Επιχειρήσεις

Γαλαξίδι Θαλάσσιες Καλλιέργειες: Προς 100 εκατ. πωλήσεις με εξαγωγές 98% και ετοιμάζεται για Κίνα

Βρίσκεται το 2025 στη δεύτερη θέση εξαγωγών των συγκεκριμένων ψαριών από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας

Τα 38 χρόνια παρουσίας στο χώρο της ιχθυοκαλλιέργειας συμπληρώνει φέτος η εταιρεία Γαλαξίδι θαλάσσιες καλλιέργειες με έδρα το Γαλαξίδι, σηματοδοτώντας ένα ορόσημο στην πορεία της , καθώς σύμφωνα με προβλέψεις της διοίκησης θα πετύχει πωλήσεις που θα προσεγγίσουν τα 100 εκατ. ευρώ (από 85 εκατ. το 2024).

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1987 από την Νάνσυ Παντελεημονίτου, η οποία αποτέλεσε την ψυχή της για τρεις και πλέον δεκαετίες ενώ το 2023 εξαγοράστηκε από την εταιρεία Ίριδα, εταιρεία ιχθυοτροφών, ιδιοκτήτης και πρόεδρος της οποίας είναι ο Νίκος Παπαϊωάννου.

Με δραστηριοποίηση σε έναν κλάδο, ο οποίος δέχεται σημαντικό ανταγωνισμό από κράτη όπως η Τουρκία, η εταιρεία έχει από την αρχή της διαδρομής της εξαγωγικό προσανατολισμό, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται στο μέλλον και μια στροφή και στην ελληνική αγορά “αν βρεθούν οι κατάλληλοι συνεργάτες”. Επί της ουσίας, έχει κατορθώσει να μην έχει λάβει μέρος σε αυτή την περιδίνηση στην οποία τα τελευταία χρόνια έχει περιέλθει ο κλάδος, αρχής γενομένης και από τα ανοιχτά μέτωπα με την Avramar. 

Δεξαμενή μικρών ψαριών στη μονάδα της εταιρείας

Χαρακτηριστικό είναι ότι το 98% των προϊόντων της εταιρείας, που αποτελούνται από τσιπούρα, λαβράκι, φαγκρί και κράνιο, κατευθύνονται κατά κύριο λόγο σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ένα μικρό μέρος στις ΗΠΑ. Είναι, δε, το 2025, κατά όσα αναφέρθηκαν από τη διοίκηση, στη δεύτερη θέση εξαγωγών των συγκεκριμένων ψαριών από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας.

Άποψη από τις δεξαμενές ”γεννητόρων”, των ψαριών που χρησιμεύουν για την αναπαραγωγική διαδικασία

Αυτή η αύξηση, κατά τον διευθύνοντα σύμβουλο και εμπορικό διευθυντή Σπύρο Γιαννουλάτο οφείλεται τόσο στην άνοδο των τιμών και σε σημαντικό βαθμό και στο γεγονός ότι η θυγατρική της εταιρείας στην Ισπανία για πρώτη χρονιά μπόρεσε να διαθέσει προς πώληση όλο το προϊόν της.

O Σπύρος Γιαννουλάτος.

Επιπρόσθετα, το EBITDA της Γαλαξίδι Θαλάσσιες Καλλιέργειες το 2025 θα προσεγγίσει τα 20 εκατ. ευρώ, με κερδοφορία τα τελευταία χρόνια. Ενδεικτικό είναι τα κέρδη προ φόρων του ομίλου διαμορφώθηκαν το 2024 στο ποσό των 2,49 εκατ. ευρώ με εκτιμήσεις για αύξηση το 2025.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία ήταν στο παρελθόν εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών, από το 2002 μέχρι και το 2017.

Η Γαλαξίδι Θαλάσσιες Καλλιέργειες στην παρούσα φάση έχει 430 εργαζόμενους, με αυξητική τάση στα τελευταία χρόνια, αλλά και μεγάλο ζήτημα στην ανεύρεση προσωπικού. Σύμφωνα με όσα τονίζει στο Financial Report ο CEO Σπύρος Γιαννουλάτος “είμαστε αγρότες της θάλασσας. Όχι μόνο εμείς, αλλά όλος ο πρωτογενής τομέας στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού. Για το λόγο αυτό αυτή τη στιγμή η εταιρεία έχει κάποιους εργαζόμενους, γύρω στους 10, από Πακιστάν και Ινδία, και γενικά ενθαρρύνουμε την μετακίνηση από τρίτες χώρες, αν δεν μπορούμε να βρούμε κόσμο από τις τοπικές κοινωνίες”.

Στην παρούσα φάση η εταιρεία διαθέτει 8 μονάδες ιχθυοκαλλιέργειας, όλες στις γύρω περιοχές, εκτός από στο Γαλαξίδι, στην Ερατεινή και την Αντίκυρα. Παράγει, δε, και εξάγει, η μονάδα στο Γαλαξίδι, 1500 τόνους ψάρια το χρόνο, τα οποία συσκευάζονται σε εξάκιλες και δεκάκιλες συσκευασίες.

Επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ αν λυθεί το χωροταξικό της ιχθυοκαλλιέργειας

Ελάχιστα χιλιόμετρα από την κεντρική μονάδα στο Γαλαξίδι είναι το σύγχρονο συσκευαστήριο της εταιρείας στο οποίο κατευθύνονται τα ψάρια την ίδια ημέρα περισυλλογής τους και μέχρι το απόγευμα έχουν αναχωρήσει με τα φορτηγά της εταιρείας για την Πάτρα για να περάσουν απέναντι στην Ιταλία και να ξεκινήσει το ταξίδι τους για τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής του συσκευαστηρίου πρόκειται για την πιο άρτια και σύγχρονη αυτή τη στιγμή μονάδα συσκευασίας ψαριών ιχθυοκαλλιέργειας, πλήρως αυτοματοποιημένη σε όλες τις λειτουργίες της, στην οποία εργάζονται 120 εργαζόμενοι.

Στο συσκευαστήριο

Ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2006, ενώ το 2018 αναβάθμισε όλες τις εφαρμογές της, μια επένδυση, η οποία έφθασε τα 2,5 εκατ. ευρώ.

Ενδεικτικό της state of the art διαδικασίας με την οποία λειτουργεί η συγκεκριμένη μονάδα είναι οι ετικέτες ιχνηλασιμότητας στις οποίες αναγράφονται σε εννέα διαθέσιμες γλώσσες όλα τα χαρακτηριστικά του συσκευασμένο ψαριού, ενώ διαθέτει ακόμα και ειδικό τμήμα καθαριότητας των στολών των εργαζομένων, οι οποίες οργανώνονται και απολυμαίνονται μετά το τέλος της βάρδιας τους για να τις βρουν καθαρές εκ νέου το πρωί με τα ονόματα τους.

Όσο για το αν προγραμματίζονται περαιτέρω επενδύσεις για τα επόμενα χρόνια; Ο Διευθύνων Σύμβουλος απαντά στο Financial Report “κάθε χρόνο κάνουμε μικρές επενδύσεις, ανάλογα με το τί χρειάζεται η εταιρεία και είμαστε πάντα υπέρ των επενδύσεων. Έχουμε, δε, υποβάλει φάκελο με επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ στον Αναπτυξιακό νόμο. Ωστόσο σε αυτή τη φάση, ειδικά σε ό,τι αφορά μεγάλες επενδύσεις περιμένουμε να ξεκαθαρίσει το τοπίο σχετικά με το χωροταξικό πλαίσιο των ιχθυοκαλλιεργειών στην Ελλάδα“. Η συγκεκριμένη πορεία προς τη λύση του χωροταξικού, υπενθυμίζεται, ότι έχει ξεκινήσει από το 2008 και ακόμα βρίσκεται σε φάση υλοποίησης, την ώρα που αντίστοιχη διαδικασία στην Τουρκία είχε λυθεί σε λιγότερο από έναν χρόνο…

Το άνοιγμα στην Κίνα, οι αυξήσεις στις ιχθυοτροφές και η επέλαση της Τουρκίας και στην ΕΕ
Σε ένα περιβάλλον με ιδιαίτερο ανταγωνισμό, καθώς εκτός από την Τουρκία, η οποία πλέον παράγει και εξάγει 250.000 τόνους ετησίως, επίσης με βασικότερο πελάτη την Ευρωπαϊκή Ένωση, στο χώρο δραστηριοποιούνται κράτη όπως η Ισπανία, η Κροατία και τα τελευταία χρόνια και η Γαλλία, το κυρίαρχο έξοδο είναι η ιχθυοτροφή που τα τελευταία χρόνια έχει σημειώσει άνοδο 30% στην τιμή της.

Σύμφωνα με τον CEO της εταιρείας, πρόκειται για εισαγόμενα προϊόντα κυρίως από το Περού και τη Βόρεια Θάλασσα, τα οποία σημείωσαν αύξηση κυρίως μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία. “Η ιχθυοτροφή αποτελεί το 70% των εξόδων της εταιρείας, ενώ ακολουθεί η ενέργεια” τονίζει ο CEO κ. Γιαννουλάτος, προσθέτοντας ότι είναι ένα σημαντικό ζήτημα το οποίο απασχολεί τα τελευταία χρόνια τον κλάδο.

Παράλληλα, από το 2023 και μετά, με την αγορά των ΗΠΑ να αποτελεί πλέον ένα πολύ μικρό κομμάτι των εξαγωγών και τις προσπάθειες εκεί να χρειάζονται μεγάλα χρηματικά ποσά για την προώθηση του ελληνικού ψαριού και τη Μέση Ανατολή να έχει κλείσει ως πιθανή αγορά τόσο λόγω της Τουρκίας, όσο και εξαιτίας του γεγονότος ότι οι χώρες του Κόλπου έχουν ξεκινήσει να έχουν και δική τους παραγωγή, έναν σημαντικό εξαγωγικό στόχο αποτελεί και η Κίνα. “Είναι κάτι που το προσπαθούμε, είναι μια μεγάλη, αλλά δύσκολη αγορά, με ελάχιστες ομοιότητες με την Ευρωπαϊκή” τονίζεται από τη διοίκηση της εταιρείας.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu