Επιχειρήσεις

Staycation: Πώς οι νέες επενδύσεις φιλοξενίας κάνουν τους Αθηναίους ‘’τουρίστες’’ στην πόλη τους

Έγινε ακόμα πιο έντονο το φαινόμενο μετά την πανδημία, καθώς πολλοί αναζητούν εμπειρίες διακοπών δίπλα στο σπίτι τους

Μια όχι τόσο νέα, αλλά ιδιαίτερα αναδυόμενη, τα τελευταία χρόνια, αγορά στις επιχειρήσεις φιλοξενίας πλησίον των αστικών κέντρων είναι το staycation, λέξη η οποία προέρχεται από τις δύο λέξεις stay (μένω) και vacation (διακοπές): Επί της ουσίας είναι διακοπές πολύ κοντά στην περιοχή που μένει κανείς, χωρίς τη χρήση μεταφορικού μέσου όπως πχ αυτοκινήτου για μεγάλες αποστάσεις, αεροπλάνου ή πλοίου και συνήθως αφορά διαμονές όχι πολλών ημερών και κυρίως την άνοιξη και το φθινόπωρο.

Η έννοια της staycation έχει παρελθόν στο εξωτερικό,  καθώς ξεκίνησε να γίνεται γνωστή παγκοσμίως κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης που έπληξε τις ΗΠΑ κατά την περίοδο 2007–2010.

Στη συνέχεια προχώρησε και στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και σε πολλές χώρες της Δυτικής Ευρώπης που επίσης επλήγησαν από την οικονομική κρίση.

Σύμφωνα με στοιχεία της Future Market Insights (FMI), η αγορά staycationπροβλέπεται να φτάσει τα 758,1 εκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2033 -από 338,3 εκατομμύρια δολάρια το 2022- με ανάπτυξη 8% από το 2023 έως το 2033.

Οι κυρίαρχες χώρες

Ακριβώς επειδή πρόκειται για διακοπές σε απόσταση αναπνοής από τον τόπο κατοικίες, βασικές δραστηριότητες staycation είναι συνήθως η χρήση πισίνας, οι επισκέψεις σε τοπικά πάρκα ή μουσεία και η συμμετοχή σε τοπικά φεστιβάλ, καρναβάλια και λούνα παρκ. Ωστόσο, για να αξιοποιηθούν πλήρως οι δυνατότηες του staycation, υπάρχουν ορισμένοι κανόνες που πρέπει να ακολουθούν οι παραθεριστές. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα πρέπει να υπάρχει ο καθορισμός ενός χρονικού πλαισίου, ένας προγραμματισμός και όχι η ‘’τελευταία στιγμή’’, με την κράτηση διαμονής εκ των προτέρων και την αποφυγή της ρουτίνας, με στόχο τη δημιουργία μιας αίσθησης παραδοσιακών διακοπών, χωρίς στην πραγματικότητα να είναι.

Οι βασικές χώρες στις οποίες είναι ανεπτυγμένη η τάση staycation είναι μεταξύ άλλων οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ινδία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), η Ταϊλάνδη, η Σιγκαπούρη, η Γερμανία και η Γαλλία. Ωστόσο, επενδύσεις με στόχο, παράλληλα με τους ξένους και τους εγχώριους ταξιδιώτες, γίνονται και στην Ελλάδα, με τις επιχειρήσεις να καταφέρνουν να κερδίζουν ένα μερίδιο της πληρότητάς τους, ειδικά σε πιο ήρεμους από τουριστική άποψη μήνες όπως πχ ο Μάιος ή ο Οκτώβριος και ο Νοέμβριος.

Σύμφωνα με στέλεχος του resort One and Only Aeshthisis στη Γλυφάδα «ένας από τους λόγους που θεωρώ ότι τα τελευταία χρόνια βλέπουμε αναβαθμίσεις παλαιών ξενοδοχείων στην Αττική, αλλά και νέες επενδύσεις υψηλής φιλοξενίας κοντά στην Αθήνα είναι το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι Έλληνες και ιδίως Αθηναίοι επιθυμούν να κάνουν διακοπές πολύ κοντά στο σπίτι τους. Είτε λόγω του γεγονότος ότι πλέον δεν θέλουν να συγχρωτίζονται με πολύ κόσμο, είτε γιατί δεν επιθυμούν πλέον να απομακρύνονται, όταν βλέπουν ότι έχουν ποικίλες επιλογές φιλοξενίας κοντά στο σπίτι τους».

Δεν είναι σε νησί, αλλά στη Γλυφάδα το One and Only Aesthesis

Κατά το ίδιο στέλεχος, οι κρατήσεις τις προηγούμενες εβδομάδες προήλθαν κατά το ήμισυ από Έλληνες και ειδικά Αθηναίους ταξιδιώτες, οι οποίοι θέλοντας να απολαύσουν μια αίσθηση ξεγνοιασιάς, αλλά πολύ κοντά στο σπίτι τους, κλείνουν τριήμερα ή τετραήμερα πακέτα στο ξενοδοχείο, το οποίο άνοιξε μόλις πριν από λίγους μήνες.

Στόχος -και – η ιδιαίτερη εμπειρία

Στο επίκεντρο του Staycation, εκτός από την χαλάρωση, είναι και η εμπειρία. Αυτό σημαίνει ότι οι νέοι ξενοδοχειακοί χώροι που ανοίγουν έχουν κάτι διαφορετικό να προσφέρουν, κάτι που να τους διαφοροποιεί από άλλους και ωθούν τους επισκέπτες να ζήσουν κάτι ιδιαίτερο. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί και το πρόσφατο άνοιγμα, στις αρχές του περασμένου Απριλίου, του ξενοδοχείου La Divina στο Μοναστηράκι, το οποίο είναι αφιερωμένο εξ ολοκλήρου στην διάσημη Ελληνίδα σοπράνο, Μαρία Κάλλας. Πώς θα μπορούσε να γίνει αλλιώς άλλωστε, καθώς βρίσκεται σε έναν χώρο όπου παλαιότερα ήταν εγκατεστημένο για χρόνια ένα ωδείο.

Μουσική, εμπειρία και φιλοξενία στο Θησείο

Σύμφωνα με τα όσα τονίζει ο manager του ξενοδοχείου Φώτης Λασκαρίδης στο Financial Report «παρατηρούμε ότι μετά την πανδημία, ο κόσμος θέλει να ζήσει κάτι διαφορετικό, αλλά χωρίς να φεύγει πολύ μακριά από το σπίτι του. Οι ξενοδοχειακές επενδύσεις που γίνονται τελευταία δείχνουν προς αυτή την κατεύθυνση και γιαυτό εκτός από τους ξένους επισκέπτες υπάρχει ενδιαφέρον και από τους Έλληνες. Στην περίπτωση του La Divina δεν έχουμε πχ πισίνα, αλλά έχουμε τέχνη, έχουμε ένα ιδιαίτερο πρόσωπο το οποίο δεσπόζει στο χώρο, τη Μαρία Κάλλας, ενώ και η τοποθεσία του ξενοδοχείου, ακριβώς στο Θησείο και στο Ιστορικό Κέντρο δίνει την αίσθηση του ‘’τουρίστα στην ίδια του την πόλη».

Ως εκ τούτου, από τις αρχές Απριλίου που έχει ανοίξει το ξενοδοχείο, πέρα από τις κρατήσεις ξένων επισκεπτών, που γοητεύονται από το ιδιαίτερο στόρι του, με τους Αμερικανούς να κρατούν τα πρωτεία, να υπάρχουν και αρκετοί Αθηναίοι που θέλουν να νιώσουν για λίγο ‘’τουρίστες στην πόλη τους’’.

Covid και τηλεργασία

Παράλληλα, έχει διαπιστωθεί ότι οι άνθρωποι είναι πλέον πρόθυμοι να ξοδέψουν λιγότερα από όσα έκαναν πριν από την πανδημία. Επιθυμούν να βρουν περισσότερη σχέση ποιότητας/τιμής, ενώ προγραμματίζουν τις διακοπές τους. Κατά συνέπεια, ένας μεγάλος αριθμός ανθρώπων προτιμά να περάσουν τις διακοπές τους στη χώρα τους παρά να πραγματοποιήσουν διεθνή ταξίδια και να δαπανήσει λιγότερα χρήματα σε μικρότερη απόσταση.

Εξάλλου, σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές, είναι και τα πρόσφατα, υβριδικά μοντέλα εργασίας τα οποία οδήγησαν ακόμα περισσότερο στην ανάπτυξη της staycation τάσης, πόσο μάλλον όταν για πολλούς η εργασία από απόσταση μπορεί να συνδυαστεί, ελέω διαδικτύου, και με διακοπές.

Μαρία Μπακοπούλου

[email protected]

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu