Με το 34% του πετρελαίου που μεταφέρεται διά θαλάσσης να διέρχεται μέσω των Στενών του Ορμούζ και πάνω από το 20% του φυσικού αερίου και των συνολικών μεταφορών από την Ασία, το κλείσιμο των Στενών μπορεί να πυροδοτήσει μια σειρά αλυσιδωτών αντιδράσεων
Έμμεσες μεν, πολλαπλές δε, αναμένεται να είναι για την Ελλάδα, το επιχειρείν και κατά συνέπεια και για τους καταναλωτές οι συνέπειες από το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ στο Ιράν. Σημειώνεται ότι μετά από πολλές ημέρες που η ενέργεια αυτή αναφέρονταν απλά ως πιθανότητα, τελικά το κοινοβούλιο του Ιράν, μετά την επίθεση των ΗΠΑ στις πυρηνικές εγκαταστάσεις, ενέκρινε την Κυριακή το κλείσιμό τους και αναμένεται η τελική έγκριση από το Ανώτατο Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας της χώρας.
Με το 34% του πετρελαίου που μεταφέρεται διά θαλάσσης να διέρχεται μέσω των Στενών του Ορμούζ και πάνω από το 20% του φυσικού αερίου και των συνολικών μεταφορών από την Ασία, το κλείσιμο των Στενών μπορεί να πυροδοτήσει μια σειρά αλυσιδωτών αντιδράσεων, οι οποίες θα έχουν τελικό αποδέκτη την τσέπη του Έλληνα καταναλωτή.
Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα, σύμφωνα με τους αρμόδιους φορείς, δεν προμηθεύεται πετρέλαιο από το Ιράν, το γεγονός ότι θα κλείσουν τα Στενά και θα πιεστούν οι υπόλοιποι προμηθευτές θα έχει ως αντίδραση την αύξηση των τιμών πετρελαίου εν γένει, κάτι που θα επηρεάσει και τα κόστη της χονδρικής τιμής, η οποία, ήδη, βρίσκεται σε μικρή άνοδο λόγω της νέας κρίσης ανάμεσα στο Ιράν και το Ισραήλ.
Μια άλλη παράμετρος, εξάλλου, που ξεκινά να αναφέρεται είναι και η εκ νέου αναταραχή, η οποία έχει εξομαλυνθεί σε σχέση με το παρελθόν, στο στενό του Σουέζ, εξαιτίας των Χούθι, κάτι το οποίο αναφέρεται σαν ορατό ενδεχόμενο από οικονομικούς αναλυτές.
Σύμφωνα με την Citigroup, η τιμή του αργού πετρελαίου Brent θα μπορούσε να εκτοξευθεί στα περίπου 90 δολάρια το βαρέλι εάν κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ, παρότι με βάση τα όσα τονίζεται από τις αναλυτές της, μια παρατεταμένη διακοπή της ναυτιλίας μέσω της κρίσιμης πλωτής οδού θα ήταν απίθανη. «Οποιοδήποτε κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ θα μπορούσε να οδηγήσει σε απότομη αύξηση των τιμών», έγραψαν σε σημείωμα αναλυτές, συμπεριλαμβανομένων των Anthony Yuen και Eric Lee, επικαλούμενοι το τρέχον αισιόδοξο σενάριο της τράπεζας. «Αλλά πιστεύουμε ότι η διάρκεια θα πρέπει να είναι σύντομη, καθώς όλες οι προσπάθειες θα επικεντρωθούν στο άνοιγμα, ώστε να μην πρόκειται για κλείσιμο πολλών μηνών».
Οι αλυσιδωτές αντιδράσεις που θα έρθουν από αυτή την ενέργεια βάζουν στο στόχαστρο και τη χώρα μας, με φορείς της αγοράς και εκπροσώπους Ενώσεων να μιλούν κυρίως σε επίδραση στις τιμές των καυσίμων και στον τουρισμό.
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ναυτιλιακών Πρακτόρων, Βασίλης Καμπάκης κάνει λόγο στο Financial Report «για τεράστια ανωμαλία που θα έρθει σε μεγάλο μέρος των παγκόσμιο μεταφορών που θα έχουν την επίπτωσή τους και στην Ελλάδα. Ένα σημαντικό κομμάτι εισαγωγών – εξαγωγών από την Ασία γίνεται από το συγκεκριμένο σημείο, γεγονός που σημαίνει ότι οι 30 ημέρες μεταφοράς μπορεί να γίνουν 60 ή 70 με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό. Και ναι μεν τα περισσότερα ελληνικά πλοία δεν περνούν από εκεί, ή τα κοντέινερ που κατευθύνονται προς τη χώρα μας, όμως το γεγονός της πίεσης που δέχονται άλλες γειτονικές χώρες, θα κάνει τα πράγματα περίπλοκα και θα φέρει γενικότερες καθυστερήσεις, οι οποίες φέρνουν αυξήσεις».
Βαρύ θα είναι το τίμημα και για τον τουρισμό, μέσω της κρουαζιέρας, αναφέρει ο κ. Καμπάκης, καθώς «θα δούμε αλλαγές σε δρομολόγια, μπορεί να δούμε και ακυρώσεις δρομολογίων, τα οποία θα επηρεάσουν και τον προγραμματισμό σε ό,τι αφορά την Ελλάδα».
Δ. Καραγιάννης, COO Sarmed: Γαιτανάκι αυξήσεων
Για ένα γαιτανάκι αυξήσεων που θα επηρεάσουν την ελληνική οικονομία μιλά στο Financial Report ο COO της εταιρείας logistics Sarmed Δημήτρης Καραγιάννης: «Θα έχουμε έμμεση, αλλά σημαντική επίπτωση σε τυχόν τέτοια εξέλιξη. Εμείς ως Ελλάδα από το Ιράν δεν παίρνουμε πετρέλαιο, όμως το γεγονός ότι κλείνουν τις προμήθειες για τις υπόλοιπες χώρες μπορεί να γίνει αφορμή για πίεση και αύξηση των τιμών των καυσίμων από άλλες πηγές. Επί της ουσίας δεν επηρεάζεται ο άξονας Ασία-Ευρώπη, άρα δεν υφίσταται θέμα μεταφοράς ή καθυστερήσεις προιόντων».
Από την άλλη αναφέρεται και στην πιθανή εξέγερση εκ νέου των Χούθι στο Σουέζ: «Με φόντο αυτή την εξέλιξη, δεν ξέρουμε τι θα κάνουν οι Χούθι, επίκειται ένα γεωπολιτικό ντόμινο. Αναστάτωση άμεσα για τη χώρα μας θα έρθει αν οι Χούθι προσπαθήσουν να κλείσουν το Σουέζ, καθώς και εκεί δεν έχει εξομαλυνθεί η κατάσταση».
Την ίδια στιγμή ο κ. Καραγιάννης αναφέρει και την παράμετρο του τουρισμού: «Η Ελλάδα φαίνεται για τους επισκέπτες που έρχονται από μακριά ως πολύ κοντά στη Μέση Ανατολή. Τόσο η νέα κρίση στο Ιράν, όσο και γενικά η αναστάτωση στην περιοχή μπορεί να αποτρέψει πολλούς από το να επιλέξουν τη χώρα μας ως προορισμό διακοπών τους ή άλλους να ακυρώσουν τις κρατήσεις τους».
Μ. Ζάγκα: Μια ακόμα αφορμή για αναταραχή στις τιμές του πετρελαίου
Την ίδια στιγμή και η κ. Μαρία Ζάγκα, Πρόεδρος των Βενζινοπωλών Αττικής τονίζει ότι η αναταραχή στο στενό του Ορμούζ μπορεί να γίνει μια ακόμα αφορμή για την άνοδο των τιμών του πετρελαίου: «Οτιδήποτε γίνεται στην περιοχή μπορεί να επηρεάσει τις τιμές γενικότερα, καθώς αυτόματα σημαίνει αύξηση της ζήτησης από άλλους προμηθευτές. Εμείς παρακολουθούμε στενά την κατάσταση, σε συνδυασμό και με την πρόσφατη κρίση στην περιοχή με στόχο να μην υπάρξουν και φαινόμενα αισχροκέρδειας».
Στρατηγική σημασία
Ο Πορθμός του Ορμούζ έχει στρατηγική σημασία για την ευρύτερη περιοχή της Νότιας Ευρώπης και της Ασίας: Βρίσκεται μεταξύ Ομάν και Ιράν και αποτελεί την κύρια οδό εξαγωγής για παραγωγούς του Κόλπου, όπως η Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Ιράκ και το Κουβέιτ. Με γεωοικονομικούς όρους, η βαρύτητά του για την περιοχή είναι μεγάλη καθώς είναι το μόνο θαλάσσιο πέρασμα για τον Περσικό Κόλπο και γι’ αυτό έχουν μεγάλη στρατηγική σημασία. Στα βόρεια βρίσκεται το Ιράν και στα νότια τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Μουσαντάν.
Στο στενότερο σημείο τους, τα στενά έχουν πλάτος 29 ναυτικά μίλια (54 χιλιόμετρα). Πρόκειται για σημείο που μπορεί να γίνει και στόχος σε σε πυραυλικά πλήγματα, ταχύπλοα της Επαναστατικής Φρουράς και επιθέσεις με drones, ενώ χαρακτηρίζεται για χρόνια από τη Δύση «το πιο ευάλωτο σημείο της παγκόσμιας ενέργειας».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Κατερίνα Ράιχε (Γερμανίδα ΥΠΟΙΚ): Επιζήμιοι για όλους οι δασμοί Τραμπ
- Παυλόπουλος για πρακτικά συμβουλίου πολιτικών αρχηγών 2015: Διαβιβάσθηκαν γραπτώς, χωρίς ηχητικό
- Στέλνουμε δυο πυροσβεστικά αεροσκάφη στη Β. Μακεδονία για τη μεγάλη πυρκαγιά στη Δοϊράνη
- Αγορές: Οι νέες απειλές Τραμπ για δασμούς αναζωπυρώνουν τις ανησυχίες των επενδυτών
- Μακρόν: Να προετοιμαστούμε άμεσα για αντίποινα στους δασμούς Τραμπ
- Legendary Entertainment: Εξετάζει την εξαγορά της Lionsgate Studios
- Credit Agricole: Ζητάει έγκριση από την ΕΚΤ για να ανεβάσει το ποσοστό της στην Banco BPM
- Μελόνι για δασμούς Τραμπ: Όχι στην πόλωση με τις ΗΠΑ, «να τα βρούμε»
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις