Τράπεζες

Operating Leasing στα βαρέα φορτηγά: Η αγορά ζητά λύσεις, οι τράπεζες σιωπούν

Financialreport.gr

του Ηλία Τσούνη*

Δύο στα εκατό οχήματα στην Ελλάδα ευθύνονται για σχεδόν το 30% της ρύπανσης από τις οδικές μεταφορές!

Τα βαρέα φορτηγά, αν και μόλις το 2% του συνόλου, παράγουν το 28% των εκπομπών, μεταφέροντας καθημερινά την οικονομία της χώρας και ταυτόχρονα το περιβαλλοντικό της κόστος.
Η μέση ηλικία των βαρέων φορτηγών ξεπερνά τα 22 χρόνια, καθιστώντας τον ελληνικό στόλο τον πιο γερασμένο στην Ευρώπη. Το αποτέλεσμα είναι προβλέψιμο: αυξημένοι ρύποι, υψηλή κατανάλωση, χαμηλή αποδοτικότητα, συνεχείς βλάβες. Κάθε χρόνος που περνά χωρίς ανανέωση του στόλου εκτοξεύει το κόστος συντήρησης και καυσίμου. Κι όμως, η χρηματοδότηση για σύγχρονα, “καθαρά” φορτηγά παραμένει σχεδόν ανύπαρκτη.

Εδώ ακριβώς έρχεται το Operating Leasing στα βαρέα οχήματα, όχι ως τραπεζικό προϊόν, αλλά ως εργαλείο οικονομικής και τεχνολογικής μετάβασης. Η λειτουργική μίσθωση επιτρέπει στις επιχειρήσεις logistics, μεταφορών και διανομών, καθώς και σε κάθε επιχείρηση που έχει στόλο οχημάτων, να αποκτήσουν νέα οχήματα χωρίς δέσμευση κεφαλαίου, χωρίς ρίσκο μεταπώλησης, με πλήρη κάλυψη service και μετρήσιμα οφέλη στην ενεργειακή αποδοτικότητα.

Όμως, η ελληνική τραπεζική αγορά παραμένει αδρανής. Οι τράπεζες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τη βιώσιμη κινητικότητα ως “εναλλακτικό” χαρτοφυλάκιο, όχι ως βασικό άξονα χρηματοδότησης. Οι εταιρείες leasing επικεντρώνονται στα εταιρικά επιβατικά, αγνοώντας τη βαριά μεταφορά, εκεί όπου βρίσκεται η ουσία του προβλήματος και της ευκαιρίας.

Η ευκαιρία είναι τεράστια: πάνω από 220.000 φορτηγά κυκλοφορούν σήμερα στην Ελλάδα, τα περισσότερα παλιάς τεχνολογίας. Αν έστω το 10% αντικατασταθεί μέσα στην επόμενη πενταετία μέσω λειτουργικής μίσθωσης, η εξοικονόμηση καυσίμου και ρύπων θα είναι μετρήσιμη σε εθνικό επίπεδο, ενώ θα δημιουργηθεί μια νέα αγορά επενδύσεων, συντήρησης και υποδομών φόρτισης.

Το ερώτημα είναι ποιος θα την αξιοποιήσει. Αν οι ελληνικές τράπεζες συνεχίσουν να διστάζουν, διεθνείς χρηματοπιστωτικοί φορείς και εξειδικευμένα funds θα μπουν στη θέση τους. Θα φέρουν κεφάλαια, τεχνογνωσία και όρους. Το Operating Leasing στα βαρέα φορτηγά θα έρθει — απλώς όχι από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα.

Η αντικατάσταση των παλαιών φορτηγών δεν είναι “πράσινη ατζέντα”.
Είναι στρατηγική προτεραιότητα των ελληνικών επιχειρήσεων και τεστ ωριμότητας για το τραπεζικό σύστημα. Η στιγμή δεν είναι στο μέλλον. Η στιγμή είναι τώρα.

Ο Ηλίας Τσούνης, είναι στέλεχος της KOSMOCAR S.A.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

The Mentor

close menu