Επιχειρήσεις

Καλοκαιρινό σαφάρι για ελέγχους στα σούπερ μάρκετ: Ποιες περιοχές βρίσκονται στο στόχαστρο και ποιοι κλάδοι πρωταγωνιστούν

Τί λένε από το Υπουργείο Ανάπτυξης

Βαθύ καλοκαίρι ίσον και πιο εντατικοί έλεγχοι σε σούπερ μάρκετ που λαμβάνουν χώρα, κυρίως σε τουριστικές περιοχές, από πλευράς του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Κατά όσα τονίζουν πηγές της αγοράς των σούπερ μάρκετ στο Financial Report «υπάρχει μέσα στον Ιούλιο έντονη κινητικότητα από πλευράς ελέγχων πλέον περισσότερο στα νησιά και σε τουριστικούς προορισμούς, οι οποίοι, εξάλλου, συγκεντρώνουν και λόγω Ιουλίου πολλούς επισκέπτες, κυρίως από το εξωτερικό, καθώς οι Έλληνες αναμένεται να φθάσουν, στο πιο μεγάλο ποσοστό, τον Αύγουστο”.

Στο στόχαστρο πιο συγκεκριμένα τις προηγούμενες δύο εβδομάδες βρέθηκαν μεγάλα σούπερ μάρκετ στη Χαλκιδική, τη Μύκονο, την Πάρο και τη Νάξο, όπου σε κάποιες περιπτώσεις επιβλήθηκαν και συστάσεις στους διευθυντές για ζητήματα που αφορούσαν τόσο την επικοινωνιακή κατανομή των προϊόντων στα ράφια με στόχο την παραπλάνηση του καταναλωτή, όσο και υγειονομικές παρατηρήσεις.

Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι οι φυσικοί έλεγχοι γίνονται πλέον περισσότερο σε μικρές, τοπικές αλυσίδες και λιγότερο σε μεγαλύτερες.

Με βάση τα όσα δηλώνει χαρακτηριστικά διευθυντής σούπερ μάρκετ στη Νάξο «μας έχουν έρθει δύο φορές έλεγχοι, μια φορά τον Ιούνιο και μία τον Ιούλιο, κάτι που δεν είχε γίνει πχ καθόλου μέσα στην άνοιξη, οπότε είχε ξεκινήσει το νέο μέτρο. Ήμαστε προετοιμασμένοι, είναι κάτι που μας βρίσκει καταρχήν σύμφωνους, αρκεί να μην έχει, εφόσον είμαστε σε μεγάλο βαθμό συμμορφωμένοι, τιμωρητικό χαρακτήρα, πόσο μάλλον σε μια φορτωμένη επαγγελματικά περίοδο για εμάς όπως είναι οι δύο μήνες Ιούλιος και Αύγουστος’’.

Από την πλευρά του ο Απόστολος Πεταλάς, Γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ τονίζει ότι, πέρα από τους φυσικούς ελέγχους, λόγω του γεγονότος ότι πλέον οι μεγάλες αλυσίδες έχουν και e-shop γίνονται και ηλεκτρονικά και με μεγάλη ακρίβεια. “Εφόσον οι τιμές είναι ίδιες τόσο στα e-shop όσο και στα φυσικά καταστήματα, ο χρόνος που χρειάζεται για τους ελέγχους είναι πολύ λιγότερος πλέον”.

O Απόστολος Πεταλάς

Όπως υποστηρίζει, συμμορφωμένο με τον νέον κώδικα δεοντολογίας είναι κοντά στο 80% των σούπερ μάρκετ πανελλαδικά,  ένα ποσοστό, το οποίο ικανοποιεί τόσο τον κλάδο, όσο και την πολιτεία. “Δεν μπορείς να ανατρέψεις πολιτικές που εφαρμοζόταν για δεκαετίες μέσα σε λίγους μήνες, χρειάζεται χρόνο, είναι πολλοί συνάδελφοι που έχουν ακόμα και τώρα απορίες” τονίζει χαρακτηριστικά.

Αυτή η εντατικοποίηση των ελέγχων έρχεται τη στιγμή που σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Nielsen IQ, η προωθητική ένταση για το σύνολο των επώνυμων (branded) προϊόντων δείχνει να έχει μειωθεί περαιτέρω, από το 68,6% που ήταν το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2024, στο 51,3%. Αυτή τη μείωση την αποδίδει ο κ. Πεταλάς στο γεγονός ότι πλέον αρκετά προϊόντα έχουν τις καθαρές τους τιμές, χωρίς να παίρνουν το “καπέλο” του 1+1 προσφορά.

Την ίδια στιγμή, αυξημένος κατά 7,9% είναι ο συνολικός τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων το πρώτο εξάμηνο του 2025, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο, ενώ οι προσφορές περιορίστηκαν στο 51,3%, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της NielsenIQ (στοιχεία YTD έως 29 Ιουνίου 2025).

Γενική Γραμματεία Εμπορίου: Θετική η μεγάλη εικόνα, αλλά υπάρχουν και προβλήματα

Την ίδια στιγμή, σε ερώτηση του Financial Report, σύμφωνα με όσα τονίζει ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, πέντε μήνες μετά την έναρξη εφαρμογής των αλλαγών στην επικοινωνιακή πολιτική των σούπερ μάρκετ «υπάρχει μια πολύ καλή εικόνα στην αγορά, δείχνει ότι υπάρχει συμμόρφωση των αλυσίδων, σίγουρα η κατάσταση είναι καλύτερη απ, ό,τι στην αρχή, ωστόσο μικροπροβλήματα εξακολουθούν να υφίστανται, τίποτα δεν μπορεί να γίνει από τη μια στιγμή στην άλλη, γιατί και αυτοί οι μήνες είναι ένα μικρό χρονικό διάστημα».

O Σωτήρης Αναγνωστόπουλος

Κατά τον ίδιο, δε “είναι κάτι που δείχνει ότι έχει αρχίσει να υπάρχει μια μεταστροφή προς το καλύτερο και θεωρώ ότι αυτό σταδιακά θα έχει επίπτωση και σε άλλα κομμάτια της αγοράς, όπως πχ η λιανική”.

Επιβεβαιώνοντας τις πληροφορίες του FInancial Report, αναφέρει ότι συνεχίζουν να γίνονται έλεγχοι στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και εκεί έχουν παρατηρηθεί κάποια περιστατικά, τα οποία είναι σε γνώση του Υπουργείου Ανάπτυξης και έχουν γίνει σχετικές παρατηρήσεις, χωρίς, όμως, να κάνει λόγο για σημαντικά πρόστιμα που έχουν επιβληθεί.

Υπενθυμίζεται ότι η αλλαγή επικοινωνιακής πολιτικής σε σχέση με τις προσφορές ξεκίνησε στις αρχές του περασμένου Μαρτίου, με την Ένωση Σούπερ Μάρκετ να τονίζει ότι, ήδη, από τις πρώτες ημέρες, σημαντικό ποσοστό των σούπερ μάρκετ είχαν προσαρμοστεί στους κανόνες του νέου κώδικα δεοντολογίας σε σχέση με τις προσφορές.

Όπως είχε γίνει γνωστό, ήδη, από τις αρχές του Μαρτίου μετά την παρέλευση του δεκαημέρου, το οποίο θα λειτουργούσε ως περίοδος χάριτος για την «εξοικείωση της αγοράς με τα νέα μέτρα», οι ελεγκτικοί μηχανισμοί ξεκίνησαν ελέγχους για την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας σχετικά με τις προσφορές, τις εκπτώσεις, και τις προωθητικές ενέργειες.

Πλέον ο κανόνας είναι ότι υπάρχει ένα γενικό στοπ στις 2+1, 1+1 δώρο, παροχές καθώς οι προσφορές θα ισχύουν μεν, αλλά είναι διατυπωμένες με έναν τρόπο πιο ορθολογικό, σύμφωνα με τον οποίο ο καταναλωτής ενημερώνεται για την έκπτωση επί του αρχικού ποσού της τιμής. Αυτό σημαίνει ότι είτε αναγράφεται το συγκεκριμένο ποσό της έκπτωσης, όχι το ποσοστό της, είτε η προηγούμενη τιμή και από κάτω η νέα τιμή με την έκπτωση. Ωστόσο, σε περίπτωση που κάποιο σούπερ μάρκετ εξακολουθεί να έχει στοκ 1+1 προσφορά, αυτό θα πρέπει να επιβεβαιώνει σαν τιμή στον καταναλωτή, διατηρώντας στο ράφι και το μοναδικό προϊόν, πριν την προσφορά, για να μπορεί να γίνει η διασταύρωση με την αρχική τιμή.

Εξάλλου, μέχρι το τέλος του καλοκαιριού υπάρχει μια σχετική περίοδος χάριτος για στοκ προϊόντων που μπορεί να ήταν αποθηκευμένα από την προηγούμενη χρονιά και διατίθενται με το προηγούμενο καθεστώς, όπως αντηλιακά και καλλυντικά ευρείας που πλέον βρίσκουμε στα περισσότερα σούπερ μάρκετ. Αυτά, σύμφωνα με πληροφορίες του Financial Report είναι τα μόνα, στα οποία κάνουν ‘’πίσω’’ οι ελεγκτές, δίνοντας έμφαση στα γαλακτοκομικά, στα καθαριστικά και τις παιδικές τροφές.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu