Η περίοδος των θερινών εκπτώσεων ολοκληρώθηκε το περασμένο Σάββατο 30 Αυγούστου
Η μεγάλη καλοκαιρινή περίοδος εκπτώσεων (14 Ιουλίου–30 Αυγούστου 2025) έκλεισε με αρνητικό ισοζύγιο για το μεγαλύτερο μέρος του λιανεμπορίου. Πανελλαδικά και τοπικά στοιχεία από τους βασικούς εμπορικούς φορείς αποτυπώνουν πτώση πωλήσεων, υποτονική επισκεψιμότητα και διάχυτη πρόθεση των επιχειρήσεων να συνεχίσουν στοχευμένες προσφορές και τον Σεπτέμβριο για να «τραβήξουν» πελάτες.
Τι έδειξε η πανελλαδική έρευνα της ΕΣΕΕ (ΙΝΕΜΥ)
Το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, στην καθιερωμένη πανελλαδική έρευνα για τις θερινές εκπτώσεις, κατέγραψε ότι 6 στις 10 επιχειρήσεις (59%) είχαν χαμηλότερες πωλήσεις από πέρυσι, ενώ μόλις 1 στις 10 – κυρίως πολύ μεγάλες – εμφάνισαν άνοδο. Σχεδόν οι μισές (47%) δήλωσαν λίγο έως καθόλου ικανοποιημένες από τον τζίρο, και 1 στις 2 (51%) είδαν και χαμηλότερη επισκεψιμότητα. Ενδεικτικά, στο 70% όσων είχαν πτώση, η μείωση δεν ξεπέρασε το 20%. Παρά το ασθενές κλίμα, 4 στους 10 (37%) σκοπεύουν να διατηρήσουν χαμηλές τιμές/προσφορές και μετά το πέρας των εκπτώσεων. Δείγμα: 359 επιχειρήσεις (περίπου 600 σημεία) σε ένδυση/υπόδηση, οικιακό εξοπλισμό και ψυχαγωγικά/επιμορφωτικά είδη.
Αθήνα: ο Εμπορικός Σύλλογος μιλά για «χαμένο στοίχημα»
Στην πρωτεύουσα, ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών (ΕΣΑ) αποτυπώνει ακόμη πιο βαριά εικόνα: το 77,4% των ΜμΕ δήλωσαν πτώση τζίρου, ενώ το 84% ζητά νέο θεσμικό πλαίσιο για προσφορές/εκπτώσεις. Το 88,8% θεωρεί ότι η απελευθέρωση των προσφορών με τον Ν. 4965/2022 έχει απορρυθμίσει την αγορά, ευνοώντας τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Ο ΕΣΑ καταγράφει επίσης μεταφορά τζίρου προς μεγάλες αλυσίδες και διεθνείς πλατφόρμες και «ανενεργά» ή μη βιώσιμα e-shops για το 58,5% των μικρών.
Πειραιάς: «Υποτονικές» εκπτώσεις παρά τα υψηλά ποσοστά
Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς αναφέρει ότι περισσότερες από 6 στις 10 επιχειρήσεις είδαν μείωση πωλήσεων παρά το ότι 8 στα 10 καταστήματα κινήθηκαν έως και στο 50% έκπτωση. Η πτώση συγκεντρώθηκε στη ζώνη -10% έως πάνω από -20%, με μόλις το ένα τέταρτο των επιχειρήσεων να «κρατά» σταθερά επίπεδα.
Γιατί «δεν τράβηξαν» οι εκπτώσεις
Πιεσμένο διαθέσιμο εισόδημα: Η ακρίβεια παραμένει ο νούμερο ένα ανασταλτικός παράγοντας, με το ΙΝΕΜΥ να καταγράφει «πολύ υψηλή» επιβάρυνση από ακρίβεια/λειτουργικά κόστη. Στο σούπερ μάρκετ, που «ρουφά» μεγάλο μέρος του οικογενειακού προϋπολογισμού, ο πληθωρισμός τον Αύγουστο εκτιμάται στο +1,59% ετησίως (ήπιες αλλά υπαρκτές πιέσεις), με σταθεροποιητική εικόνα στα σχολικά.
Κατακερματισμένο πλαίσιο προσφορών: Η απελευθέρωση των προσφορών (Ν. 4965/2022), σύμφωνα με την αθηναϊκή έρευνα, θεωρείται από τη συντριπτική πλειοψηφία ότι «θολώνει» τους κανόνες και ευνοεί τους μεγάλους παίκτες. Από εδώ προκύπτει και το κεντρικό αίτημα των εμπόρων για νέο, σαφές και εφαρμόσιμο πλαίσιο.
Μετατόπιση δαπανών το καλοκαίρι: Τα στοιχεία του Πειραιά δείχνουν προτεραιότητα σε βασικές ανάγκες/στοχευμένες αγορές και στροφή δαπάνης προς υπηρεσίες (ταξίδια, ψυχαγωγία), ενώ σε εθνικό επίπεδο η καλύτερη κίνηση σημειώθηκε κυρίως στο α’ δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, όταν πληρώθηκε και επίδομα αδείας.
Τι έκαναν οι επιχειρήσεις
Παρά τη χαμηλή ζήτηση, οι 6 στις 10 επιχείρησαν εκπτώσεις άνω του 30%, με «γλυκιά ζώνη» το 31%–40%. Οι μισές έβαλαν εκπτώσεις σε όλα τα είδη και οι μισές διατήρησαν ίδια ποσοστά με το 2024. Τέσσερις στους δέκα δηλώνουν ότι θα κρατήσουν χαμηλές τιμές και τον Σεπτέμβριο, επιδιώκοντας να «ξανανοίξουν» το πορτοφόλι του καταναλωτή.
Θεσμικό και επιχειρησιακό «μήνυμα»
Στο πολιτικό επίπεδο, ΕΣΕΕ και ΕΣΑ ζητούν επανεξέταση του θεσμού των εκπτώσεων και κανόνες για τις μόνιμες προσφορές, ώστε να αποκατασταθεί ο υγιής ανταγωνισμός. Σε επιχειρησιακό επίπεδο, τα πορίσματα υπογραμμίζουν τα διογκωμένα λειτουργικά (ενέργεια, ενοίκια, εισφορές) και την ανάγκη ψηφιακής ωρίμανσης: για το 45% των μικρομεσαίων, οι πωλήσεις του φυσικού καταστήματος παραμένουν υψηλότερες από τις online, δείχνοντας κενό σε e-commerce ικανότητες και απόδοση.
Τι σημαίνει για τον Σεπτέμβριο
Η «ουρά» των προσφορών αναμένεται να συνεχιστεί σε αρκετές αγορές, ιδίως πριν το back-to-school, με τους εμπόρους να «ποντάρουν» σε όγκους και όχι σε περιθώρια. Το αν θα μεταφραστεί σε ανάσα τζίρου θα κριθεί από το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και το αν θα υπάρξει σαφήνεια κανόνων στις προωθητικές ενέργειες.
Σημειώσεις μεθοδολογίας & χρονοδιαγράμματος
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Αλλαγές στο διοικητικό συμβούλιο της ΕΤΑΔ
- Η ελληνική μεταποίηση πάτησε γκάζι» τον Αύγουστο
- Νέα προϊοντική σειρά από τη Septona
- Περιφέρεια Αττικής: 9,2 εκατ. ευρώ για την ανάπλαση της βίλας Ζωγράφου σε χώρο αναψυχής και πρασίνου
- Πέτρος Ζήσου: Αναλαμβάνει καθήκοντα ως Head of Integrated Marketing Services στη Nestlé
- Παρούσα η Geely στη ΔΕΘ με τιμές-έκπληξη
- Χρηματιστήριο Αθηνών: Ανοδική αντίδραση μετά από τέσσερις ημέρες διορθωτικής πτώσης
- Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά: Οι τράπεζες στέλνουν λάθος στοιχεία στην ΑΑΔΕ – Επιστολή σε Πιερρακάκη, Χαρδούβελη, Πιτσιλή
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις