Νέα

Νομοσχέδιο για το αλκοόλ: Πως θα επιδράσει στις επιχειρήσεις – Πλήγμα το «χύμα» ελέω ακρίβειας-φόρων

Οι ανατιμήσεις στα αλκοολούχα ποτά το 2025 άγγιξε το 6%

Την Παρασκευή 27 Ιουνίου αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή και στη συνέχεια να ψηφιστεί από το σώμα το νομοσχέδιο που αφορά την κατανάλωση αλκοόλ και καπνού από ανηλίκους από το Υπουργείο Υγείας, το οποίο, επί της ουσίας συνιστά μια συνέχεια της ήδη υπάρχουσας νομοθεσίας σχετικά με την κατανάλωση αλκοόλ σε ανήλικους, η οποία πλέον εκσυγχρονίζεται.

Πρόκειται για ένα σχέδιο νόμου, το οποίο αναμένονταν για αρκετούς μήνες, και εκπονήθηκε από το Υπουργείο Υγείας σε συνεργασία και με την ΕΝΕΑΠ (Ένωση Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών). Η διαβούλευσή του ξεκίνησε στα τέλη Μαϊου και ολοκληρώθηκε στις 16 Ιουνίου με πιο σημαντικά τα άρθρα αυτά που προβλέπουν την απαγόρευση της πώλησης, προσφοράς και διάθεσης, με οποιονδήποτε τρόπο, των προϊόντων καπνού και αλκοόλ σε ανηλίκους και από ανηλίκους, αλλά και τη θέσπιση της υποχρέωσης ταυτοποίησης της ενηλικότητας και αναζήτησης στοιχείων ταυτότητας εκ μέρους του πωλητή σε όλα τα σημεία πώλησης, την υποχρεωτική αναγγελία στην Ελληνική Αστυνομία ή Λιμενική Αρχή των ιδιωτικών εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται σε κέντρα διασκέδασης και αμιγή μπαρ, εφόσον σε αυτές συμμετέχουν ανήλικοι, μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας, με ταυτόχρονη ανάρτηση των σχετικών συμφωνητικών,

Επιπρόσθετα, προβλέπεται η καθιέρωση αυστηρών διοικητικών κυρώσεων σε περιπτώσεις παραβάσεων και πρόβλεψη ποινικών κυρώσεων σε περιπτώσεις πώλησης, προσφοράς και διάθεσης καπνού και αλκοόλ σε ανηλίκους και από ανηλίκους, καθώς και σε περιπτώσεις εισόδου, παραμονής και απασχόλησής τους σε κέντρα διασκέδασης και μπαρ.

Σε αυτό το πλαίσιο προχωρά και η συνεργασία των δύο φορέων ΕΝΕΑΠ και Υπουργείου Υγείας μέσα από καμπάνια στα Social media, η οποία αναμένεται, σύμφωνα με στελέχη του Υπουργείου Υγείας, να λειτουργήσει ως μοντέλο και σε άλλους κλάδους όπως ο καπνός και τα ψηφιακά τυχερά παιχνίδια.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε στο Financial Report ο Πρόεδρος της ΕΝΕΑΠ Ισίδωρος Ρεβάχ,είναι ένα νομοσχέδιο που μας βρίσκει σύμφωνους καθώς αυστηροποιεί πλέον τους ελέγχους στους ανήλικους και βάζει όρια στην ανεύθυνη κατανάλωση, αναμένουμε τώρα την επικύρωσή του από τη Βουλή για να το δούμε να εφαρμόζεται“.

O Ισίδωρος Ρεβάχ

Αυτό που τονίζει, εξάλλου, στο Financial Report και η Αντιπρόεδρος της ΕΝΕΑΠ και Διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων της πολυεθνικής εταιρείας Diageo, Έφη Μπούραμέσα από αυτό το νομοσχέδιο δεν εκτιμάμε ότι θα υπάρξει μείωση στο οικονομικό κομμάτι των επιχειρήσεων του κλάδου, καθώς στόχος του είναι η υπεύθυνη κατανάλωση, περιορίζεται στους ανήλικους, δεν θα υπάρξουν απώλειες. Αντίθετα θα ενισχυθεί η κουλτούρα της ποιοτικής κατανάλωσης, το οποίο σαν Ένωση είναι κάτι το οποίο επιδιώκουμε“.

Η Έφη Μπούρα

Εξάλλου, η Ελλάδα έχει θλιβερές πρωτιές όσον αφορά το αλκοόλ στην Ευρωπαϊκή Ένωση: Είναι πέμπτη ανάμεσα στις χώρες μέλη στην κατανάλωση αλκοόλ από 11χρονους, 3η σε 13χρονους και 2η σε κατανάλωση από 15χρονους. Χαρακτηριστικό είναι, δε, ότι περισσότερο καταναλώνουν τα κορίτσια σε αυτές τις ηλικίες πάρα τα αγόρια.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΕΝΕΑΠ στην παρούσα φάση συσπειρώνει τις μεγάλες, εγχώριες και διεθνείς εταιρείες του κλάδου, εκπροσωπώντας το 80% των προϊόντων αλκοόλ που κυκλοφορούν στην Ελλάδα.

Υπενθυμίζεται ότι τον κλάδο των αλκοολούχων ποτών οι μεγαλύτεροι παίκτες είναι η Άμβυξ, η ΒΣ Καρούλιας, η Campari Group, η Diageo, η Pernod Ricard και η Coca Cola.

Σύμφωνα, δε, με την πιο πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, έχουν 2,1 δις ευρώ συνεισφορά στο ΑΕΠ, έχουν αποδώσει, το 2022, 616 εκατ. ευρώ σε φόρους και εισφορές και άμεσα και έμμεσα με αυτόν συνδέονται 103.000 επιχειρήσεις. Με βάση, επίσης, στοιχεία από μελέτη του ΙΟΒΕ, στην εγχώρια βιομηχανία τροφίμων και ποτών την τελευταία τριετία εντοπίζεται το 28,1% του συνόλου των επιχειρήσεων της ελληνικής μεταποίησης, ενώ σε αυτή εργάζεται πάνω από 37% των εργαζομένων.

Πλήγμα το χύμα αλκοόλ

Την ώρα που το εν λόγω νομοσχέδιο επικροτείται από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο μέσω της ΕΝΕΑΠ, η ακρίβεια και οι ανατιμήσεις που έχουν επιβληθεί και έχει βοηθήσει να ενισχυθεί ένα άλλο πεδίο, το οποίο συνιστά έτσι και αλλιώς πλήγμα τα τελευταία χρόνια για τον κλάδο των αλκοολούχων ποτών: Αυτό του ”χύμα” αλκοόλ, μέσω των αποσταγμάτων κυρίως, τσίπουρο, ούζο, αλλά και κρασί, τα οποία λανσάρονται από επιτήδειους ως πιο οικονομικά και σε μεγαλύτερες ποσότητες, αλλά η ποιότητά τους είναι αμφιλεγόμενη. Με βάση τα όσα αναφέρει η κ. Έφη Μπούρα «είναι ένα φαινόμενο το οποίο υπάρχει τα τελευταία χρόνια στον κλάδο, αλλά λόγω ακρίβειας και ανατιμήσεων έχει γίνει ακόμα πιο έντονο. Το γεγονός, δε, ότι το αλκοόλ έχει σημειώσει άνοδο στην τιμή του και στην εστίαση, εκτός από το ράφι, ενισχύει ακόμα περισσότερο την αγορά του ”χύμα”, η οποία είναι ανεξέλεγκτη. Αυτό είναι κάτι που μας προβληματίζει, παράλληλα με την επιβολή φόρου που κάνει τα ποτά πιο ακριβά και λιγότερο προσιτά στον κόσμο».

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2025, οι ανατιμήσεις στα αλκοολούχα ποτά άγγιξαν το 6%, ενώ με βάση τα τελευταία στοιχεία του Δεκεμβρίου του 2024, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο έχουν απώλειες 72 εκατ. ευρώ από το παράνομο εμπόριο αλκοολούχων ποτών.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Επιχειρήσεις

close menu