Νέα

Νίκος Λαβίδας: Πως θα πάμε στα 900 καταστήματα ΑΒ Βασιλόπουλος

O διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος, Νικόλαος Λαβίδας.

Τι δήλωσε για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2024, για την αλλαγή μοντέλου ανάπτυξης με έμφαση στο franchise, για την ακρίβεια, τα πρόστιμα και τη νέα καμπάνια περί μείωσης των τιμών

Η ΑΒ Βασιλόπουλος, μία από τις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας, παρουσίασε τα οικονομικά αποτελέσματα του 2024, σε εκδήλωση στην πρωτεύουσα της Ηπείρου, τα Ιωάννινα στο πλαίσιο γνωριμίας με τοπικούς παραγωγούς και με τη συμμετοχή της προέδρου του διοικητικού συμβουλίου κ. Ελένης Προβίδη και του διευθύνοντος συμβούλου κ. Νίκου Λαβίδα. Η χρονιά χαρακτηρίστηκε από αναδιάρθρωση του δικτύου, στοχευμένες επενδύσεις και έμφαση στην τεχνολογία, με στόχο τη μείωση κόστους και τη βελτίωση της αγοραστικής εμπειρίας.

Αλλαγή μοντέλου με έμφαση στο franchise
Ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 1,935 δισ. ευρώ, σημειώνοντας μικρή πτώση 1,77% από 1,97 δισ. ευρώ το 2023. Σύμφωνα με τον κ. Λαβίδα, η υποχώρηση οφείλεται στην αλλαγή του μοντέλου ανάπτυξης της αλυσίδας σούπερ μάρκετ, η οποία δίνει έμφαση στη δημιουργία νέων και υφιστάμενων καταστημάτων μέσω franchise. Αυτή η διαδικασία μειώνει τον εταιρικό τζίρο – καθώς η εταιρεία δεν πουλάει απευθείας στη λιανική, αλλά στα καταστήματα franchise που είναι διαφορετικές εταιρικές οντότητες και δεν ενοποιούνται στον ισολογισμό – κατά περίπου 25%.
Επίσης, οφείλεται και κλείσιμο 8 ζημιογόνων καταστημάτων. Αν ληφθούν υπόψη οι λιανικές πωλήσεις των καταστημάτων franchise του οργανισμού ΑΒ Βασιλόπουλος ο τζίρος έχει αυξηθεί κατά περίπου 500 εκατ. ευρώ.

Σε ότι αφορά το περιθώριο μικτού κέρδους διαμορφώθηκε σε 25,3%, μειωμένο κατά 0,5 ποσοστιαία μονάδα, που εμμέσως πλην σαφώς είναι και μία απάντηση προς το υπουργείο Ανάπτυξης, που βλέπει ακρίβεια μόνο στα σούπερ μάρκετ.

Οπως είπε ο κ. Λαβίδας,  στόχος της πολιτικής αυτής είναι η εταιρεία να μπορέσει να βελτιώσει τα στοιχεία του ισολογισμού, εξοικονομώντας κεφάλαια και επενδύοντας στις τιμές για να είναι ανταγωνιστική. Για παράδειγμα το προσωπικό σε εταιρική βάση έχει μειωθεί κατά 1.000 άτομα, αλλά έχει ενισχυθεί κατά 1.500 μέσω των καταστημάτων franchise (το σύνολο ανέρχεται σε 12.600 άτομα). Αυτό το πλάνο είναι πενταετές και βρίσκεται σχεδόν στον τέταρτο χρόνο με συνεχή αναδιάρθρωση δικτύου και δημιουργία νέων καταστημάτων έτσι ώστε με την ολοκλήρωσή του το 2026 να εξαλειφθούν οι ζημιές σε επίπεδ0 bottom line, δηλαδή σε επίπεδο μετά φόρων αποτελεσμάτων. Διαδικασία, που όπως είπε ο κ. Λαβίδας χρειάζεται χρόνο εξηγώντας ότι κατά την μετατροπή των καταστημάτων σε franchise η εταιρεία διαγράφει περιουσιακά στοιχεία. Για τη χρήση του 2024 οι απομειώσεις παγίων ήταν 7,35 εκατ. ευρώ.

Η λειτουργική κερδοφορία πάντως βελτιώθηκε με τα λειτουργικά κέρδη στα 13,77 εκατ. ευρώ, ενώ τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη ανήλθαν σε 26,7 εκατ. ευρώ και με το περιθώριο λειτουργικού κέρδους στο μόλις 1,37%.

Αυτή είναι άλλη μία απάντηση στον υπουργό Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκο, για τα περιθώρια κέρδους των σούπερ μάρκετ.

Ο κ. Λαβίδας ερωτηθείς για τα πρόστιμα που επέβαλε το υπουργείο Ανάπτυξης τις προηγούμενες ημέρες σε άλλα δύο σούπερ μάρκετ, ανέφερε ότι είναι αδύνατο να είσαι 100% σωστός με χιλιάδες κωδικούς γιατί μπορεί να ξεφύγουν κάποιοι και γι΄αυτό επιβάλλονται τα πρόστιμα.

Αλλά, όπως είπε «τα νούμερα είναι μετρημένα κουκιά». Και ανέλυσε τα κόστη που συμμετέχουν στο  μεικτό περιθώριο κέρδους. Ενδεικτικά αναφέρεται  ότι το μεγαλύτερο κόστος είναι μισθοδοσία (280 εκατ. ευρώ) και από εκεί και πέρα μεταφορικά και αποθήκευση 4,5%, ενοίκια λίγο πάνω από 3% και ενέργεια 2%.

Επανέλαβε ότι τα πράγματα είναι ξεκάθαρα και με εμφατικό τρόπο δήλωσε «δεν υπάρχουν άλλες πηγές εσόδων».

Στην τελική γραμμή, όπως προαναφέρθηκε καταγράφηκαν ζημιές 15,8 εκατ. ευρώ, μειωμένες έναντι 19,2 εκατ. ευρώ το 2023.

Για την καμπάνια περί μείωσης τιμής του υπουργείου Ανάπτυξης 

Ερωτηθείς για την εξέλιξη της νέας εξαγγελίας του υπουργείου Ανάπτυξης περί μείωσης τιμών ο κ. Λαβίδας ανέφερε ότι η εταιρεία θα συμμετέχει, συμπληρώνοντας ότι θα έπρεπε να συμμετέχουν σε μεγαλύτερο βαθμό οι προμηθευτές. Για τους όρους δήλωσε ότι ο κλάδος είναι σε επικοινωνία με το υπουργείο και τις επόμενες ημέρες θα γίνουν συναντήσεις. Εκτίμησε ότι θα είναι κάτι σαν την περσινή καμπάνια του μέτρου της μείωσης της τιμής κατά 5%.

Franchise στο τιμόνι της ανάπτυξης
Η στρατηγική εξορθολογισμού του δικτύου συνεχίζεται για τέταρτη χρονιά. Σήμερα, Σεπτέμβριο του 2025, η αλυσίδα αριθμεί 652 καταστήματα (+28 έναντι 624 του 2024), εκ των οποίων 384 σε καθεστώς franchise (+53 έναντι 331 το 2024), ενώ ο στόχος για το τέλος του 2025 είναι 670 σημεία.

«Γνωρίζουμε ότι χάνουμε περίπου 25% του τζίρου όταν ένα κατάστημα περνά σε franchise, αλλά αποκτούμε καλύτερο περιθώριο κέρδους», τόνισε ο κ. Λαβίδας, καθώς μειώνονται σταδιακά το κόστος λειτουργίας ενώ τα καταστήματα μέσω franchise δουλεύουνται πολύ καλά και πλέον ξεπερνούν την ανάπτυξη της αγοράς. Οπως είπε ο αριθμός του προσωπικού είναι εκ των οποίων οι 1.500 εργαζόμενοι είναι των των συνεργατών franchisees.

Παράλληλα, η ΑΒ συνεχίζει να επενδύει σε επιλεγμένα εταιρικά καταστήματα, κυρίως σε τουριστικές περιοχές, όπου οι πωλήσεις είναι υψηλότερες. Σήμερα τo 50% των εταιρικών καταστημάτων πραγματοποιούν το 80% του τζίρου του εταιρικού δικτύου.

Ισχυρό επενδυτικό πλάνο 41,5 εκατ. ευρώ
Το 2024 η εταιρεία πραγματοποίησε επενδύσεις 41,5 εκατ. ευρώ. Τα μεγαλύτερα ποσά αφορούσαν 14,5 εκατ. ευρώ αναβάθμιση δικτύου, 9,5 εκατ. ευρώ για νέα καταστήματα (3 εταιρικά και 50 franchise) και 6 εκατ. ευρώ για υποδομές διανομής.

Στήριξη καταναλωτή
Ανανεωμένη ΑΒ Plus για συλλογή πόντων από αγορές στα καταστήματα και στο ΑΒ Eshop
• Προσφορές σε μεγάλες κατηγορίες προϊόντων & προσωπικές προσφορές
• Κουπόνια για αποκλειστικές συνεργασίες
• Μείωση τιμών σε 700 προϊόντα και 135 own brands (2024vs2025)
• Επένδυση σε πρόσφορες και πόντους μέσω της ΑΒ Plus €30 εκ. το 2024 και €35 εκ. το 2025

Στροφή στην τεχνολογία και το e-commerce
Με το εργατικό κόστος να παραμένει η υψηλότερη δαπάνη (280 εκατ. ευρώ το 2024), η ΑΒ επενδύει σε τεχνολογία και αυτοματοποίηση. Το 70% των εταιρικών καταστημάτων διαθέτει πλέον αυτόματα ταμεία, με στόχο 670 μηχανήματα έως το 2025 (επένδυση 3,5 εκατ. ευρώ).

  • Ηλεκτρονικές ετικέτες τιμών (ESL) εγκαταστάθηκαν σε 190 καταστήματα, επένδυση 7 εκατ. ευρώ.
  • Ρομπότ δοκιμάζονται πιλοτικά για έλεγχο τιμών και ελλείψεων, ενώ νέα ψυγεία «roto shelf» γεμίζουν αυτόματα.

Ισχυρή ώθηση στο e-commerce
Η ψηφιακή εμπειρία αναβαθμίζεται με το AB e-shop και το AB App, που πλέον συνεργάζονται και με τρίτους. Το νέο Home Shop Center εξασφαλίζει παράδοση σε όλη την Αττική την επόμενη μέρα, ενώ 40 hubs υποστηρίζουν παραδόσεις την ίδια μέρα. Συνεργασίες με Wolt, efood, Box (Cosmote) και Skroutz επιτρέπουν παράδοση σε λιγότερο από μία ώρα.
Στόχος να αυξηθεί το e-commerce στο συνολικό τζίρο από 4% που είναι τώρα.

Δυναμική των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Η ΑΒ επενδύει στρατηγικά στα own brands, που σήμερα καλύπτουν 32% του καλαθιού (συμπεριλαμβανομένων των φρέσκων). Ο στόχος είναι 40% μερίδιο μέσα στην επόμενη πενταετία, με περισσότερους από 2.700 κωδικούς ήδη διαθέσιμους και σχέδιο για +1.000 νέους κωδικούς και 450 νέα προϊόντα έως το 2027. Η κίνηση αυτή συνδυάζει προσιτές τιμές με ποιότητα, ανταποκρινόμενη στις πιεσμένες καταναλωτικές δαπάνες.

Στήριξη της ελληνικής παραγωγής
Η ΑΒ υπογραμμίζει τη δέσμευσή της προς την ελληνική αγροδιατροφική αλυσίδα: 80% των συνεργατών είναι Έλληνες παραγωγοί. Μέσα από το πρόγραμμα «Κοντά στην Ελληνική Γη» προβάλλονται τοπικά προϊόντα και ενισχύεται η τοπική οικονομία, από συνεταιρισμούς μέχρι μικρές οικοτεχνίες.

Κοινωνική ευθύνη
Η εταιρεία διατηρεί ισχυρό αποτύπωμα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης παραδοσιακά δεδομένου ότι είναι η πρώτη εταιρεία, που με πρωτοβουλία του ιδρυτή της Γεράσιμου Βασιλόπουλου, δημιούργησε πρώτη την Τράπεζα Τροφίμων το 1995 με σκοπό τη συλλογή τροφίμων και την αναδιανομή τους σε ιδρύματα και συσσίτια. Η εταιρική κοινωνική ευθύνη συνεχίστηκε το 2024:

  • 145 εκ. σε εισφορές και φορολογία
  • 530.000€ σε δωρεές, στηρίζοντας την τοπική κοινωνία
  • Περισσότερα από 18 εκατομμύρια γεύματα σε τοπικούς φορείς, αξίας πάνω από 8€ εκατ. μέσα από το πρόγραμμα δωρεάς κοντόληκτων τροφίμων «Τρόφιμα Αγάπης»
  • 123.000 υγιεινά γεύματα σε μαθητές σχολείων σε όλη την Ελλάδα μέσα από το πρόγραμμα «ΔΙΑΤΡΟΦΗ»
  • πάνω από 9.000 παιδιά εκπαιδεύτηκαν στην υγιεινή διατροφή μέσα από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Διατροφοπεριπέτειες»
  • 14η ημέρα εθελοντισμού με πάνω από 200 δράσεις σε όλη την Ελλάδα

Η αγορά και οι προκλήσεις
Η διοίκηση της εταιρείας περιγράφει ένα περιβάλλον αυξημένου κόστους πρώτων υλών και μεταφορών, υψηλού πληθωρισμού και διαρκούς πίεσης στις τιμές, με 67% των καταναλωτών να παρακολουθεί στενά τις ανατιμήσεις. Παράλληλα, τα μικρά καταστήματα γειτονιάς κερδίζουν έδαφος, η αγορά superettes αυξήθηκε κατά 6,1% το 2024 έναντι 3,8% της συνολικής αγοράς, ενώ το 2025 οι ρυθμοί δείχνουν ακόμη ισχυρότερη δυναμική (9,6% έναντι 7,7%).
Η ραγδαία ανάπτυξη του e-commerce και του quick commerce απαιτεί επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού. Την ίδια στιγμή, 1 στους 3 καταναλωτές θεωρεί τη βιώσιμη ανάπτυξη καθοριστικό κριτήριο επιλογής, δίνοντας βαρύτητα σε ESG πρακτικές.

Στρατηγική 2025: Επένδυση στην εμπειρία, σταθερές τιμές και καινοτομία
Το πενταετές πλάνο που συνεχίζεται το 2025 δίνει έμφαση σε:

-Omnichannel εμπειρία, ώστε οι πελάτες να απολαμβάνουν την ίδια ΑΒ εμπειρία σε φυσικό και ψηφιακό περιβάλλον.
-Στήριξη ελληνικών νοικοκυριών με επενδύσεις στις τιμές μέσω προγραμμάτων πιστότητας, προσωπικών προσφορών και κουπονιών.
-Ποιότητα προϊόντων και καινοτομία, με ιδιαίτερο βάρος στις ιδιωτικές ετικέτες (own brands).

Δυναμική των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Η ΑΒ επενδύει στρατηγικά στα own brands, που σήμερα καλύπτουν 32% του καλαθιού (συμπεριλαμβανομένων των φρέσκων). Ο στόχος είναι 40% μερίδιο μέσα στην επόμενη πενταετία, με περισσότερους από 2.700 κωδικούς ήδη διαθέσιμους και σχέδιο για +1.000 νέους κωδικούς και 450 νέα προϊόντα έως το 2027. Η κίνηση αυτή συνδυάζει προσιτές τιμές με ποιότητα, ανταποκρινόμενη στις πιεσμένες καταναλωτικές δαπάνες.

Καινοτομία στο κατάστημα
Η τεχνολογική αναβάθμιση των σημείων πώλησης προχωρά ταχύτατα:

  • Αυτόματα ταμεία στο 70% των εταιρικών καταστημάτων, με στόχο 200 καταστήματα και 670 μηχανήματα έως το 2025.

  • Ηλεκτρονικές ετικέτες τιμών (ESL) σε 190 καταστήματα, επένδυση 7 εκατ. ευρώ, για μεγαλύτερη ακρίβεια και ταχύτερη αναπλήρωση.

  • Πιλοτικές δοκιμές ρομπότ για έλεγχο ραφιών και τιμών, καθώς και ψυγεία Roto Shelf που γεμίζουν μόνα τους, μειώνοντας χρόνο εργασίας και σπατάλη τροφίμων.

Και η επόμενη ημέρα (2028) της ΑΒ Βασιλόπουλος με 900 καταστήματα
Οπως αναφέρθηκε, η ΑΒ Βασιλόπουλος διαθέτει σήμερα 652 καταστήματα (254 εταιρικά και 384 franchise) και στοχεύει σε 900 σημεία πώλησης έως το 2028, εκ των οποίων 700 θα προέρχονται από συνεργασίες franchise. Οι 213 συνεργάτες του δικτύου franchise αποτελούν τον πυρήνα της ανάπτυξης, ενώ η επέκταση θα προέλθει από νέα καταστήματα σε στρατηγικές περιοχές και εξαγορές τοπικών αλυσίδων, που θα μετατραπούν σε franchise.

Η εταιρεία ακολουθεί πλέον πιο στοχευμένη στρατηγική. Προχωρά σε επιλεκτικές εξαγορές τοπικών αλυσίδων όπως το παράδειγμα των καταστημάτων της Πτολεμαΐδας, τις οποίες μετατρέπει σε franchise, χωρίς να αγοράζει ακίνητα. Ενδεικτικά, έχει ήδη υπογράψει ήδη συμφωνία με την αλυσίδα Τερζής, από την οποία εξαγοράζει 5 από τα 8 καταστήματα, τα οποία θα μοιραστούν σε δύο νέους franchise συνεργάτες.

Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, ο στόχος είναι η προσέγγιση του επιπέδου των 900 σημείων πώλησης, με 700 καταστήματα μέσω συνεργασιών. Οι νέες προσθήκες θα προκύπτουν τόσο από δημιουργία καταστημάτων σε στρατηγικές περιοχές, όσο και από εξαγορές τοπικών παικτών, ιδιαίτερα στη βόρεια Ελλάδα και στα νησιά, όπου εντοπίζεται αυξημένη ζήτηση.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu