Διεθνή

Κομισιόν για ενδυνάμωση της κοινής αγοράς: Μείωση 400 εκατ. ευρώ ετησίως στα διοικητικά κόστη των επιχειρήσεων

Financialreport.gr

Η Επιτροπή καλεί τα κράτη μέλη να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να καταστήσουν την αγορά της ΕΕ την καλύτερη επιλογή για τις επιχειρήσεις, τους εργαζομένους και τους καταναλωτές

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε σήμερα μια στρατηγική για την ενιαία αγορά με σκοπό τη δημιουργία μιας πιο απλής, απρόσκοπτης και ισχυρής ευρωπαϊκής εγχώριας αγοράς. Η στρατηγική καθορίζει τολμηρές δράσεις για τη μείωση των υφιστάμενων φραγμών που εμποδίζουν το ενδοενωσιακό εμπόριο και τις επενδύσεις, βοηθά τις ΜΜΕ να δραστηριοποιηθούν και να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους και ελαφρύνει τις επιχειρήσεις ενισχύοντας την ψηφιοποίηση.

Η στρατηγική καλεί τα κράτη μέλη να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να καταστήσουν την αγορά της ΕΕ την καλύτερη επιλογή για τις επιχειρήσεις, τους εργαζομένους και τους καταναλωτές.

Στον σημερινό κόσμο, που χαρακτηρίζεται από οικονομική αστάθεια και εμπορικές εντάσεις, η αγορά της ΕΕ αποτελεί την πρώτη κινητήρια δύναμη της ανταγωνιστικότητάς μας. Η αγορά της ΕΕ έχει αυξήσει το ΑΕΠ της ΕΕ κατά τουλάχιστον 3-4% και έχει δημιουργήσει 3,6 εκατομμύρια θέσεις εργασίας από τη δημιουργία της. Η περαιτέρω ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς θα διπλασιάσει τα ήδη επιτευχθέντα οφέλη.

Η στρατηγική για την ενιαία αγορά επικεντρώνεται σε διάφορες προτεραιότητες:

Αποξήλωση των φραγμών: ενώ αναγνωρίζει την ανάγκη να καταβληθούν προσπάθειες για την άρση όλων των εμποδίων, η στρατηγική επικεντρώνεται στην άρση των 10 πιο επιβλαβών εμποδίων που αναφέρθηκαν από τις επιχειρήσεις — των «τρομερών δέκα»: πολύπλοκη επιχειρηματική εγκατάσταση και λειτουργία· πολύπλοκοι κανόνες της ΕΕ· έλλειψη οικειοποίησης από τα κράτη μέλη· περιορισμένη αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων· έλλειψη κοινών προτύπων· κατακερματισμένοι κανόνες για τις συσκευασίες· έλλειψη συμμόρφωσης του προϊόντος· περιοριστική και αποκλίνουσα ρύθμιση των εθνικών υπηρεσιών· επαχθείς κανόνες για την απόσπαση εργαζομένων σε τομείς χαμηλού κινδύνου· αδικαιολόγητοι εδαφικοί περιορισμοί εφοδιασμού που προκαλούν υψηλές τιμές για τους καταναλωτές.

Αυτοί είναι οι φραγμοί που παρεμποδίζουν περισσότερο την ελεύθερη κυκλοφορία αγαθών και υπηρεσιών και καθιστούν δύσκολη για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες την πλήρη αξιοποίηση της ενιαίας αγοράς της Ευρώπης. Έχουν προσδιοριστεί βάσει ολοκληρωμένων διαβουλεύσεων με τα ενδιαφερόμενα μέρη. Η κατάργησή τους θα ενισχύσει την ελεύθερη κυκλοφορία ασφαλών προϊόντων, τη διασυνοριακή παροχή υπηρεσιών και την απλουστευμένη εγκατάσταση και λειτουργία επιχειρήσεων σε ολόκληρη την ΕΕ.

Φέρτε νέο δυναμισμό στον τομέα των υπηρεσιών της Ευρώπης: οι υπηρεσίες αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της ευρωπαϊκής οικονομίας, αλλά το διασυνοριακό τους εμπόριο παραμένει στάσιμο. Η στρατηγική επικεντρώνεται σε συγκεκριμένους τομείς υπηρεσιών και προτείνει:

  • να υποβάλει νόμο για τις κατασκευαστικές υπηρεσίες και νέο νόμο της ΕΕ για την παράδοση με σκοπό τον εκσυγχρονισμό των κανόνων τόσο στον κατασκευαστικό τομέα όσο και στον τομέα των ταχυδρομικών υπηρεσιών και των δεμάτων·
  • διευκόλυνση των υπηρεσιών που σχετίζονται με τη βιομηχανία, όπως οι εγκαταστάσεις, οι υπηρεσίες συντήρησης και επισκευής·
  • στήριξη των κρατών μελών για την απαλλαγή των ρυθμιζόμενων επιχειρηματικών υπηρεσιών από περιττές κανονιστικές ρυθμίσεις.

Όλες αυτές οι δράσεις θα συμπληρώσουν τις τρέχουσες πρωτοβουλίες στους τομείς της ενέργειας, των τηλεπικοινωνιών, των μεταφορών και των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών.

Στήριξη της ανάπτυξης και της μεγέθυνσης των ΜΜΕ: Για να βοηθήσει τις ΜΜΕ να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις ευκαιρίες κλιμάκωσης της ενιαίας αγοράς, η Επιτροπή εισάγει έναν νέο ορισμό των μικρών εταιρειών μεσαίας κεφαλαιοποίησης, επεκτείνοντας ορισμένα από τα οφέλη που παρέχονται στις ΜΜΕ σε αυτές τις εταιρείες μεσαίας κεφαλαιοποίησης. Η στρατηγική προτείνει μια «αναγνωριστική ταυτότητα ΜΜΕ», ένα διαδικτυακό εργαλείο που θα προσφέρει έναν απλό τρόπο επαλήθευσης του καθεστώτος ΜΜΕ. Επιπλέον, το δίκτυο απεσταλμένων για τις ΜΜΕ θα προωθήσει μέτρα για τη στήριξη και τη διευκόλυνση της δραστηριότητας των ΜΜΕ στο διασυνοριακό εμπόριο. Οι νέες αυτές πρωτοβουλίες δημοσιεύονται μαζί με την τελευταία ετήσια έκθεση για τις ευρωπαϊκές ΜΜΕ, στην οποία επισημαίνεται η αναμενόμενη αύξηση της προστιθέμενης αξίας και της απασχόλησης των ΜΜΕ.

Απλούστευση των υφιστάμενων κανόνων και μετατροπή της ψηφιοποίησης σε κανόνα:  στο πλαίσιο της δέσμευσης της Επιτροπής για μείωση του κανονιστικού και διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις, η Επιτροπή δημοσιεύει σήμερα επίσης μια τέταρτη δέσμη μέτρων γενικής απλούστευσης για τις επιχειρήσεις. Τα μέτρα μείωσαν το ετήσιο διοικητικό κόστος για τις επιχειρήσεις κατά 400 εκατ. ευρώ. Μεταξύ άλλων, οι εταιρείες θα μπορούν να υποβάλλουν έγγραφα ψηφιακά για να συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από ορισμένες εναρμονισμένες νομοθετικές πράξεις της ΕΕ για τα προϊόντα και να παρέχουν οδηγίες για τα προϊόντα ψηφιακά και όχι σε έντυπη μορφή.

Βελτίωση της συνιδιοκτησίας της ενιαίας αγοράς: για να καταστούν πιο απτά τα οφέλη της ενιαίας αγοράς, είναι σημαντικό να αυξηθεί η κοινή πολιτική οικειοποίησή της με τα κράτη μέλη. Για τον σκοπό αυτό, τα κράτη μέλη θα πρέπει να ορίσουν έναν εκπρόσωπο υψηλού επιπέδου για την ενιαία αγορά («Sherpa») για την εποπτεία της εφαρμογής των κανόνων της ενιαίας αγοράς της ΕΕ. Τα κράτη μέλη ενθαρρύνονται επίσης να προλαμβάνουν τους φραγμούς στην ενιαία αγορά αξιολογώντας την αναλογικότητα των σχεδίων εθνικών μέτρων τους.

Ιστορικό

Από την ίδρυσή της πριν από περισσότερα από 30 χρόνια, η ενιαία αγορά έχει αποτελέσει ισχυρό καταλύτη για την ανάπτυξη, την ευημερία και την αλληλεγγύη της Ευρώπης. Με 26 εκατομμύρια επιχειρήσεις και 450 εκατομμύρια καταναλωτές, η Ευρώπη είναι η δεύτερη μεγαλύτερη παγκόσμια αγορά σήμερα, με ΑΕΠ ύψους 18 τρισεκατομμυρίων ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 18% της παγκόσμιας οικονομίας.

Η νέα στρατηγική για την ενιαία αγορά ανταποκρίνεται άμεσα σε αίτημα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, το οποίο τον Απρίλιο του 2024 κάλεσε την Επιτροπή να αναπτύξει οριζόντια στρατηγική για την ενιαία αγορά έως τον Ιούνιο του 2025. Οι υπουργοί που είναι αρμόδιοι για την ανταγωνιστικότητα επιβεβαίωσαν την έκκληση, ζητώντας από την Επιτροπή να παρουσιάσει λεπτομερή χάρτη πορείας δράσεων με σαφές χρονοδιάγραμμα. Τα αιτήματα αυτά απηχούν παρόμοια συμπεράσματα εκθέσεων των Enrico Letta και Mario Draghi το 2024, καθώς και την ετήσια έκθεση της Επιτροπής για την ενιαία αγορά και την ανταγωνιστικότητα για το 2025, στην οποία τονίζεται ότι η δημιουργία μιας πραγματικά ολοκληρωμένης ενιαίας αγοράς είναι ζωτικής σημασίας για την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα και ανθεκτικότητα.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu