Από σήμερα αποκτά ενιαία μορφή, παρακάμπτοντας τον Δομοκό με αποτέλεσμα τα 136 χιλιόμετρα απόστασης που χωρίζουν τη Λαμία με την Καλαμπάκα-Μετέωρα να διανύονται σε λιγότερο από μιάμιση ώρα
Νέο κεφάλαιο στις οδικές μεταφορές της χώρας ανοίγει σήμερα Τρίτη 23 Απριλίου 2024 με τα εγκαίνια του αυτοκινητόδρομου Ε65 από τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη. Ο θρυλούμενος εδώ και τουλάχιστον μια 20ετία αυτοκινητόδρομος της Κεντρικής Ελλάδος αποκτά ενιαία μορφή καθώς συμπληρώνονται σταδιακά τα κομμάτια του παζλ. Σήμερα, δίνονται σε κυκλοφορία από την εταιρεία Τέρνα Α.Ε. που κατασκευάζει τον αυτοκινητόδρομο, δύο τμήματα ενώνοντας την αρχή του λίγο έξω από τη Λαμία (κόμβος Γρεβενών) με την Καλαμπάκα και τα Μετέωρα, μία διαδρομή μήκους περίπου 136 χιλιομέτρων, που πραγματοποιείται σε χρόνο μικρότερο της μιάμισης ώρας.
Πρόκειται για τα τμήματα από τον κόμβο Καρπενησίου λίγο μετά τη Λαμία μέχρι τον κόμβο Ξυνιάδας και από τον κόμβο Τρικάλων μέχρι τον κόμβο Καλαμπάκας. Αυτά τα δύο τμήματα είναι μήκους 42,5 χιλιομέτρων με αποτέλεσμα να είναι προσβάσιμος ενιαίος αυτοκινητόδρομος μήκους 136 χιλιομέτρων, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και μία βοηθητική λωρίδα (ΛΕΑ).
Ειδικά το τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα παρακάμπτει τον δύσκολο Δομοκό και τις πολλές στροφές με αποτέλεσμα τόσο η απόσταση αλλά κυρίως ο χρόνος ταξιδιού να μειώνεται τουλάχιστον στο μισό από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα. Σε αυτό το τμήμα υπάρχει και ένα τούνελ περίπου τριών χιλιομέτρων.
Μετά και την παράδοση των δύο αυτών τμημάτων παραμένει υπό κατασκευή μόνο ένα τμήμα μήκους 45,5 χιλιομέτρων στο βόρειο μέρος του αυτοκινητόδρομου, αυτό που ενώνει την Καλαμπάκα με την Εγνατία Οδό (κοντά στα Γρεβενά). Το συγκεκριμένο τμήμα αναμένεται να είναι έτοιμο το 2026, όπως δήλωσε ο Ροδιανός Αντωνακόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας «Κεντρική Οδός», που είναι ο παραχωρησιούχος και έχει αναλάβει τη λειτουργία και εκμετάλλευση του Ε65. Το σύνολο του έργου έχει μήκος 182,1 χλμ. και είναι προϋπολογισμού 1,397 δισ ευρώ.
Μιλώντας σε δημοσιογράφους την Δευτέρα το απόγευμα ενόψει των εγκαινίων, ο κ. Αντωνακόπουλος αναφέρθηκε στη στρατηγική σημασία του αυτοκινητόδρομου όταν θα ολοκληρωθεί και το υπόλοιπο τμήμα του ενώνοντας έτσι το δυτικό άκρο της χώρας με το ανατολικό και δύο λιμάνια, της Ηγουμενίτσας με το λιμάνι του Βόλου, δίνοντας πρόσβαση σε περιοχές, που το έχουν μεγάλη ανάγκη και βρίσκονται στο επίκεντρο μεγάλων αλλαγών, όπως είναι η πεδιάδα της Θεσσαλίας μετά τις καταστροφές του Daniel και του Ιανού και περιοχές της δυτικής Μακεδονίας που προσπαθούν να βρουν ένα βιώσιμο μέλλον μετά την απολιγνητοποίηση.
Με την ολοκλήρωσή του ο αυτοκινητόδρομος Ε65 αναμένεται να δώσει ώθηση στο εμπόριο, τον τουρισμό και την αγροτική παραγωγή ενώ θα διευκολυνθούν οι διεθνείς επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές από την Ελλάδα προς τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη και θα προσφέρεται μια εναλλακτική διαδρομή, η οποία είναι συντομότερη της υφιστάμενης.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι με τον Ε65 το ταξίδι από τη Λαμία έως και την Εγνατία Οδό θα διαρκεί μόλις 1 ώρα και 45 λεπτά, η απόσταση Αθήνα-Γρεβενά και Αθήνα-Μέτσοβο θα μειωθεί σε μόλις 4 ώρες και η μετάβαση στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα είναι υπόθεση 4,5 ωρών. Παράλληλα θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια.
Σε ότι αφορά τις διελεύσεις οχημάτων, σύμφωνα με τις αρχικές, συντηρητικές κατά τον κ. Αντωνακόπουλο εκτιμήσσεις, η κυκλοφορία αναμένεται σε περίπου 9.000 οχήματα κατά μέσο όρο ημερησίως τον πρώτο χρόνο.
Διόδια
Σε ότι αφορά τα διόδια, οι μετωπικοί σταθμοί για ένα ΙΧ όχημα που θα εισέλθει στον Ε65 από τον αυτοκινητόδρομο ΑΘΕ (Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι) και θα φτάσει έως την Καλαμπάκα, δηλαδή θα διανύσει και τα 136 χλμ. είναι οι εξής τρεις: Λιανοκλαδίου στο 17,1 χλμ., Σοφάδων στο 66,2 χλμ. και Τρικάλων στο 105,7 χλμ. με τιμές για τα ΙΧ 1,85€, 3,40€ και 2,95€ αντίσστοιχα. Δηλαδή σύνολο: 8,2€ για 136 χλμ.
Μελλοντικά και με το σύνολο του Ε65 σε κυκλοφορία θα λειτουργήσει ένας ακόμα μετωπικός σταθμός στην Οξύνεια στο 151,9 χλμ.
Ο κ. Αντωνακόπουλος μεταξύ των άλλων εστίασε και σε θέματα ασφάλειες μεταφέροντας την εμπειρία από την Ιόνια Οδό, λέγοντας ότι μετά την λειτουργία του δρόμου ελαχιστοποιήθηκαν τα ατυχήματα και μηδενίστηκε ο αριθμός των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους.
Παροχές
Σε αυτά τα 136 χλμ. στη διάθεση κάθε οδηγού βρίσκονται όπως πάντα οι υπηρεσίες οδικής ασφάλειας της Κεντρικής Οδού όπως:
- 24ωρα Περίπολα Οδικής Ασφάλειας
- 4ψήφιος αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 24ωρης λειτουργιάς, 1075
- Δωρεάν Οδική Βοήθεια σε περιπτώσεις ακινητοποίησης
- Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών στον αριθμό 801 700 7000
| ||
Λαμία – Εγνατία Οδός | 01:45 (από 03:15 σήμερα) | |
Αθήνα – Γρεβενά | 04:00 | |
Αθήνα – Μέτσοβο | 04:00 | |
Αθήνα – Καστοριά | 04:35 | |
Αθήνα – Κοζάνη | 04:30 | |
Αθήνα – Καρπενήσι | 03:00 | |
Αθήνα – Τρίκαλα | <03:00 | |
Αθήνα – Καρδίτσα | 02:35’ |
Αναλυτικά στοιχεία για το έργο παραχώρησης
Το έργο παραχώρησης του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος – Ε65 αφορά:
- στην κατασκευή του ομώνυμου αυτοκινητόδρομου, από ημικόμβο με τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε. (στο 206,5 χλμ.) έως τον ανισόπεδο κόμβο με Εγνατία Οδό (πλησίον των Γρεβενών),
- στη συντήρηση, λειτουργία και διαχείριση του τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Α.Θ.Ε. από τη Σκάρφεια μέχρι τις Ράχες Φθιώτιδας.
Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας – Ε65
Ο αυτοκινητόδρομος Ε65, κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ έχει μήκος 182,1 χλμ. και είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,397 δις ευρώ περίπου. Διαθέτει την αναγκαία χωρητικότητα, ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης και κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη συνδέοντας την Ανατολική με την Δυτική Ελλάδα.
Με την παράδοση των νέων τμημάτων του Ε65, σε κυκλοφορία βρίσκονται 136 χλμ. σύγχρονου, ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, από Η/Κ με τον αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε. (206,5 χλμ.) έως και Α/Κ Καλαμπάκας. Σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, το Καρπενήσι, τα Τρίκαλα είναι πλέον προσβάσιμοι, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια, ενώ μια νέα αναπτυξιακή δυναμική θα δοθεί στον κορμό της χώρας.
Σε αυτά τα 136 χλμ. στη διάθεση κάθε οδηγού βρίσκονται όπως πάντα οι υπηρεσίες οδικής ασφάλειας της Κεντρικής Οδού όπως:
- 24ωρα Περίπολα Οδικής Ασφάλειας
- 4ψήφιος αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 24ωρης λειτουργιάς, 1075
- Δωρεάν Οδική Βοήθεια σε περιπτώσεις ακινητοποίησης
- Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών στον αριθμό 801 700 7000
Στα τεχνικά χαρακτηριστικά αυτών των 136 χλμ. που κατασκεύασε η ΤΕΡΝΑ συναντώνται :
- 11 Ανισόπεδοι Κόμβοι (Γοργοποτάμου, Καρπενησίου, Ξυνιάδας, Ανάβρας, Σοφάδων, Καρδίτσας, Προαστίου, Τρικάλων, Βασιλικής και Καλαμπάκας) & 4 Ημικόμβους (Α.Θ.Ε. Ανθήλης , Σμοκόβου και Λογγού)
- 3 δίδυμες σήραγγες , με μεγαλύτερη την Σήραγγα Τ2 μήκους 3 χλμ. (οροσειρά Όθρυος, Μοσχοκαριά)
- 31 Γέφυρες, με σημαντικότερη τη Γέφυρα του Πηνειού μήκους 595 μ.
- 27 Άνω Διαβάσεις & 41 Κάτω Διαβάσεις
- 5 αμφίπλευρους Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Χ.Σ.Α.)
- 3 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Κ.Ε.Σ.) & 1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1 Κέντρο Εξυπηρέτησης Σηράγγων
- 3 κτήρια Τροχαίας και 1 κτήριο Πυροσβεστικής
- 3 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ – Λιανοκλαδίου, Σοφάδων και Ράξας). Σε λειτουργία ΜΟΝΟ οι ΣΕΑ Σοφάδων
- 1 Σημείο Εξυπηρέτησης Πελάτων (Μετωπικός Σταθμός Διοδίων Τρικάλων, ρεύμα προς Λαμία)
- 3 Μετωπικοί Σταθμοί Διοδίων ( Λιανοκλαδίου, Σοφάδων και Τρικάλων) & 4 Πλευρικούς Σταθμούς Διοδίων ( Ανάβρας, Προαστίου, Τρικάλων και Καλαμπάκας)
Υπό κατασκευή από την ΤΕΡΝΑ, βρίσκονται τα τελευταία 46 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου που θα ξεκινούν από τον Α/Κ Καλαμπάκας και θα φθάνουν έως και την Εγνατία Οδό δυτικά των Γρεβενών. Για την κατασκευή τους λειτουργούν 2 κεντρικές και 2 υποστηρικτές εγκαταστάσεις με 780 άτομα προσωπικό και 440 μηχανήματα έργου και φορτηγά.
Χρήστος Ιωάννου
[email protected]
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Alpha Bank: Αγόρασε 2,7 εκατ. ίδιες μετοχές, αξίας 4,02 εκατ. ευρώ
- «Προχωράει» το καλώδιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Αιγύπτου
- Χρηματιστήριο Αθηνών: Επιστροφή στις απώλειες με τράπεζες, Cenergy και ΔΕΗ – Άλμα 5,12% από Quest
- Χατζηδάκης στη Βουλή: Καταργείται από το 2025 το τέλος επιτηδεύματος και για τα «μπλοκάκια»
- Όμιλος Κοπελούζου: Συμφωνία με την EGAS για μεταφορά φυσικού αερίου από την Αίγυπτο
- Δεν συμμορφώνεται η εταιρεία Mellon, ακόμα και μετά τις υποδείξεις του υφυπουργού Εργασίας
- ΤτΕ: Στο 2,9% θα κλείσει ο πληθωρισμός το 2024
- Intesa Sanpaolo: Ζήτησε δημόσια συγγνώμη για την παραβίαση λογαριασμού της Μελόνι
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις