Στο 20% φτάνει η πτώση σε σχέση με το 2024 σε συνοικιακά καταστήματα
Oύτε οι επισκέπτες από το εξωτερικό δεν σώζουν, καθώς φαίνεται, τις θερινές εκπτώσεις για το 2025, με την πτώση να καταγράφεται ακόμα μεγαλύτερη σε σχέση με πέρυσι, σημειώνοντας διψήφιο ποσοστό, που σε συνοικιακά καταστήματα στις μεγάλες πόλεις μπορεί να φτάσει και το 20%.
Σύμφωνα με όσα τονίζουν οι αρμόδιοι φορείς, το φαινόμενο δεν παρουσιάζεται μόνο στην Αθήνα, αλλά και στον Πειραιά, στη Θεσσαλονίκη, και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, με μια εξαίρεση στα νησιά, τα οποία συνήθως τον Αύγουστο συγκεντρώνουν περισσότερο κόσμο που καταγράφουν μικρότερη πτώση.
Το αποδίδουν, δε, σε σημαντικό βαθμό, όπως και άλλες φορές, τα τελευταία δύο χρόνια, στην μειωμένη αγοραστική δύναμη τόσο των Ελλήνων, όσο πλέον και των Ευρωπαίων, οι οποίοι, πλέον, μετρούν στις αγορές τους κατά τις διακοπές ακόμα και το τελευταίο ευρώ, γεγονός που διαφαίνεται από τις δηλώσεις των εμπορικών φορέων.
Ήδη από το 2024 αυτή η κατάσταση καθόδου στην αγοραστική ικανότητα αντικατοπτρίζεται τόσο σε εγχώριες, όσο και σε ευρωπαϊκές μελέτες. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η Eurostat για το 2024, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ, εκφρασμένο σε μονάδες αγοραστικής δύναμης (ΜΑΔ), κυμαίνεται από 66% του ευρωπαϊκού μέσου όρου στη Βουλγαρία έως 241% στο Λουξεμβούργο.
Όπως περιγράφεται στην ίδια έρευνα, το 2024, παρατηρήθηκαν σημαντικές διαφορές στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ εκφρασμένο σε ισοτιμίες αγοραστικής δύναμης μεταξύ των χωρών της ΕΕ. 10 χώρες, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 34% του πληθυσμού της ΕΕ, ξεπέρασαν τον μέσο όρο της ΕΕ σε κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Για παράδειγμα, το Λουξεμβούργο και η Ιρλανδία είχαν τα υψηλότερα επίπεδα (141% και 111% πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, αντίστοιχα), πολύ πριν από τις Κάτω Χώρες (35% πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ), τη Δανία (+28%) και το Βέλγιο (+17%).
Εξάλλου, η Ελλάδα διατηρεί την μονίμως χαμηλή της θέση σε κατατάξεις σχετικά με την διαβίωση των πολιτών.
Ωστόσο, το χαμηλότερο επίπεδο του κατά κεφαλήν ΑΕΠ καταγράφηκε στη Βουλγαρία, με 34% κάτω από το μέσο όρο της ΕΕ. Η Ελλάδα και η Λετονία έπεσαν επίσης κάτω από τον μέσο όρο, κατά 30% και 29%, αντίστοιχα.
Αθήνα: Σουβενίρ και έτοιμα γεύματα από το σούπερ μάρκετ
Παρότι η πρωτεύουσα εξακολουθεί να δέχεται πολύ κόσμο τον τελευταίο μήνα του καλοκαιριού, τα ταμεία των καταστημάτων δεν γεμίζουν. Σε αυτό το πλαίσιο, σια διαφορετική κατάσταση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια περιγράφει ο αντιπρόεδρος του ΕΕΑ Νίκος Κογιουμτσής στο Financial Report, καθώς οι φετινές εκπτώσεις σε ό,τι αφορά την Αθήνα χαρακτηρίζονται από αυξημένη κίνηση στους δρόμους, αλλά μειωμένες αγορές: «Το κέντρο της πόλης ακόμα και τώρα τον Αύγουστο είναι γεμάτο, η ζέστη δεν πτοεί τους επισκέπτες. Το θέμα είναι ότι κυκλοφορούν, αλλά δεν ψωνίζουν, ενώ λιγοστοί είναι οι Αθηναίοι που κάνουν βόλτα για ψώνια, καθώς παραδοσιακά ο Αύγουστος είναι μήνας διακοπών και όχι αγορών».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η πτώση της κατανάλωσης στα ρούχα και τα υποδήματα, παρά τις εκπτώσεις ακόμα και 50% είναι σε διψήφιο ποσοστό, ενώ καθοδική πορεία έχουν ακόμα και τα καλλυντικά και τα κοσμήματα, τα οποία συνήθως κρατούσαν σε σχέση με άλλους κλάδους. «Η πλειοψηφία των τουριστών πλέον θα αγοράσουν ένα δύο μαγνητάκια, ή κάποιο άλλο φθηνό αναμνηστικό και τίποτα άλλο, παρά την ποικιλία της ελληνικής αγοράς.
Εξάλλου, σύμφωνα με όσα τονίζει ο κ. Κογιουμτσής σε εξαιρετικά δεινή κατάσταση βρίσκονται οι επιχειρηματίες εστίασης ακόμα και στο κέντρο της Αθήνας, καθώς δεν υπάρχει κίνηση στη σάλα. «Κερδισμένοι αυτό το καλοκαίρι είναι τα σούπερ μάρκετ, στα οποία βλέπουμε πολλοί επισκέπτες να παίρνουν σάντουιτς και έτοιμα γεύματα για να εξοικονομήσουν χρήματα» καταλήγει.

Ο Νίκος Κογιουμτσής
Θεσσαλονίκη: Τέλος οι καταναλωτές από τα Βαλκάνια, άδειο το κέντρο της πόλης, ‘’άνθρακες’’ ο θησαυρός της κρουαζιέρας
Ένα άδειο κέντρο Θεσσαλονίκης περιγράφει για τον μήνα Αύγουστο στο Financial Report ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της πόλης Παντελής Φιλιππίδης στο Financial Report, την ώρα που τον Ιούλιο υπήρχε κόσμος αλλά δεν ψώνιζε. «Η κατάσταση είναι απελπιστική και αφορά όλη τη Βόρεια Ελλάδα, καθώς τον Ιούλιο ο κόσμος κυκλοφορούσε αλλά δεν ψώνιζε, ενώ τώρα τον Αύγουστο η πόλη είναι άδεια και την κατάσταση δεν σώζουν ούτε οι ελάχιστοι ξένοι επισκέπτες» τονίζει ο ίδιος, προσθέτοντας ότι: «Λέμε τα τελευταία χρόνια ότι ευτυχώς που υπάρχουν οι τουρίστες. Το θέμα είναι ότι τα καταστήματα προορίζονται πρώτα απ’ όλα για τον γηγενή πληθυσμό, όχι για τους ξένους επισκέπτες. Οι ξένοι επισκέπτες δεν έρχονται πλέον για να ψωνίσουν στη Θεσσαλονίκη, έχουν καλύτερες αγορές πλέον στις χώρες τους, στο Βελιγράδι, στη Σόφια. Πρέπει να αναζητήσουμε τη ρίζα του προβλήματος που είναι γιατί δεν ψωνίζουν οι Έλληνες καταναλωτές. Η κύρια αιτία είναι η μειωμένη αγοραστική δύναμη, αν ο πολίτης έχει οριακά για το ενοίκιο και τον λογαριασμό του, δεν θα κοιτάξει να πάρει τρίτο παντελόνι ή δεύτερο ζευγάρι παπούτσια».

Ο Παντελής Φιλιππίδης
Εξάλλου, μάννα εξ ουρανού δεν αποτελούν ούτε οι επισκέπτες μέσω κρουαζιέρας, η οποία τα τελευταία χρόνια καταγράφει άνοδο στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αλλά αυτή η αύξηση δεν αντικατοπτρίζεται σε αγορές. «Ναι μεν αξίζουν συγχαρητήρια στον ΟΛΘ γιατί έκανε ξανά τη Θεσσαλονίκη κέντρο της κρουαζιέρας, αλλά δυστυχώς ούτε αυτοί οι ταξιδιώτες μπορούν να συμβάλουν στην άνοδο της κατανάλωσης στα καταστήματα της πόλης, καθώς βγαίνουν έξω ελάχιστα και ό,τι παίρνουν συνήθως είναι κάποιο σουβενίρ ή κάτι από τα καταστήματα κοντά στο λιμάνι».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Περιφέρεια Αττικής: 1,8 εκατ. ευρώ για αναβάθμιση του κλειστού γυμναστηρίου του “Μίλωνα”
- Δυτική Αττική: Σε πλήρη εξέλιξη οι εργασίες για τον Προαστιακό (Βίντεο)
- ΕΟΦ: Ανακαλούνται συμπληρώματα διατροφής TERRANOVA για το άγχος
- Αρτα: Φωτιά στο χωριό Αμμότοπος – Μήνυμα από το 112 για εκκένωση
- Ανοδικές τάσεις στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια λόγω εμπορικής εκεχειρίας ΗΠΑ – Κίνας
- ΠΑΟ: Στη Σαμπάμπ Αλ Αχλί με 5,2 εκατ. ευρώ ο Μαξίμοβιτς
- Υπ’ ατμόν νέο έργο αντλησιοταμίευσης στα Γρεβενά: Ποια εταιρεία επενδύει
- Βρετανία: Η τεχνητή νοημοσύνη φέρνει λιγότερες θέσεις εργασίας
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις