegas Oil and Gas (Αίγυπτος), Avin Oil, Τράπεζα Πειραιώς, ANEK Lines, Ελλάκτωρ, Star Channel, Alpha TV, NJV Athens Plaza, AVE Group of Companies, Odeon, κ.ά.

Ναυαρχίδα του ομίλου θεωρείται η μονάδα των διυλιστηρίων της Motor Oil Ελλάς.

Από το 1989 ασχολούνταν και με τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ιδρύοντας τους τηλεοπτικούς σταθμούς Mega (τον οποίο κατείχε μέχρι το 2019) και Star τον οποίο κατείχε έως σήμερα ενώ από το 2018 είχε στα χέρια του παράλληλα και τον ραδιοτηλεοπτικό φορέα του Alpha.

Γεννήθηκε στις 4 Δεκεμβρίου 1933 στην Επισκοπή Ρεθύμνου και ήταν γιος του Ιωάννη Βαρδινογιάννη και της Χρυσής Θεοδωρουλάκη.

Μαριάννα Λάτση

Η Μαριάννα Λάτση κληρονόμησε την περιουσία του αείμνηστου πατέρα της, Έλληνα μεγιστάνα της ναυτιλίας Γιάννη Σ. Λάτση μαζί με τα αδέρφια της, Γιάννη και Μαργαρίτα.

Τα αδέρφια χώρισαν την οικογενειακή περιουσία το 2019, με τη Μαριάννα να αναλαμβάνει τη ναυτιλιακή εταιρεία Latsco και να αποχωρεί από τον τραπεζικό κλάδο και τον κλάδο ακινήτων.

Έκτοτε έχει πραγματοποιήσει επενδύσεις στον ελληνικό όμιλο ΓΕΚ Τέρνα και στην εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων Dimand.

Μια από τις πρώτες της επενδύσεις, η startup πληρωμών Viva Wallet, τις απέφερε 850 εκατ. δολάρια, όταν το 2022 πούλησε το 48,5% στην JPMorgan.

Η κυρία Λάτση εξακολουθεί να κατέχει μετοχές στην εταιρεία Ελληνικά Πετρέλαια (νυν Helleniq Energy) και στο ναυπηγείο TALOS μαζί με τα αδέρφια της.

Παράλληλα, ενισχύει το επενδυτικό της χαρτοφυλάκιο στους τομείς των υποδομών και του real estate, εδραιώνοντας τη θέση της ως κορυφαία επενδύτρια στην Ελλάδα.

Από το 2021, έχει επενδύσει 188 εκατομμύρια ευρώ σε υποδομές και ακίνητα, ενώ η σημαντική της συμμετοχή περιλαμβάνει ποσοστό 7,6% στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και συμμετοχή σε Dimand Real Estate και Trade Estates ΑΕΕΑΠ.

Πέρα από τις επενδύσεις σε υποδομές, η κα. Λάτση έχει επενδύσει και στον τομέα των ακινήτων, όπως στην Dimand Real Estate με ποσοστό 5,35%, καθώς και στην Trade Estates ΑΕΕΑΠ του ομίλου Φουρλή, με ποσοστό 4,2%.

Οι επενδύσεις αυτές αντικατοπτρίζουν τη στρατηγική της να επικεντρωθεί σε έργα με μακροπρόθεσμες αποδόσεις και σταθερές ροές εσόδων, ενισχύοντας τη δυναμική της στην ελληνική αγορά.

Ανδρέας Μαρτίνος

Ο Ανδρέας Μαρτίνος είναι ιδιοκτήτης της ναυτιλιακής εταιρείας Minerva Marine, η οποία διαθέτει στόλο 71 τάνκερ, ξηρού φορτίου και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ίδρυσε την εταιρεία το 1998, αφού αποχώρησε από την οικογενειακή ναυτιλιακή εταιρεία Thenamaris, την οποία είχε ιδρύσει μαζί με τη μητέρα του και τα δύο αδέρφια του το 1972.

Συλλογικά, ο Ανδρέας και τα αδέρφια του, Κωνσταντίνος και Αθανάσιος κατέχουν τον μεγαλύτερο ναυτιλιακό στόλο στην Ελλάδα.

Η Minerva Marine τώρα διευθύνεται από τον γιο του, ο οποίος ονομάζεται επίσης Ανδρέας.

Τέλος, ο εφοπλιστής συνέστησε εταιρεία με την επωνυμία Minerva Solar Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας Α.Ε. για να δραστηριοποιηθεί στον κλάδο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, που έχει γίνει πόλος έλξης και για άλλους εφοπλιστές.

Αθανάσιος Μαρτίνος

Ο Αθανάσιος Μαρτίνος είναι ιδιοκτήτης της ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας Eastern Mediterranean Maritime, η οποία διαθέτει στόλο 78 τάνκερ, πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Ίδρυσε την εταιρεία το 1990, αφού αποχώρισε και εκείνος από την οικογενειακή ναυτιλιακή εταιρεία Thenamaris.

Είναι επίσης ιδιοκτήτης μιας κυπριακής εταιρείας επενδύσεων σε real estate, η οποία κατέχει γραφεία και ακίνητα λιανικής στο Λονδίνο και τη Γενεύη.

Υπηρέτησε ως πολιτικός διοικητής της μοναστικής κοινότητας του Αγίου Όρους, από το 2019 έως το 2023.

Εκτός από την ενασχόλησή του με τη ναυτιλία, αφιερώνει αρκετό προσωπικό χρόνο σε φιλανθρωπικό έργο.

Μέσω της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας «Αιγέας», στην οποία είναι επικεφαλής μαζί με τη σύζυγό του Μαρίνα από το 2015, επιτελεί φιλανθρωπικό έργο, χτίζοντας σχολεία, νοσοκομεία, εκκλησίες και άλλα.

Ο Θ. Μαρτίνος μαζί με τα αδέρφια του, Ντίνο και Ανδρέα είναι ιδρυτικά μέλη της Εταιρείας Κοινωνικής Προσφοράς «ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ», της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu