Δεν έχει γίνει, γνωστό, το ύψος της προτεινόμενης επένδυσης
Ηταν καλοκαίρι (Ιούνιος) του 2021 όταν ο πρωθυπουργός της Ελλάδας, Κυριάκος Μητσοτάκης μαζί με τον Dr. Herbert Diess, τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο της μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen θα επισκέπτονταν τη νησί της Αστυπάλαιας για να εγκαινιάσουν την πρώτη φάση ενός έργου, που θα καθιστούσε το συγκεκριμένο νησί των Κυκλάδων, το πρώτο ενεργειακά «έξυπνο και πράσινο» νησί της Μεσογείου. Από κοντά και ο διευθύνων σύμβουλος της Alpha Bank, Βασίλης Ψάλτης, αφού η τράπεζα έσπευσε να στηρίξει την πρωτοβουλία της βιώσιμης ανάπτυξης, που φιλοξενήθηκε σε πρωτοσέλιδα στον ελληνικό και ξένο τύπο, λόγω της συμμετοχής της τεράστιας γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Τρία χρόνια μετά, καλοκαίρι του 2024 η Αστυπάλαια βρίσκεται και πάλι στην επικαιρότητα γιατί προσέλκυσε επενδυτές άλλων κλάδων, που θέλουν να την κάνουν Μύκονο ή Σαντορίνη, εγκαθιστώντας μία τεράστια τουριστική επένδυση.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Financial Report πρόκειται για την εταιρεία τουριστικών αναπτύξεων Zoniro SA η οποία έχει καταθέσει την πρόταση για τη δημιουργία του τουριστικού χωριού στην Αστυπάλαιας. Η πρόταση έχει υποβληθεί στους αρμόδιους φορείς πριν από μερικούς μήνες.
Πρόκειται για μια εν δυνάμει επένδυση, η οποία έχει ξεσηκώσει πολλές διαμαρτυρίες, κυρίως όσον αφορά την μετάλλαξη την οποία αναμένεται να επιφέρει στην μορφολογία του νησιού, αλλά και για τα ζητήματα τα οποία εγείρει σχετικά με την αυξημένη ζήτηση σε ρεύμα, νερό, τη διαχείριση των απορριμμάτων, το οδικό δίκτυο κλπ.
Κατά όσα αναφέρει το ρεπορτάζ του Financial Report, η Zoniro SA ιδρύθηκε το 1999 αρχικά ως θυγατρική της Aristo Developers Ltd., μίας από τις μεγαλύτερες εταιρείες ανάπτυξης ακινήτων στην Κύπρο (είχε εξαγοραστεί από την Dolphin Capital Investors, στην οποία επικεφαλής ο Μίλτος Καμπουρίδης πριν την διαμάχη του με την εταιρεία) . Επικεφαλής της είναι ο Ματθαίος Τρούλης. Ο κύριος εταίρος της εταιρείας κατά 70% είναι η «ZONIRO ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ» με έδρα την Ελλάδα, με κύριο μέτοχο 100% την «SINGLE PURPOSE VEHICLE THREE Ltd.» με έδρα την Κύπρο, με κύριο μέτοχο 80% την «ZONIRO GREECE Ltd» με έδρα την Κύπρο, η οποία ανήκει κατά 100% στον Ματθαίο Τρούλη, κάτοικο Ελλάδας, ενώ εταίρος κατά 30% είναι και η Αικατερίνη Καπερώνη, επίσης κάτοικος Ελλάδας.
Ο Ματθαίος Τρούλης είναι γνωστός στον κόσμο της ενέργειας και του χρήματος από την εποχή που ήταν στην εταιρεία Ρόκας και παλαιότερα στέλεχος της ελεγκτικής εταιρείας PWC (PriceWaterhouse Coopers).
O κύκλος εργασιών της Zoniro για το 2022 ήταν 2,3 εκατ. ευρώ, μειωμένος σε σύγκριση με τα 4,1 εκατ. το 2021, ενώ απασχολούσε 11 άτομα προσωπικό. Η έδρα της είναι στο Μαρούσι, επί της Λεωφόρου Κηφισίας.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο site της εταιρείας «η Aristo Developers (Hellas) ΑΕ δραστηριοποιήθηκε ενεργά στην ελληνική αγορά ακινήτων, αναπτύσσοντας, κατασκευάζοντας και εμπορεύεται πολυτελείς πολυκατοικίες και γραφεία σε επιλεγμένες περιοχές της Αθήνας. Σχεδίασε, επέτρεψε, ανέπτυξε και πούλησε 12 κτίρια κατοικιών συνολικά 250 διαμερισμάτων και δύο κτίρια γραφείων συνολικής επιφάνειας 3.000 m2 στην Αθήνα, συνολικού προϋπολογισμού ανάπτυξης 40 εκατομμύρια ευρώ».
Επίσης, κατά όσα βρίσκουμε στον ηλεκτρονικό της ιστότοπο, «το 2007 η εμβέλεια της ελληνικής οντότητας άλλαξε για να γίνει ο αποκλειστικός διευθυντής ανάπτυξης όλων των έργων που ανήκουν στην Dolphin. Η εταιρεία μετονομάστηκε σε Zoniro το 2012 για να εξορθολογίσει την ταυτότητα της επωνυμίας της ως κορυφαίος προγραμματιστής resort παγκοσμίως».
Το 2015, δε, η Zoniro Greece επέκτεινε τις δραστηριότητές της περιλαμβάνοντας συμβουλευτικές υπηρεσίες, διαχείριση έργων και υπηρεσίες ανάπτυξης ξενοδοχείων σε άλλους πελάτες, εκτός της Dolphin.
Ανάμεσα στα έργα στα οποία έχει συμβάλει η Zoniro είναι το ξενοδοχείο Amanzoe στο Πορτο Χέλι και το πολυτελές κατάλυμα One and Only στην Κέα, ενώ ο κ. Τρούλης έχει υπάρξει στενός συνεργάτης του Μίλτου Καμπουρίδη ο οποίος με την τότε εταιρεία του Dolphin Capital είχε αναλάβει τα συγκεκριμένα projects (Kilada Hills), αλλά στη συνέχεια αποχώρησε, έχοντας, ακόμα, ανοικτή δικαστική διαμάχη.
Στη λίστα, ωστόσο, της εταιρείας υπάρχουν και έργα τα οποία, ενώ έχουν ανακοινωθεί, δεν έχουν περατωθεί εδώ και χρόνια όπως το Kilada Country Club στην Αργολίδα, το Plaka Bay Resort στην Ελούντα, το Douneika Resort στην Ηλεία, το Andros Thea Collection στην Άνδρο κ.α.
Παράλληλα, έχει υποβάλει τουριστικά αιτήματα και σε νησιά όπως η Μήλος, η Σύρος και η Σέριφος, χωρίς να έχουν γίνει γνωστές περισσότερες πληροφορίες για αυτά.
Ν. Κομηνέας, Δήμαρχος Αστυπάλαιας: «Ναι στις επενδύσεις, όχι στο να αναπαράγουμε αποτυχημένα τουριστικά μοντέλα από άλλα νησιά»
Για την τουριστική αυτή επένδυση κι για το αν μπορεί να χωρέσει μέσα στο περιβάλλον της Αστυπάλαιας μιλά στο Financial Report o Δήμαρχος του νησιού, Νίκος Κομηνέας: “Πρόκειται για ένα σχέδιο για το οποίο εμείς ενημερωθήκαμε, παρότι είχε υποβληθεί από τον περασμένο Οκτώβριο, τον Μάρτιο του 2024 από δημοσίευμα της εφημερίδας ”Καθημερινή” και ακόμα και σήμερα δεν έχουμε πλήρη πληροφόρηση για το τι περιλαμβάνει, παρότι το έχουμε ζητήσει. Ωστόσο, σύμφωνα με αυτά που γνωρίζουμε μέχρι τώρα αυτή η επένδυση συνιστά ένα μοντέλο δόμησης, το οποίο διασπά την ενότητα του υπαίθριου χώρου του νησιού, καθώς περικλείει δύο κεντρικά κτίρια και σειρά διάσπαρτων πολυτελών βιλών, 250 τον αριθμό σε μια μεγάλη έκταση“.
Ο ίδιος αναφέρει, επίσης, ότι η συγκεκριμένη αίτηση, η οποία έχει υποβληθεί, είναι μια τουριστική πρόταση, από την εταιρεία τουριστικών επενδύσεων και αναπτύξεων Zoniro Greece, η οποία έχει εγκριθεί καταρχήν από το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ).
Θεωρεί, ωστόσο, ότι θα είναι κάτι το οποίο, μακροπρόθεσμα και μετά από τις περιβαλλοντικές μελέτες, τελικά δεν θα ευδοκιμήσει, φτάνοντας στην οριστική έγκριση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος. Εξάλλου, αποτελεί και ένα project, το οποίο, όπως τονίζει «είναι ενάντια και στα όσα έχουν γίνει ήδη από πλευράς πολιτείας για την Αστυπάλαια, η οποία τα προηγούμενα χρόνια έχει σχεδιαστεί, με στόχο το 2030, να είναι το πρώτο βιώσιμο νησί της Μεσογείου».
Όπως τόνισε ο κ. Κομηνέας είναι πολλά αυτά που πρέπει να γίνουν, μέχρι η πρόταση να πάρει το τελικό ΟΚ για τη έναρξή της, όπως η σύνταξη Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) με την αντίστοιχη διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους φορείς, η έγκριση του project από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ και στη συνέχεια ο έλεγχος νομιμότητας από το ΣτΕ.
“Μία τέτοια επένδυση θα φέρει περισσότερους επισκέπτες απ’ όσους μπορεί να αντέξει το νησί και θα δημιουργήσει ζητήματα που συνδέονται με το οδικό δίκτυο, τα απορρίμματα, το νερό, τα οποία προσπαθούμε να λύσουμε ακόμα και σήμερα με την παρούσα κατάσταση” υπογραμμίζει ο κ. Κομηνέας στο Financial Report και προσθέτει: «Ο Δήμος έχει εκφράσει τις αντιρρήσεις του για το σχέδιο αυτό, ήδη από τις αρχές Ιουλίου, σε σχετική συνάντηση και θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να σταματήσει. Πρέπει, όμως, να διευκρινίσουμε ότι σαν Δήμος δεν είμαστε ενάντια στις επενδύσεις, αυτές όμως να είναι συμβατές με τη μορφολογία και τις ανάγκες του νησιού, να γίνονται μέσα στα όρια μίας βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης που δεν θα βλάπτει το φυσικό περιβάλλον. Δεν θα θέλαμε να αναπαράγουμε αποτυχημένα μοντέλα τουριστικής ανάπτυξης που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια σε άλλα ελληνικά νησιά».
Μ. Μαυρουδή, επιχειρηματίας-ξενοδόχος στο νησί: Σχεδιάζεται επένδυση τύπου Costa Navarino σε νησιωτική περιοχή
Την αντίθεσή της στο σχέδιο της Zoniro διατυπώνει στο Financial Report η ξενοδόχος κ. Μαρία Μαυρουδή: «Πρόκειται για ένα σχέδιο το οποίο μια ομάδα επενδυτών προσπαθούν να περάσουν τα τελευταία 15 χρόνια χωρίς επιτυχία, αναμένοντας σταδιακά να ωριμάσουν οι συνθήκες. Μια επένδυση τύπου Costa Navarino, one stop shop, η οποία δεν θα ωφελήσει και οικονομικά τους κατοίκους του νησιού. Κατά την άποψή μου, θα πρέπει η πολιτεία να σταματήσει κάθε αδειοδότηση μέχρι να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές. Το 2023, ένα έτος που είχαμε τους περισσότερους επισκέπτες, είχαμε 12ωρες διακοπές νερού και ρεύματος. Πώς μπορεί να προχωρήσει κάτι τέτοιο εν μέσω αυτής της κατάστασης και πως μπορεί ένα νησί όπως η Αστυπάλαια, το οποίο είναι αραιοκατοικημένο και με περιοχές Νatura να χωρέσει μια τέτοια επένδυση;».
Αστυπάλαια: Ο στόχος για το πρώτο έξυπνο και βιώσιμο νησί το 2030
Υπενθυμίζεται ότι, ήδη, από τον Δεκέμβριο του 2020 στο νησί της Αστυπάλαιας ‘’τρέχει’’ ένα καινοτόμο πρόγραμμα βιωσιμότητας, με στόχο να γίνει μέχρι το 2030 το πρώτο ‘’έξυπνο και βιώσιμο’’ νησί στη Μεσόγειο. Πρόκειται για ένα έργο στο οποίο, πέρα από την Ελληνική πολιτεία, έχουν αναμιχθεί και εταιρείες όπως η Volkswagen, η Alpha Bank και άλλες.
Σε αυτό το Project συνεργάζονται το Πανεπιστήμιο του Strathclyde και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για το έργο «Έξυπνο & Βιώσιμο Νησί», με τη μορφή «ζωντανού» εργαστηρίου, προκειμένου να επιτευχθούν τα εξής: Παρακολούθηση των αλλαγών που λαμβάνουν χώρα στο νησί (από το τρέχον καθεστώς των παραδοσιακών οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης στο νέο καθεστώς βιώσιμης κινητικότητας), απόκτηση πολύτιμης γνώσης σχετικά με την ανταπόκριση των κατοίκων σε αυτές τις αλλαγές συναρτήσει του χρόνου, αλλά και διερεύνηση της κοινωνικής συναίνεσης σχετικά με το έργο «Έξυπνο και Βιώσιμο Νησί». Οι πυλώνες του έργου αφορούν την αυτόνομη οδήγηση, την ηλεκτροκίνηση, την έξυπνη κινητικότητα, καθώς και τις υποδομές φόρτισης.
Συγκεκριμένα, ο στόχος είναι μέχρι το 2030, το νησί να έχει πετύχει τον στόχο της κινητικότητας με μηδενικές εκπομπές καυσαερίων. Κατά όσα τονίζονται στον ηλεκτρονικό ιστότοπο του έργου μέσω αυτού του project «φιλοδοξεί να δημιουργήσει ένα εντελώς νέο σύστημα μεταφορών με υπηρεσίες ψηφιακής κινητικότητας, συμπεριλαμβανομένης μιας υπηρεσίας μοιραζόμενων -αποκλειστικά ηλεκτρικών – οχημάτων που θα λειτουργεί όλο τον χρόνο, σχεδιασμένης για τον πλήρη εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων περιορισμένων τοπικών δρομολογίων λεωφορείων.
Μάλιστα, σε συνεργασία με τοπικούς ενδιαφερόμενους φορείς, «η Volkswagen θα μεταμορφώσει μέρος του παραδοσιακού δικτύου ενοικίασης αυτοκινήτων σε μια υπηρεσία μοιραζόμενων οχημάτων που προσφέρει ηλεκτρικά σκούτερ, ηλεκτρικά ποδήλατα και ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τα συμβατικά επαγγελματικά και ελαφριά επαγγελματικά οχήματα στο νησί θα αντικατασταθούν: συνολικά, περίπου 1000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα υποκαταστήσουν περίπου 1500 οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ταυτόχρονα, θα υλοποιηθεί η υποδομή για επαρκή σημεία φόρτισης».
Mαρία Μπακοπούλου
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- ΤτΕ: Στο 2,9% θα κλείσει ο πληθωρισμός το 2024
- Intesa Sanpaolo: Ζήτησε δημόσια συγγνώμη για την παραβίαση λογαριασμού της Μελόνι
- DIS: Δικαστική νίκη επί των Real Consulting και Praktiker για πνευματικά δικαιώματα
- Alumil: Ρομποτική αποθήκη στο Κιλκίς συνολικής επένδυσης 15 εκατ. ευρώ
- Πιο κοντά η ψηφιοποίηση έκδοσης διαβατηρίων για τους Έλληνες του εξωτερικού
- Θεοδωρικάκος: Ενισχύουμε τον Συνήγορο του Καταναλωτή προς όφελος όλων των πολιτών
- Ατζέμογλου (Νόμπελ Οικονομίας 2024): «Η Ελλάδα θα πληγεί σκληρά από τη γήρανση»
- Lundbeck: Η δανέζικη φαρμακευτική εξαγοράζει την Longboard για 2,6 δισ. δολάρια
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις