Επιχειρήσεις

Τα μπισκότα Πτι μπερ δεν περιέχουν βούτυρο! Πως αντέδρασαν «Elbisco» και «Παπαδοπούλου»

Financialreport.gr

Πτι μπερ χωρίς… βούτυρο: Καταγγελία καταναλωτή φέρνει αλλαγές στις συσκευασίες των γνωστών μπισκότων

Η ονομασία «Πτι Μπερ» (που στα γαλλικά petit beurre σημαίνει λίγο βούτυρο) στα πακέτα των πιο γνωστών μπισκότων της αγοράς βρέθηκε στο μικροσκόπιο του Συμβουλίου Ελέγχου Επικοινωνίας, έπειτα από καταγγελία καταναλωτή, οδηγώντας σε αποφάσεις που υποχρεώνουν τις εταιρείες παραγωγής να τροποποιήσουν τις συσκευασίες τους μέσα σε τέσσερις μήνες.

Σύμφωνα με τις αποφάσεις της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Ελέγχου Επικοινωνίας, η χρήση της ονομασίας «ΠΤΙ ΜΠΕΡ», όπως και της ξενόγλωσσης απόδοσης «PETIT BEURRE,  στις συσκευασίες μπισκότων που δεν περιέχουν βούτυρο κρίνεται ότι μπορεί να δημιουργεί στο καταναλωτικό κοινό την εντύπωση πως το προϊόν περιέχει βούτυρο, κάτι που δεν ισχύει με βάση τον πίνακα συστατικών.

Η υπόθεση ξεκίνησε όταν καταναλωτής υπέβαλε αίτημα ελέγχου για τη διαφημιστική επικοινωνία των μπισκότων ΠΤΙ ΜΠΕΡ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, στις 13 Οκτωβρίου 2025. Η Πρωτοβάθμια Επιτροπή συνεδρίασε και εξέδωσε απόφαση.

Στο σκεπτικό της απόφασης υπενθυμίζεται ότι, βάσει του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης – Επικοινωνίας, ακόμη και η ονομασία ενός προϊόντος στη συσκευασία του θεωρείται διαφημιστική επικοινωνία και οφείλει να συμμορφώνεται με τις διατάξεις περί μη παραπλάνησης.

Υπό αυτό το πρίσμα, η Επιτροπή έκρινε ομόφωνα ότι η ονομασία «ΠΤΙ ΜΠΕΡ» στα μπισκότα ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ που δεν περιέχουν βούτυρο προσκρούει στο άρθρο 5.2.α. του Κώδικα, καθώς μπορεί να δημιουργήσει εσφαλμένες εντυπώσεις για τη σύσταση του προϊόντος. Ως διορθωτικό μέτρο, ζητά να αναγράφεται ευδιάκριτα στην μπροστινή όψη της συσκευασίας η πληροφορία ότι το προϊόν δεν περιέχει βούτυρο, ώστε ο καταναλωτής να ενημερώνεται άμεσα και σαφώς.

Παράλληλα, στην ίδια καταγγελία εξετάστηκε και η φράση «Από τότε μέχρι σήμερα, … με την ίδια μοναδική συνταγή…», που αναγράφεται στη συσκευασία. Η Επιτροπή, ωστόσο, έκρινε ότι δεν υποβλήθηκαν επαρκή στοιχεία για να στοιχειοθετηθεί πιθανή παραβίαση του Κώδικα σε αυτό το σημείο και δεν προχώρησε σε περαιτέρω αξιολόγηση του ισχυρισμού.

Λίγες εβδομάδες αργότερα, ο ίδιος καταναλωτής επανήλθε, αυτή τη φορά στρέφοντας την προσοχή σε άλλο μεγάλο παίκτη της αγοράς μπισκότων, την εταιρεία ELBISCO και τα μπισκότα ΠΤΙ ΜΠΕΡ ΑΛΛΑΤΙΝΗ. Η αίτηση ελέγχου για τη συγκεκριμένη συσκευασία κατατέθηκε στις 3 Νοεμβρίου 2025 ενώ η Επιτροπή συνεδρίασε την προηγούμενη εβδομάδα.

Στην περίπτωση της ELBISCO, η εταιρεία κατέθεσε στοιχεία και επικαλέστηκε, μεταξύ άλλων, τον ευρωπαϊκό Κανονισμό 1169/2011 καθώς και διατάξεις του Κώδικα Τροφίμων και Ποτών, επιχειρώντας να υποστηρίξει ότι η νομιμότητα της ονομασίας «ΠΤΙ ΜΠΕΡ» δεν τίθεται εν αμφιβόλω. Η Επιτροπή διευκρίνισε ότι το ζήτημα της υπόθεσης δεν είναι η τυπική νομιμότητα της ονομασίας, αλλά η διαφημιστική της λειτουργία και ο τρόπος με τον οποίο αυτή μπορεί να επηρεάζει την αντίληψη του μέσου καταναλωτή ως προς τη σύσταση του προϊόντος.

Η εταιρεία προσκόμισε επίσης δημοσιεύματα σχετικά με την ιστορία του μπισκότου «petit beurre», τα οποία αναφέρονταν τόσο στα συστατικά όσο και στο χαρακτηριστικό του σχήμα, υποστηρίζοντας ότι ο όρος παραπέμπει κυρίως στο σχήμα και όχι απαραίτητα στο βούτυρο. Η Επιτροπή, ωστόσο, έκρινε ότι ο ισχυρισμός αυτός δεν αποδείχθηκε επαρκώς. Αντιθέτως, κατέληξε πως η ονομασία στην ελληνική και τη γαλλική της μορφή «συνδέεται και παραπέμπει στο βούτυρο» και άρα είναι πιθανό να ενισχύει την εντύπωση ότι το προϊόν περιέχει βούτυρο, ενώ από τα αναγραφόμενα συστατικά προκύπτει ότι αυτό δεν ισχύει.

Και στη δεύτερη απόφαση, η Πρωτοβάθμια Επιτροπή Ελέγχου Επικοινωνίας καταλήγει ομόφωνα πως η χρήση της ονομασίας «ΠΤΙ ΜΠΕΡ» στις συσκευασίες προϊόντων ΠΤΙ ΜΠΕΡ ΑΛΛΑΤΙΝΗ που δεν περιέχουν βούτυρο προσκρούει στο άρθρο 5.2.α. του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης – Επικοινωνίας. Ζητά, αντίστοιχα, τροποποίηση της συσκευασίας, με τρόπο που να διασφαλίζει την ξεκάθαρη, άμεση και ευδιάκριτη ενημέρωση του καταναλωτή για την απουσία βουτύρου, και ορίζει και εδώ προθεσμία τεσσάρων μηνών για την υλοποίηση των αλλαγών.

Κοινός παρονομαστής και στις δύο υποθέσεις είναι η αυστηρή υπενθύμιση ότι οι αποφάσεις των Επιτροπών ισχύουν στο πλαίσιο της αυτορρύθμισης για όλα τα μέσα όπου αναπτύσσεται η υπό έλεγχο επικοινωνία από τις φυσικές συσκευασίες στο ράφι, μέχρι τις ψηφιακές προβολές και τα κανάλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανεξάρτητα από το αν αναφέρονται ρητά στην αίτηση ελέγχου. Σε περίπτωση μη πλήρους εφαρμογής των αποφάσεων, προβλέπεται η δυνατότητα ενεργοποίησης του άρθρου 10 του Κανονισμού.

Παρότι προβλέπεται δυνατότητα προσφυγής στη Δευτεροβάθμια Επιτροπή Ελέγχου Επικοινωνίας, οι αποφάσεις διευκρινίζουν ρητά ότι τυχόν προσφυγή δεν αναστέλλει την ισχύ τους: οι εταιρείες οφείλουν να συμμορφωθούν εντός της προθεσμίας, ακόμη κι αν ζητήσουν επανεξέταση.

Η υπόθεση των μπισκότων Πτι Μπερ αναδεικνύει, τελικά, πώς μια «παραδοσιακή» ονομασία που συνοδεύει γενιές καταναλωτών μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη με τα σύγχρονα κριτήρια διαφάνειας στη διαφήμιση. Και δείχνει ότι, πίσω από ένα γνώριμο όνομα στο ράφι του σούπερ μάρκετ, η λεπτομέρεια… κρύβεται στην ετικέτα.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu