Γιατί το καλάθι του μαθητή δεν υπάρχει μεν θεσμικά, αλλά συνεχίζει επί της ουσίας
Xωρίς ”καλάθι του μαθητή” φέτος, τουλάχιστον, σαν επίσημη επωνυμία και ως θεσμό στα σούπερ μάρκετ και στα σχετικά καταστήματα ξεκινά πλέον πιο εντατικά από τις αρχές του Σεπτέμβρη να ”ζεσταίνεται” η αγορά των σχολικών ειδών, η οποία, σύμφωνα με τους αρμόδιους φορείς, ξεπερνά τα 220 εκατ. ευρώ και διανέμενεται κυρίως σε τέσσερα κανάλια: Τα βιβλιοπωλεία, τα μεγάλα καταστήματα τύπου Public, Jumbo, Πλαίσιο, τα σούπερ μάρκετ και τις κινέζικες ψηφιακές πλατφόρμες τύπου Temu και Shein, οι οποίες τα τελευταία δύο χρόνια έχουν γίνει ιδιαίτερα δημοφιλείς ανάμεσα στα παιδιά. Με φόντο τη μειωμένη αγοραστική δυνατότητα των γονιών, οι πρώτες πληροφορίες από φορείς της αγορές θέλουν τις φετινές τιμές να είναι στα ίδια επίπεδα σε σχέση με πέρυσι, με κάποια είδη, μάλιστα, να είναι και ελαφρά μειωμένες.
Καθώς, δε, οι προσφορές μέσα από τα Social media και την τηλεόραση έχουν, ήδη, ξεκινήσει από τα τέλη Αυγούστου, η περίοδος αυτή αναδεικνύεται ως η τρίτη πιο προσοδοφόρα για τον τζίρο των καταστημάτων λιανικής, μετά από αυτή των Χριστουγέννων και της Black Friday.
Το βασικό μερίδιο στην πίτα κατέχουν οριακά τα βιβλιοπωλεία, τα οποία προσφέρουν βασικά ”πακέτα μαθητή” σε προνομιακές τιμές που ξεκινούν από 50 και μπορεί και να ξεπεράσουν τα 100 ευρώ, ακολουθούν τα μεγάλα πολυκαταστήματα στο ίδιο επίπεδο τιμών, στην τρίτη θέση ως επιλογή για τα σχολικά είναι τα σούπερ μάρκετ, με τις τιμές να είναι χαμηλότερες λόγω και των εισαγωγών και των private label προϊόντων, ενώ το μερίδιό τους αυξάνουν συνεχώς τα τελευταία χρόνια οι κινέζικες πλατφόρμες Temu και Shein. Χαρακτηριστικό είναι, με βάση όσα δηλώνουν Έλληνες εκπρόσωποι του Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου στο Financial Report «το μερίδιο τους εκτιμάται πλέον ως διψήφιο στην αγορά, με αυξανόμενη τάση, ενώ διατηρείται καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς».
Θ. Σκαγιάς, CEO Skag: Θετικό βήμα η κατάργηση του καλαθιού του μαθητή
Για το πως διαμορφώνεται η αγορά των σχολικών ειδών το 2025 μιλά στο Financial Report ο CEO της εταιρείας σχολικών ειδών Skag, Θοδωρής Σκαγιάς: «Θεωρούμε θετικό βήμα την κατάργηση του καλαθιού του μαθητή, το οποίο περισσότερο κακό έκανε, παρά βελτίωσε την κατάσταση στον κλάδο, καθώς επί της ουσίας έστρεψε τους καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ, σε μια αγορά, η οποία παραδοσιακά ”ανήκει” κυρίως στα δίκτυα των βιβλιοπωλείων, τα οποία, ειδικά όσα βρίσκονται στην Περιφέρεια, ζουν σε μεγάλο βαθμό από αυτή».
Μάλιστα, άφησε αιχμές για την παρουσία εκπροσώπων του κλάδου των Σούπερ μάρκετ σε πρόσφατη συνάντηση με τον Υπουργό Ανάπτυξης, στην οποία συζητήθηκαν μεταξύ άλλων και τα σχολικά είδη, και όχι του Συνδέσμου των Βιβλιοπωλών.

O Θοδωρής Σκαγιάς
Με βάση τις πρώτες πληροφορίες από το δίκτυο με το οποίο συνεργάζεται η Skag «έχουν, ήδη, αρχίσει κάποιες αγορές από τις οικογένειες, με την κίνηση να κορυφώνεται στο διάστημα από 10-20 Σεπτεμβρίου. Οι τιμές είναι παγωμένες, δεν έχουν αυξηθεί καθόλου σε σχέση με πέρυσι, και σε κάποια προϊόντα πχ τετράδια και στυλό μπορεί να είναι και ελαφρά μειωμένες». Παρόλαυτα, κατά τον κ. Σκαγιά, οι αγορές αναμένεται να είναι ελαφρώς μειωμένες λόγω και της ελαττωμένης αγοραστικής δυνατότητας των Ελλήνων: «Το γεγονός ότι πλέον οι καταναλωτές λόγω της ακρίβειας σε είδη πρώτης ανάγκης όπως σούπερ μάρκετ, λογαριασμούς και ενοίκια, δεν έχουν τόσο μεγάλο διαθέσιμο εισόδημα, εκτιμούμε ότι θα πλήξει και την αγορά των σχολικών ειδών, καθώς πλέον αγοράζουν τα βασικά και ανάλογα με τις ανάγκες, ψωνίζουν και κατά τη διάρκεια της χρονιάς».
Απόστολος Πεταλάς, Γεν. Διευθυντής Ένωσης Σούπερ Μάρκετ: «Τιμές στα σχολικά είδη χαμηλότερες και από το 2024 στα σούπερ μάρκετ»
«Το καλάθι του μαθητή δεν υπάρχει πλέον θεσμικά, όπως πληροφορηθήκαμε από τον Υπουργό Ανάπτυξης, ωστόσο επί της ουσίας, μέσω των προσφορών και των μειωμένων τιμών που μπορεί κάποιος να βρει στα Σούπερ Μάρκετ εξακολουθεί, με κάποιο τρόπο, να υφίσταται» τονίζει, μιλώντας στο Financial Report ο Γενικός Διευθυντής της ΕΣΕ, Απόστολος Πεταλάς. «Οι τιμές, φέτος, σε κάποια προϊόντα για τα σχολεία θα είναι μειωμένες ακόμα και 15% σε σχέση με το 2023» αναφέρει ο ίδιος, προσθέτοντας ότι, ήδη, μετά την επιστροφή από τις διακοπές, ήδη, έχουν ξεκινήσει κάποιες πρώτες αγορές από γονείς και μαθητές. «Η ανταπόκριση που έχουμε από σούπερ μάρκετ από το σύνολο της χώρας είναι ότι ήδη από τα τέλη Αυγούστου υπάρχει μια αύξηση στην αγορά των σχολικών, εξάλλου, ήδη από τον Δεκαπενταύγουστο και μετά, υπάρχουν τμήματα με μεγάλη ποικιλία στα περισσότερα σούπερ μάρκετ. Αυτό που θα πρέπει, όμως, να πούμε είναι ότι, σε αντίθεση με ότι μπορεί να πιστεύουν πολλοί, δεν είναι μεγάλος ο τζίρος που γίνεται στις αλυσίδες από τα σχολικά είδη. Κυρίως τα συμπεριλαμβάνουν για να διευκολύνουν τους αγοραστές-γονείς και όχι γιατί υπάρχει πραγματικά μεγάλο ποσοστό κέρδους».

O Aπόστολος Πεταλάς
Ο κ. Πεταλάς επισημαίνει, μάλιστα, ότι σε αρκετές περιπτώσεις τα σχολικά ”εξαφανίζονται” από τα ράφια των περισσότερων σούπερ μάρκετ στα τέλη Σεπτεμβρίου, ενώ κάποια, πιο μικρά, δεν προμηθεύονται καθόλου σχολικά είδη.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Αλλαγές στο διοικητικό συμβούλιο της ΕΤΑΔ
- Η ελληνική μεταποίηση πάτησε γκάζι» τον Αύγουστο
- Νέα προϊοντική σειρά από τη Septona
- Περιφέρεια Αττικής: 9,2 εκατ. ευρώ για την ανάπλαση της βίλας Ζωγράφου σε χώρο αναψυχής και πρασίνου
- Πέτρος Ζήσου: Αναλαμβάνει καθήκοντα ως Head of Integrated Marketing Services στη Nestlé
- Παρούσα η Geely στη ΔΕΘ με τιμές-έκπληξη
- Χρηματιστήριο Αθηνών: Ανοδική αντίδραση μετά από τέσσερις ημέρες διορθωτικής πτώσης
- Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά: Οι τράπεζες στέλνουν λάθος στοιχεία στην ΑΑΔΕ – Επιστολή σε Πιερρακάκη, Χαρδούβελη, Πιτσιλή
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις