Επιχειρήσεις

Οι αντιδράσεις των δημάρχων για το κλείσιμο 204 καταστημάτων των ΕΛΤΑ – Μεταφορά του έργου σε «συνεργάτες»

O CEO Γρηγόρης Σκλήκας

Εξετάζονται συνεργασίες με ιδιώτες επαγγελματίες που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για τη λειτουργία σημείων εξυπηρέτησης, υπό το εμπορικό σήμα των ΕΛΤΑ ή της ΕΛΤΑ Courier

Η τελευταία ημέρα λειτουργίας θα είναι είναι σήμερα Παρασκευή 31 Οκτωβρίου για πάνω από 200 καταστήματα ΕΛΤΑ ανά την Ελλάδα, τόσο σε τουριστικές, όσο και σε απομακρυσμένες περιοχές, ως αποτέλεσμα πολιτικής περικοπών στα κόστη των υποκαταστημάτων, στη λογική του ‘’συμμαζέματος’’ των εξόδων, αλλά και ελέω της ψηφιοποίησης που πραγματοποιείται στον οργανισμό τα τελευταία χρόνια. Υπενθυμίζεται ότι τα ΕΛΤΑ ανήκουν τα τελευταία οκτώ χρόνια στο Υπερταμείο και με φόντο συνεχείς χρονιές με ζημιές και ατασθαλίες-κακοδιαχείριση και με το πόρισμα της Deloitte για τα πεπραγμένα των προηγούμενων διοικήσεων να παραμένει στο συρτάρι, το θέμα της διακοπής λειτουργίας των υποκαταστημάτων σε Αττική και Περιφέρεια περνά πλέον και το κατώφλι της Βουλής.

Χαρακτηριστικό είναι ότι βουλευτές της αντιπολίτευσης κατέθεσαν ερωτήσεις προς το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για το κατά πόσο η συρρίκνωση του δικτύου συμβαδίζει με τις υποχρεώσεις της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας, ζητώντας κριτήρια επιλογής περιοχών και διασφάλιση πρόσβασης σε ορεινές και νησιωτικές ζώνες. Μόνο στην Αττική πρόκειται να κλείσουν 41 καταστήματα, με τους δήμους Αλίμου, Δάφνης, Μεταμόρφωσης, Καισαριανής και Νίκαιας μεταξύ άλλων, να μένουν χωρίς κανένα κατάστημα είναι στους Δήμους: Τυρνάβου, Λοκρών (στην Αταλάντη), Ερυμάνθου (Χαλανδρίτσα), Τζουμέρκων (Πράμαντα), Ορχομενού (Ορχομενός), Αριστοτέλης (Ιερισσός και Αρναία), Οιχαλίας (Θουρία, Μελιγαλά, Κορώνη και Πεταλίδι) και πολλές περιοχές ακόμη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Νέος γύρος λουκέτων στα ΕΛΤΑ – Στα «κάγκελα» δήμαρχοι και βουλευτές

Ζητούν σαφή κριτήρια και διασφάλιση της Καθολικής Υπηρεσίας

Εξάλλου, καταστήματα ΕΛΤΑ κλείνουν και σε νησιωτικές περιοχές, καθώς σύμφωνα με τον επικείμενο σχεδιασμό διακόπτουν τη λειτουργία τους στη Λέσβο τα υποκαταστήματα Αγιάσου και Πλωμαρίου του δήμου Μυτιλήνης, Ερεσού Μολύβου και Μανταμάδου του δήμου Δυτικής Λέσβου. Ακόμα το υποκατάστημα Μούδρου στη Λήμνο, Καλαμωτής στη Χίο και Ραχών στην Ικαρία.

Εντύπωση προκαλεί, πάντως, η ενημέρωση για το επικείμενο κλείσιμο των καταστημάτων ανά την Ελλάδα, η οποία σε κάποιους Δήμους έγινε στις αρχές της εβδομάδας, εν μέσω της αργίας της 28ης Οκτωβρίου με ένα απλό email, το οποίο απλά ενημερώνει χωρίς να αναφέρει ποια θα είναι η επόμενη ημέρα για τους χιλιάδες πολίτες, οι οποίοι εξυπηρετούνταν από τα σημεία αυτά.

Αν δεν αλλάξει κάτι ριζικά, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του Financial Report, αναμένεται μαζική κινητοποίηση από πλευράς των Δήμων που πλήττονται, ενώ σχεδιάζονται και επερωτήσεις στη Βουλή από βουλευτές της Περιφέρειας, από την ερχόμενη Δευτέρα, 204 τον αριθμό καταστήματα των ΕΛΤΑ σήμερα Παρασκευή κατεβάζουν ρολά, ολοκληρώνοντας τον κύκλο ζωής τους μετά από δεκαετίες.

Πρόκειται για σημεία τα οποία λειτουργούσαν όχι μόνο σαν σημεία εξυπηρέτησης πολιτών, αλλά και σαν κέντρα, τις περισσότερες φορές, συγκέντρωσης, αλλά και ενίσχυσης της τοπικής κοινωνίας, καθώς συγκέντρωναν κόσμο από χωριά και γύρω οικισμούς, ενθαρρύνοντας το εμπόριο των μικρών κοινωνιών της Περιφέρειας. Εν έτει 2025, εξάλλου, τα καταστήματα αυτά λειτουργούσαν και υποβοηθητικά για ηλικιωμένους που λάμβαναν κάθε μήνα τη σύνταξή τους, για αναλφάβητους κατοίκους της επαρχίας κα.

Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς στο Financial Report αυτή η εξέλιξη, η οποία αποτελεί συνέχεια των σταδιακών διακοπών λειτουργίας καταστημάτων ανά την Ελλάδα, ήδη, από το 2020 και μετά, συνδέεται με την ανάγκη για περικοπές, την ώρα που είναι σε εξέλιξη τα τρία τελευταία χρόνια, ψηφιακός μετασχηματισμός του οργανισμού.

Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες από τα ΕΛΤΑ, αρκετά από αυτά λειτουργούσαν με ζημίες που ξεπερνούσαν τις 150.000 ευρώ ετησίως.
Υπενθυμίζεται ότι ο CEO των ΕΛΤΑ Γρηγόρης Σκλήκας σε εκδήλωση εν μέσω της διαδικασίας της διακοπής λειτουργίας των καταστημάτων πριν από 1 ½ χρόνο είχε τονίσει ότι δεν συμφωνεί με την φράση «κλείσιμο καταστημάτων» και είχε αναφερθεί μάλιστα για σχέδιο επέκτασης και όχι συρρίκνωσης του ομίλου.

To Financial Report απηύθυνε σχετικά ερωτήματα στα ΕΛΤΑ, κυρίως σε ό,τι αφορά την επόμενη ημέρα στις περιοχές όπου κλείνουν τα καταστήματα και για τους λόγους για τους οποίους έκλεισαν, ωστόσο δεν έλαβε συγκεκριμένες απαντήσεις, τουλάχιστον μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές.

Ωστόσο, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε ο οργανισμός «στις περιοχές όπου δεν θα υπάρχει φυσικό κατάστημα, οι υπηρεσίες θα συνεχίσουν να παρέχονται κανονικά μέσω του δικτύου διανομής, των κινητών μονάδων και των συνεργαζόμενων σημείων. Οι ταχυδρόμοι και οι συνεργάτες των ΕΛΤΑ θα καλύπτουν κάθε περιοχή, διασφαλίζοντας ότι καμία κοινότητα δεν μένει χωρίς πρόσβαση στις βασικές ταχυδρομικές υπηρεσίες».

Ειδικά για τους ηλικιωμένους και τους κατοίκους των απομακρυσμένων περιοχών, τα ΕΛΤΑ τονίζουν ότι θα συνεχίσουν να εξυπηρετούνται με φυσική παρουσία ταχυδρόμου. Οι διανομείς των ΕΛΤΑ διαθέτουν πλέον σύγχρονο εξοπλισμό, όπως POS και φορητές συσκευές PDA, που τους επιτρέπουν να πραγματοποιούν συναλλαγές και να παρέχουν υπηρεσίες κατ’ οίκον. Ο στόχος είναι να διατηρηθεί η ανθρώπινη επαφή και η προσωπική εξυπηρέτηση, ιδιαίτερα για όσους έχουν περιορισμένες δυνατότητες μετακίνησης, με τρόπο οργανωμένο, ασφαλή και σταθερό.

Συνεργασίες με ιδιώτες επαγγελματίες

Επιπλέον, έχει τη σημασία του στην ανακοίνωση το γεγονός ότι «εξετάζονται ήδη συνεργασίες με ιδιώτες επαγγελματίες που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για τη λειτουργία σημείων εξυπηρέτησης, υπό το εμπορικό σήμα των ΕΛΤΑ ή της ΕΛΤΑ Courier, όπως ήδη συμβαίνει σε πολλές περιοχές της Ελλάδας. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται η συνέχεια της παρουσίας και των υπηρεσιών σε κάθε δήμο, με πιο ευέλικτο και βιώσιμο μοντέλο λειτουργίας».

Υπενθυμίζεται ότι το 2024 τα ΕΛΤΑ παρουσίασαν έσοδα 249.053 χιλ. ευρώ έναντι 243.285 χιλ. ευρώ το 2023, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2%. Τα αποτελέσµατα µετά φόρων από συνεχιζόµενες δραστηριότητες του oµίλου διαµορφώθηκαν σε ζηµίες, ύψους 10.354 χιλ. ευρώ, έναντι ζηµιών 10.173 χιλ. ευρώ το 2023. Σε επίπεδο τελικού οικονομικού αποτελέσματος, οι ζημιές μετά από φόρους του ομίλου ανήλθαν στα 8.018 χιλ. ευρώ έναντι 29.814 χιλ. ευρώ, παρουσιάζοντας συρρίκνωση 73,1%.

Σημειώνεται, δε, ότι η συγκεκριμένη απόφαση έρχεται λίγους μήνες μετά την έναρξη συνεργασίας ΕΛΤΑ και ALPHA Bank, η οποία αναμένεται να συντελέσει στον περαιτέρω ψηφιακό μετασχηματισμό και στη μετατροπή ”one stop shop” για όσα υποκαταστήματα παραμείνουν.

Μαζικές κινητοποιήσεις και σφοδρές αντιδράσεις

Τόσο σήμερα όσο και την Δευτέρα προγραμματίζονται κινητοποιήσεις σε συγκεκριμένους Δήμους όπου κλείνουν τα υποκαταστήματα, ενώ έχουν, ήδη, παραδοθεί ψηφίσματα από τα Δημοτικά Συμβούλια.

Μιλώντας στο Financial Report, δήμαρχοι και αντιδήμαρχοι από περιοχές όπου κλείνουν υποκαταστήματα κάνουν λόγο για ξαφνικό γεγονός το οποίο τους κοινοποιήθηκε πριν ελάχιστα 24ωρα, έλλειψη ενημέρωσης για την επόμενη ημέρα και τεράστιο πλήγμα στις τοπικές κοινωνίες.

«Την ώρα που προσπαθούμε να συνέλθουμε από τις συνέπειες του Daniel και των σεισμών, το γεγονός ότι κλείνει το μοναδικό υποκατάστημα των ΕΛΤΑ στην ευρύτερη περιοχή μας βρίσκει εντελώς αντίθετους. Η περιοχή, ήδη, από το 2023 οπότε και έκλεισαν εφορία και ειρηνοδικείο, έχει υποβαθμιστεί εντελώς. Η διακοπή λειτουργίας και των ΕΛΤΑ τώρα δημιουργεί μεγάλο κενό στην τοπική κοινωνία, καθώς υπήρχαν πολλοί ηλικιωμένοι, οι οποίοι λάμβαναν τα χρήματά τους από το υποκατάστημα, λάμβαναν επιστολές και ειδοποιήσεις. Θα προσπαθήσουμε με κάθε τρόπο να ανακληθεί η απόφαση αυτή» τονίζει στο Financial Report ο δήμαρχος Τυρνάβου, Αστέριος Τικριτσής.

Ο Αστέριος Τσικριτσής

Από την πλευρά του, ο Δήμαρχος Θέρμου Σπύρος Κωνσταντάρας κάνει λόγο για λόγο για την αναγκαία παρουσία των ΕΛΤΑ στην ευρύτερη περιοχή: «Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για το πόσο σημαντικά είναι τα ΕΛΤΑ στην περιοχή μας, με το υποκατάστημα να λειτουργεί ως ένα ‘’εμπορικό κέντρο’’ για κατοίκους από τα γύρω χωριά της Ναυπακτίας και της Μακρυνείας. Πρόκειται για μια αιφθνίδια απόφαση, χωρίς σκέψη και ενημέρωση για την επόμενη ημέρα, μια βάναυση συρρίκνωση παροχής υπηρεσίων για τον κόσμο της υπαίθρου που δεν έχει στη διάθεσή του τις ευκολίες που υπάρχουν στις μεγάλες πόλεις. Τέτοιες αποφάσεις οδηγούν σταδιακά σε ερημοποίηση της Περιφέρειας, την ώρα που έχουμε ανάγκη επενδύσεις και επιστροφή του κόσμου».

Ο Σπύρος Κωνσταντάρας

«Δεν μας ειδοποίησε κανένας για αυτή την απόφαση, δεν είχαν ειδοποιήσει ούτε καν τους υπαλλήλους» επισημαίνει στο Financial Report ο δήμαρχος Αριστοτέλη Στέλιος Βαλιάνος. Είναι ένα σημαντικό πλήγμα για την περιοχή, ενώ δεν έχουμε ενημέρωση για το πώς θα διεκπεραιώσουμε τις διαδικασίες στη συνέχεια».

Ο Στέλιος Βαλιάνος

Ο Στέλιος Βαλιάνος

Για «ακαριαίο θάνατο» ειδικά για τις νησιωτικές περιοχές κάνει λόγο ο δήμαρχος Αγιάσου στη Λέσβο Ελευθέριος Κοτσώνης, την απόφαση για κλείσιμο του ΕΛΤΑ Αγιάσου. «Με ένα email ενημερωθήκαμε για το κλείσιμο των ΕΛΤΑ Αγιάσου, κάτι που θεωρώ πλήρη υποβάθμιση της υπαίθρου και ασέβεια και προς το πρόσωπο εκατοντάδων ηλικιωμένων, ειδικά, που χρησιμοποιούσαν τις υπηρεσίες του. Η δημιουργία των ΕΛΤΑ και η επέκτασή τους ανά την Ελλάδα τις προηγούμενες δεκαετίες ήταν ένα στοίχημα ζωής για τις τοπικές κοινωνίες. Κινήσεις σαν και αυτές οδηγούν μαθηματικά στον μαρασμό της Περιφέρειας» αναφέρει, προσθέτοντας ότι και στο παρελθόν είχαν ενημερωθεί ότι μέρος των υπηρεσιών των ΕΛΤΑ θα μεταφέρονταν σε ΕΛΤΑ Courier, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συνέβη.

Ακόμα και τουριστικές περιοχές όπως η Ελούντα στην Κρήτη δεν ξέφυγαν από τον προγραμματισμό των ΕΛΤΑ. Όπως τονίζει ο Μάνος Λεμπιδάκης, Πρόεδρος της Κοινότητας «είναι αναμφισβήτητα ένα πλήγμα για την τοπική κοινωνία, η οποία ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες έχει ανάγκη από ταχυδρομικές υπηρεσίες, αλλά και στη διάρκεια του χειμώνα εξυπηρετεί ηλικιωμένους κατοίκους που δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία».

Συνεργασία ΕΛΤΑ με Alpha Bank: Αναβίωση της σχέσης του ΤΤ και χρηματοπιστωτική επέκταση με σκοτεινούς όρους

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu