Τι δείχνουν τα στοιχεία για πληρότητα, τιμές και έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο στα ξενοδοχεία Αθήνας και Θεσσαλονίκης και στα resorts - Η καταγραφή αφίξεων τουριστών
Η Ελλάδα δεν έχει ακόμη ένα καθορισμένο όραμα για τον τουριστικό της τομέα – ένα όραμα που να εκφράζει μια μακροπρόθεσμη φιλοδοξία και μια επιθυμητή μελλοντική κατάσταση , υποστηριζόμενη από μια νέα στρατηγική ικανή να υλοποιήσει αυτό το όραμα. Αυτό είναι το καταληκτικό συμπέρασμα της GBR Consulting Hospitality για τον κλάδο της φιλοξενίας στη χώρα μας. Όπως επισήμαινε στην παρουσίαση των στοιχείων για το β΄ τρίμηνο και α΄ εξάμηνο του 2025, αλλά και από τα στοιχεία για το γ΄τρίμηνο, η πορεία ανάπτυξης που έχει ακολουθηθεί μέχρι σήμερα απαιτεί δραστικές, συντονισμένες και επιβεβλημένες προσαρμογές.
Απαιτείται ανάπτυξη του τουριστικού τομέα που δεν θα διαβρώνει πλέον αυτό που κάνει την Ελλάδα ελκυστική – αλλά μάλλον θα την προστατεύει και θα την εμπλουτίζει ενεργά. Ο τουρισμός θα πρέπει να υπηρετεί τις τοπικές κοινότητες, τις κοινωνίες και το περιβάλλον τους, όχι να τις εκτοπίζει· και θα πρέπει να υποστηρίζει την πολιτιστική κληρονομιά και τη συνέχεια, όχι να την αποδυναμώνει ή ακόμα και να την διαγράφει.
Η απόδοση του ελληνικού τουριστικού τομέα το 2025 έχει διαμορφωθεί από έναν συνδυασμό φυσικών, γεωπολιτικών και οικονομικών πιέσεων. Εκτός από τους σεισμούς της Σαντορίνης, οι σοβαροί καύσωνες και οι πυρκαγιές τον Ιούνιο και τον Ιούλιο οδήγησαν σε κλείσιμο χώρων σε βασικούς προορισμούς. Οι γεωπολιτικές εντάσεις -συμπεριλαμβανομένου του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία, της σύγκρουσης Ισραήλ-Ιράν και της στρατιωτικής εκστρατείας της Τουρκίας στη Συρία- τροφοδότησαν περαιτέρω την παγκόσμια αβεβαιότητα. Ταυτόχρονα, οι οικονομικές προκλήσεις στις κύριες αγορές προέλευσης έχουν μειώσει τα διαθέσιμα εισοδήματα, ενώ οι διεθνείς εμπορικές πολιτικές που συνδέονται με τον Πρόεδρο Τραμπ συνεχίζουν να συμβάλλουν στην παγκόσμια αβεβαιότητα.
Ωστόσο, τα ταξίδια παραμένουν προτεραιότητα για πολλούς και οι διεθνείς αφίξεις στην Ελλάδα συνεχίζουν να αυξάνονται παρά τις αντιξοότητες.
Η Ελλάδα διαθέτει όλα τα απαραίτητα πλεονεκτήματα: ένα πλούσιο μωσαϊκό τοπίων, ζωντανές παραδόσεις, τοπικές κουλτούρες φαγητού, ξεχωριστές περιοχές, έναν ζωντανό και ζεστό πληθυσμό και ένα παγκοσμίως ισχυρό εμπορικό σήμα. Η πορεία ανάπτυξης που έχει ακολουθηθεί μέχρι σήμερα απαιτεί δραστικές, συντονισμένες και επιβεβλημένες προσαρμογές , ξεκινώντας από:
- Καθορισμός εθνικών στόχων και προτεραιοτήτων σε μετρήσιμη μορφή
- Αποτελεσματική μέτρηση της ολιστικής επίδρασης της υπάρχουσας τουριστικής δραστηριότητας και ανάπτυξης
- Ολοκλήρωση και θέσπιση εθνικών και τοπικών χωροταξικών σχεδίων
- Προώθηση έργων με βάση το θετικό βιώσιμο αποτύπωμά τους
- Προώθηση της ανασυγκρότησης, της επανατοποθέτησης
- Αποτελεσματική κατανομή των δικαιωμάτων ανάπτυξης
- Τέλος στις ανεξέλεγκτες βραχυχρόνιες μισθώσεις
- Συνεπής επιβολή της περιβαλλοντικής, κοινωνικής και πολιτιστικής προστασίας
- Προτεραιότητα στις αναβαθμίσεις κρίσιμων υποδομών
- Χρήση μηχανισμών φορολογίας τουρισμού για την ουσιαστική υποστήριξη των προσπαθειών ανακούφισης από καταστροφές και προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή
Όσο περισσότερος χρόνος χρειαστεί, τόσο πιο δύσκολο θα είναι να αντιστραφεί η πορεία — και τόσο πιο πιθανό θα είναι να καταστεί κενή περιεχομένου η υπόσχεση για το εμπορικό σήμα της Ελλάδας, εάν δεν ληφθούν μέτρα.
Οι δομές διακυβέρνησης πρέπει να ακολουθούν τη στρατηγική . Ενώ οι Οργανισμοί Διαχείρισης Προορισμών (DMMOs) ιδρύονται ολοένα και περισσότερο σε διάφορες περιοχές και προορισμούς, απαιτούν και αυτοί ένα σαφές εθνικό όραμα, ισχυρή κανονιστική υποστήριξη και επαρκείς πόρους για να λειτουργήσουν ουσιαστικά.
Οι επενδυτές και οι χρηματοδότες θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του μέλλοντος του τουρισμού στην Ελλάδα. Ευθυγραμμίζοντας τα έργα τους με ένα μακροπρόθεσμο εθνικό όραμα, μπορούν τόσο να διαφυλάξουν τις επενδύσεις τους όσο και να δημιουργήσουν αξία για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Η απόδοση του Ελληνικού Κλάδου Φιλοξενίας – 3ο Τρίμηνο 2025
Επιδόσεις του ελληνικού τουριστικού τομέα:
Οι αφίξεις επισκεπτών συνεχίζουν να αυξάνονται, αντανακλώντας τη διαρκή ζήτηση σε βασικές διεθνείς αγορές. Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, οι διεθνείς αφίξεις αυξήθηκαν κατά 4,1% σε ετήσια βάση τον Αύγουστο του 2025/24. Το πρώτο τετράμηνο κατέγραψε +5,8%, ενώ ο Μάιος και ο Ιούνιος παρουσίασαν προσωρινές μειώσεις -2,7% και -1,7% αντίστοιχα. Ωστόσο, η απόδοση ενισχύθηκε κατά την περίοδο αιχμής, με +6,4% τον Ιούλιο και +8,1% τον Αύγουστο.
Οι αφίξεις αυξήθηκαν τόσο μέσω των αεροπορικών όσο και μέσω των χερσαίων συνόρων. Μετά την ένταξη της Βουλγαρίας στο Σένγκεν, οι έλεγχοι διαβατηρίων – και επομένως ο αριθμός των διοικητικών υπαλλήλων – στα οδικά σημεία διέλευσης των συνόρων δεν είναι πλέον διαθέσιμοι, αλλά οι οδικές αφίξεις εξακολουθούν να μετρώνται μέσω της έρευνας συνόρων της Τράπεζας της Ελλάδος.
Οι διεθνείς αφίξεις στα 26 αεροδρόμια αυξήθηκαν κατά 5,6% από τον Σεπτέμβριο του 2025/24. Εξαιρώντας τις αφίξεις κατοίκων που επέστρεψαν μέσω του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών (περίπου το 26% των διεθνών αφίξεων), η συνολική αύξηση ήταν 5,5%. Άλλα αεροδρόμια, όπως αυτό της Θεσσαλονίκης, δεν αναφέρουν τις αφίξεις ανά καθεστώς διαμονής.
Τα 10 κορυφαία διεθνή αεροδρόμια αντιπροσώπευαν το 93% της συνολικής διεθνούς κίνησης έως τον Σεπτέμβριο. Η Θεσσαλονίκη κατέγραψε την ισχυρότερη ανάπτυξη μεταξύ αυτών με +10,0% από τον Σεπτέμβριο του 2025/24, ακολουθούμενη από την Αθήνα με +8,7% (ή +9,6% μόνο για μη κατοίκους) και την Κέρκυρα με +5,6%.
Αντιθέτως, η Σαντορίνη κατέγραψε μείωση στις αφίξεις κατά 12,8%. Αυτό συνδέθηκε με την περίοδο αυξημένης σεισμικής δραστηριότητας που ξεκίνησε στα τέλη Ιανουαρίου στη θαλάσσια περιοχή βορειοανατολικά του νησιού και εντάθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου, με μέγεθος που έφτασε τα 5,0–5,3 πριν υποχωρήσει τον Μάρτιο/Απρίλιο. Στις αρχές Φεβρουαρίου κηρύχθηκε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, η οποία οδήγησε σε προληπτικά μέτρα, όπως κλείσιμο σχολείων, εκκενώσεις και προσωρινό αποκλεισμό ορισμένων περιοχών σε γκρεμούς. Τελικά δεν αναφέρθηκαν δομικές ζημιές.
Οι εκδηλώσεις καλύφθηκαν ευρέως τόσο από τα ελληνικά όσο και από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, και οι περισσότερες από τις 10 κορυφαίες αγορές πηγών στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης κατέγραψαν μειώσεις, ιδίως το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία. Οι αφίξεις από την Ιταλία αυξήθηκαν ελαφρώς (+1%), ενώ το Ισραήλ κατέγραψε σημαντική αύξηση (+59%). Τα έσοδα από τη διαμονή στο νησί μειώθηκαν κατά 22% το πρώτο εξάμηνο του 2025/24.

Σε όλα τα διεθνή αεροδρόμια εκτός της Αθήνας, οι περισσότεροι ταξιδιώτες προέρχονταν από το Ηνωμένο Βασίλειο (+3,7% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2025/24), ακολουθούμενοι από τη Γερμανία (+6,0%) και την Ιταλία (+5,1%). Μεταξύ των 10 κορυφαίων αγορών, το Ισραήλ παρουσίασε τη μεγαλύτερη αύξηση (+32,0%), ενώ οι αφίξεις από τη Γαλλία και την Τσεχική Δημοκρατία μειώθηκαν ελαφρώς.
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, οι αφίξεις και οι διανυκτερεύσεις σε καταλύματα βραχείας διαμονής έχουν αυξηθεί με ταχύτερο ρυθμό από ό,τι στα ξενοδοχεία και κάμπινγκ, τα οποία αντιπροσωπεύουν περίπου το 79% των αφίξεων και το 76% των διανυκτερεύσεων. Στον τομέα των ξενοδοχείων και κάμπινγκ, τα κάμπινγκ αντιπροσωπεύουν λιγότερο από 2%. Η μέση διάρκεια διαμονής παρέμεινε σταθερή στις 4,1 διανυκτερεύσεις για τα ξενοδοχεία και κάμπινγκ και στις 4,7 διανυκτερεύσεις για τα καταλύματα βραχείας διαμονής.

Οι διεθνείς ταξιδιωτικές εισπράξεις παρουσιάζουν ισχυρή ανάπτυξη φέτος, σημειώνοντας αύξηση +11,6% σε σχέση με τον Αύγουστο του 2025/24 (εξαιρουμένου του τομέα της κρουαζιέρας), λόγω της υψηλότερης δαπάνης ανά επισκέπτη σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος. Ωστόσο, η μέση δαπάνη ανά άφιξη είναι κάτω από τα επίπεδα του 2023.
Συγκρίνοντας τον Αύγουστο του 2025 με τον Αύγουστο του 2023, οι Αμερικανοί και οι Ιταλοί ξόδεψαν περισσότερα ανά άφιξη, ενώ οι δαπάνες των Βρετανών, και ιδιαίτερα των Γερμανών και Γάλλων επισκεπτών, μειώθηκαν.
Οι περιφερειακές επιδόσεις εξακολουθούν να ποικίλλουν, με ισχυρή ανάπτυξη στο Νότιο Αιγαίο και την Κρήτη – δύο από τις τρεις μεγαλύτερες περιφέρειες όσον αφορά τις ταξιδιωτικές εισπράξεις – ενώ η Αττική κατέγραψε επίσης μέτρια ανάπτυξη. Μεταξύ των μικρότερων περιφερειών, η Πελοπόννησος και η Κεντρική Ελλάδα παρουσίασαν ισχυρές αυξήσεις, ενώ η Ήπειρος και η Δυτική Ελλάδα κατέγραψαν αξιοσημείωτες μειώσεις.
Ο ελληνικός τομέας καταλυμάτων αυξήθηκε κατά 3,2% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025/24, με αύξηση 7,5% στο πρώτο τρίμηνο και 2,6% στο δεύτερο τρίμηνο.
Επιδόσεις του ξενοδοχειακού τομέα
Αθήνα
Μετά από ένα ισχυρό πρώτο τρίμηνο, η πληρότητα μειώθηκε στο δεύτερο και τρίτο τρίμηνο κατά 1,3% και 1,0% αντίστοιχα, ενώ το ADR αυξήθηκε κατά 0,9% και 2,5%. Με το RevPAR να αυξάνεται κατά 2,3% από τον Σεπτέμβριο του 2025/24, η απόδοση σταθεροποιείται φέτος μετά από αρκετά χρόνια ισχυρής ανάπτυξης.

Θεσσαλονίκη
Το πρώτο τρίμηνο κατέγραψε ισχυρά επίπεδα πληρότητας με το ADR να παραμένει σε γενικές γραμμές αμετάβλητο, ενώ στο δεύτερο τρίμηνο η τάση αντιστράφηκε. Στο τρίτο τρίμηνο, η πληρότητα μειώθηκε κατά 1,3%, ενώ οι τιμές δωματίων αυξήθηκαν κατά 3,8%. Το RevPAR αυξήθηκε κατά 6,5% από τον Σεπτέμβριο του 2025/24, κυρίως λόγω του υψηλότερου ADR.

Θέρετρα
Στον τομέα των θέρετρων, το δεύτερο τρίμηνο κατέγραψε μείωση της πληρότητας κατά 1,6%, αλλά τα έσοδα ανά κατειλημμένο δωμάτιο (POR) αυξήθηκαν κατά 10% σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο πέρυσι. Στο τρίτο τρίμηνο, η πληρότητα παρέμεινε σε γενικές γραμμές σταθερή, ενώ τα έσοδα POR αυξήθηκαν κατά 8,9%.
Το συνολικό RevPAR αυξήθηκε κατά 8,2% από τον Σεπτέμβριο του 2025/24 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.

Συνολικά, ο δείκτης εσόδων ξενοδοχείων της Μεγάλης Βρετανίας (GBR), που καλύπτει έσοδα ύψους 1,7 δισεκατομμυρίων ευρώ έως τον Σεπτέμβριο του 2025, κυρίως από ξενοδοχεία πόλης και θέρετρα 3-5 αστέρων, κατέγραψε αύξηση 7,7% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2025/24.
Κύριες συναλλαγές ξενοδοχείων
Τον Οκτώβριο του 2025, η Premia ανακοίνωσε την εξαγορά του 5 αστέρων Gaia Palace, 155 δωματίων, και του παρακείμενου 4 αστέρων Gaia Royal, 286 δωματίων, που βρίσκονται στο Μαστιχάρι, στη βόρεια πλευρά της Κω, περίπου 15 λεπτά από το Διεθνές Αεροδρόμιο της Κω.
Τα ακίνητα έχουν συνολική δομημένη επιφάνεια 28.000 τ.μ. σε οικόπεδο 114.000 τ.μ. Η συνολική επένδυση, συμπεριλαμβανομένου του κόστους ανακαίνισης, ανέρχεται σε 73 εκατομμύρια ευρώ.
Τα ξενοδοχεία θα διαχειρίζεται η NLTG (North Leisure Travel Group), στρατηγικός συνεργάτης της Premia, βάσει μακροπρόθεσμης 20ετούς συμφωνίας τριπλής μίσθωσης. Η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2025, με τις εργασίες ανακαίνισης να έχουν προγραμματιστεί να ολοκληρωθούν έως τον Μάιο του 2027.
Τοπίο ξενοδοχειακών αλυσίδων 2025
Από τον Οκτώβριο του 2025, το 8% όλων των ξενοδοχείων και το 22% των δωματίων ξενοδοχείων στην Ελλάδα αποτελούν μέρος μιας διεθνούς, εθνικής ή τοπικής αλυσίδας ξενοδοχείων, η οποία ορίζεται ως μια ομάδα δύο ή περισσότερων ξενοδοχείων που λειτουργούν με κοινή ταυτότητα, ορατή στον επισκέπτη. Ορισμένες εταιρείες λειτουργούν πολλά ξενοδοχεία, αλλά εάν τα καταλύματα δεν μοιράζονται μια επωνυμία που παρουσιάζεται στον επισκέπτη, δεν ταξινομούνται ως αλυσίδα ξενοδοχείων με επώνυμα προϊόντα. Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες εξαιρούνται από αυτήν την ανάλυση.
Για τους σκοπούς της παρούσας έκθεσης, μια διεθνής αλυσίδα λειτουργεί σε δύο ή περισσότερες χώρες, μια εθνική αλυσίδα λειτουργεί μόνο στην Ελλάδα και μια τοπική αλυσίδα λειτουργεί αποκλειστικά σε μια συγκεκριμένη πόλη, νησί ή καθορισμένη τοπική περιοχή, υπό ένα κοινό εμπορικό σήμα.
Η διείσδυση αλυσίδων είναι υψηλότερη στον τομέα των 5 αστέρων, όπου το 45% των ξενοδοχείων και το 53% των δωματίων αποτελούν μέρος μιας επώνυμης αλυσίδας. Στον τομέα των 4 αστέρων, τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 15% και 27%, ενώ τα ξενοδοχεία 1-3 αστέρων λειτουργούν ως επί το πλείστον ανεξάρτητα.

Αυτή τη στιγμή, 41 διεθνείς αλυσίδες έχουν παρουσία στην Ελλάδα, αποτελούμενες από 399 μονάδες διαμονής (ξενοδοχεία και καταλύματα εκτός ξενοδοχειακής επωνυμίας) με 37.298 δωμάτια.
Επιπλέον, υπάρχουν 59 εθνικές αλυσίδες με 351 μονάδες και 48.969 δωμάτια, και 64 τοπικές αλυσίδες με 296 μονάδες και 29.948 δωμάτια. Ορισμένα καταλύματα ανήκουν σε περισσότερες από μία αλυσίδες: 802 μονάδες αποτελούν μέρος μιας αλυσίδας με ένα μόνο εμπορικό σήμα, ενώ 244 μονάδες έχουν πολλαπλές συμμετοχές σε αλυσίδες.
Μεταξύ των 5 αστέρων ξενοδοχείων, το 19% ανήκει σε διεθνή αλυσίδα (αντιπροσωπεύοντας το 18% των δωματίων). Στο τμήμα των 4 αστέρων, λιγότερο από το 2% των ξενοδοχείων και των δωματίων ξενοδοχείων συνδέονται με διεθνείς αλυσίδες.
Τα τελευταία χρόνια έχουν σημειωθεί αρκετές αξιοσημείωτες εξελίξεις σχετικά με την επωνυμία. Τον Απρίλιο του 2023, η Hyatt ανακοίνωσε την εξαγορά της Mr & Mrs Smith, με την συμφωνία να ολοκληρώνεται στα μέσα του 2023. Το 2024, η Hyatt άρχισε να προσφέρει ξενοδοχεία Mr & Mrs Smith μέσω των Hyatt.com και World of Hyatt.
Ομοίως, από τον Ιανουάριο του 2024, επιλεγμένα καταλύματα Μικρών Πολυτελών Ξενοδοχείων (SLH) έγιναν διαθέσιμα για κρατήσεις μέσω του Hilton.com, επιτρέποντας στα μέλη του Hilton Honors να κερδίζουν και να εξαργυρώνουν πόντους.
Επιπλέον, η Zeus International ανακοίνωσε μια στρατηγική ανανέωση της επωνυμίας της τον Φεβρουάριο του 2025, εισάγοντας τα εμπορικά σήματα Zeus και Zeus Essence σε όλο το χαρτοφυλάκιό της.


Η έκθεση της GBR Hospitality για το γ΄τρίμηνο 2025
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Ανανέωσε ο Κώστας Σλούκας στον Παναθηναϊκό έως το 2027
- Χρηματιστήριο: Κράτησε τις 2.000 μονάδες με -0,5% – Στο +2,26% η ΕΛΛΑΚΤΩΡ
- Σάλος με τις κούκλες της Shein: Ελέγχεται για παιδική πορνογραφία
- Ελληνική Ένωση Επιχειρηματιών: Την Τετάρτη 5/11 η Ετήσια Οικονομική Διάσκεψη
- Η Starbucks πουλάει τον έλεγχο της δραστηριότητας στην Κίνα στην Boyu
- Ζόχραν Μαμντάνι: Ένας σοσιαλιστής «made in New York»
- Νέα ειδοποιητήρια για ασφάλιση και τέλη κυκλοφορίας
- Η First Brands κατηγορεί τον πρώην CEO για απάτες πολλών εκατομμυρίων
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις








