Με τη σφραγίδα της ΕΕ και εν όψει και του οροσήμου του 2030
Ακρίβειας συνέχεια για τους καταναλωτές από το 2027, στη βενζίνη, το πετρέλαιο και εν γένει τα καύσιμα, καθώς σύμφωνα με τον Πρόεδρο και CEO της Ελινόιλ Γιάννη Αλυγιζάκη, στο πλαίσιο της Ετήσιας Γενικής Συνέλευσης της εταιρείας, είναι, ήδη, δρομολογημένες αυξήσεις σε όλο τον κύκλο των καυσίμων, από την ΕΕ, οι οποίες θα κοστίσουν στους καταναλωτές συνολικά 800 εκατ. ευρώ, ενώ στις εταιρείες του κλάδου, που στην παρούσα φάση είναι 19 στην εγχώρια αγορά, περί τα 47 εκατ. ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα, κατά όσα τόνισε ο κ. Αλυγιζάκης, θα αφορά προϊόντα που συνδέονται με μεταφορές και θέρμανση και εκτιμάται επιβάρυνση κατά 102 ευρώ το κυβικό στη βενζίνη, 113 στο πετρέλαιο και 110 ευρώ στο μαζούτ. Πρόκειται για εξέλιξη η οποία αναμένεται να ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου του 2027 και λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο του ΣΕΔΕ ΙΙ, δηλαδή της εισαγωγής του νέου Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών για τα κτίρια και τις οδικές μεταφορές, το οποίο έχει τη σφραγίδα της ΕΕ.
Επί της ουσίας, είναι επέκταση στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών ΙΙ (ΣΕΔΕ ΙΙ), δηλαδή του υφιστάμενου συστήματος εμπορίας εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΕΔΕ Ι), το οποίο αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της πολιτικής της ΕΕ για το κλίμα, ήδη, από το 2005.
Το προηγούμενο σύστημα το ΣΕΔΕ Ι κάλυψε κυρίως τον τομέα της ενέργειας και τις μεγάλες βιομηχανικές μονάδες, περιορίζοντας τη συνολική ποσότητα ορισμένων αερίων του θερμοκηπίου που μπορούν να εκπέμψουν οι εν λόγω τομείς και επιτρέποντας στις εταιρείες να αγοράζουν και να πωλούν δικαιώματα εκπομπών. Θέτοντας μια τιμή στον άνθρακα, το ΣΕΔΕ Ι έχει δώσει καταρχήν κίνητρα για σημαντικές μειώσεις των εκπομπών και έχει οδηγήσει σε επενδύσεις σε καθαρότερες τεχνολογίες σε ολόκληρη την Ευρώπη, εν όψει και του οροσήμου για την καθαρή ενέργεια του 2030.
Το ΣΕΔΕ ΙΙ θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία το 2027 και, όπως και το υφιστάμενο ΣΕΔΕ Ι, θα λειτουργεί ως σύστημα ” cap-and-trade “.
«Είναι ένα ποσό που θα έρθει και αυτό θα προστεθεί στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Πρόκειται για μέτρα που σχεδιάζονται από ανθρώπους σε γραφεία που δεν έχουν καμία επαφή με την αγορά και απειλούν τη βιωσιμότητα του κλάδου», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Αλυγιζάκης.
Μιλώντας, επίσης, για το πόσο οι γεωπολιτικές εξελίξεις των τελευταίων ετών έχουν μεταμορφώσει τον κλάδο, τόνισε ότι η ενεργειακή αγορά είναι ένας δύσκολος χώρος για επενδύσεις, ειδικά στην Ελλάδα, απαριθμώντας επιχειρήσεις που έχουν αποχωρήσει από τη χώρα τα προηγούμενα χρόνια όπως η Shell, η Mobil και η Τexaco.
Επένδυση στην Ισπανία
Παρ’ όλα αυτά, υπογράμμισε ότι «αν δεν γίνουν επενδύσεις δεν θα έχουμε μέλλον» και κάνοντας έναν απολογισμό του 2024 σημείωσε ότι η Ελίν προχώρησε το προηγούμενο έτος σε μεγάλη επένδυση ενοικίασης αποθηκευτικού χώρου στην Ισπανία, κοντά στην περιοχή του Γιβραλτάρ, μέσω του οποίου σχεδιάζεται να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο η αγορά του μαζούτ, εξάγοντας σε χώρες της Μέσης Ανατολής και της Δυτικής Αφρικής. Μια επένδυση, η οποία έγινε σε timing, το οποίο ωφελεί τα ορυκτά και το πετρέλαιο, καθώς, με την εκλογή της νέας κυβέρνησης των ΗΠΑ και την αλλαγή στην πορεία προς την καθαρή ενέργεια, ο στόχος απομακρύνεται και ευνοεί την ανάπτυξη του κλάδου.
Πρόβλημα που δεν αντιμετωπίσαμε η παραβατικότητα
Την ίδια στιγμή, ο κ. Αλυγιζάκης άφησε αιχμές κατά της πολιτείας σε σχέση με την ελλιπή αντιμετώπιση της παραβατικότητας σε σχέση με το λαθρεμπόριο καυσίμων.
Με αφορμή και την κατάργηση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των καυσίμων από την 1η Ιουλίου, ο πρόεδρος της Ελίν ανέφερε ότι δεν θα υπάρξει κύμα ανατιμήσεων, «διότι το οικονομικό κλίμα και ο ανταγωνισμός, θεμιτός και αθέμιτος, δεν το επιτρέπουν», προσθέτοντας ότι αθέμιτος ανταγωνισμός ανάμεσα στις εταιρείες του κλάδου, εξακολουθεί να υπάρχει. Συμπλήρωσε, δε, ότι η κατάργηση του πλαφόν θα φέρει και μείωση στον αριθμό των παραβατικών πρατηρίων.
Ενίσχυση της Electricon και των συνεργειών στα πρατήρια βενζίνης
Σε αυτό το πλαίσιο αναμένεται να ενισχυθούν τόσο οι επενδύσεις σε αναβάθμιση των προϊόντων της εταιρείας, όσο και του παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας Electricon, κάτι το οποίο έχει λανσαριστεί από το 2019, η πρόταση στης Ελινόιλ στον κλάδο της ενέργειας.
Σύμφωνα με τον κ. Αλυγιζάκη «είναι ένας κλάδος με μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης, ωστόσο, το μερίδιό μας είναι ακόμα χαμηλό και επιθυμούμε μέχρι το 2026 να το ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο».
Παράλληλα, ανέφερε ότι μέσα στο 2025 αναμένεται να επεκταθεί ακόμα περισσότερο το δίκτυο της Ελίν στην Ελλάδα και ειδικά στην Αττική, ήδη έχουν ανοίξει 15 το πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρονιάς, την ώρα που σχεδιάζονται και αναμένονται να υλοποιηθούν συνέργειες με γνωστά brands για την παρουσία ακόμα περισσότερων καταστημάτων λιανικής στα πρατήρια βενζίνης.
Ένας κλάδος, εξάλλου, στον οποίο η εταιρεία θέλει να επενδύσει περαιτέρω τα επόμενα χρόνια είναι οι ενεργειακοί σταθμοί, δημιουργώντας, ήδη, το μοντέλο πάνω στο οποίο θα βαδίσει για την ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- ΕΜΥ: Εκτακτο Δελτίο Επιδείνωσης Καιρού – Στο κόκκινο ο υδράργυρος από την Κυριακή
- Σύγκρουση δύο λεωφορείων του ΟΑΣΑ στην παραλιακή με τουλάχιστον 32 τραυματίες
- Αποκαλύψεις και για ΕΛΓΑ, Λουκουρέντζο από καταγγελίες αγρότη στον ΣΚΑΪ…
- Μητσοτάκης από Αγιο Ορος: Στηρίζω την πνευματική αποστολή σας
- Ταμείο Ανάκαμψης: 6,8 εκατ. ευρώ για Ψηφιακή Ενδυνάμωση ατόμων άνω των 65 ετών και ΑμεΑ
- Lidl Ελλάς – CTY Greece: Για 12η χρονιά συνεργασία με υποτροφίες και καινοτόμα μαθήματα
- THEON: Νέα παραγγελία από χώρα της βόρειας Ευρώπης για το θερμικό προσάρτημα IRIS-C
- Metlen: Στο 8,34% το ποσοστό της Fairfax μετά την απόκτηση 2.750.000 μετοχών
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις