Επιχειρήσεις

Σούπερ μάρκετ: Τον Οκτώβριο η μείωση σε 1000 προϊόντα – Καταγγελίες και πρόστιμα ετοιμάζει το υπουργείο Ανάπτυξης

Financialreport.gr

"Δεν μας έχει γίνει σαφές σε τι αφορούν αυτές οι καταγγελίες" τονίζουν οι εκπρόσωποι των αλυσίδων σούπερ μάρκετ

Την ώρα που το υπουργείο Ανάπτυξης ετοιμάζεται να αναγγείλει μεγάλο πρόστιμο σε σούπερ μάρκετ για παράβαση του κώδικα δεοντολογίας ως προς τις εκπτώσεις και τις προσφορές, οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ δηλώνουν άγνοια για τα λεγόμενα του Υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου περί «καταγγελιών» καταναλωτών για τη μη εφαρμογή του κώδικα δεοντολογίας σε σούπερ μάρκετ ανά την Ελλάδα. Επίσης τονίζουν ότι δεν υπάρχει ενημέρωση προς αυτούς σε σχέση με την πορεία σχηματισμού της νέας Ανεξάρτητης Αρχής Προστασίας του Καταναλωτή και Εποπτείας της Αγοράς, η οποία αναμένεται να κάνει πρεμιέρα κοντά στο Πάσχα.
Σύμφωνα με όσα αναφέρουν πηγές από την ΕΣΕ (Ενωση Σούπερ μάρκετ Ελλάδος) στο Financial Report, «δεν έχουν περιέλθει σε γνώση μας καταγγελίες, ούτε μας έχει επικοινωνηθεί κάτι τέτοιο από το Υπουργείο Ανάπτυξης. Επίσης δεν μας έχει γίνει σαφές σε τι αφορούν αυτές οι καταγγελίες, αν όντως αναφέρονται στον Κώδικα Δεοντολογίας, ο οποίος είναι πλέον νομοθεσία και οι καταναλωτές δεν μπορούν να γνωρίζουν όλες τις παραμέτρους του. Αυτό που γνωρίζουμε σαν εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ ανά την Ελλάδα, είναι ότι σε ένα σημαντικό ποσοστό εφαρμόζεται ο Κώδικας Δεοντολογίας, με το Υπουργείο και την ομάδα του Γεν. Γραμματέα Σωτ. Αναγνωστόπουλου να είναι σε στάση αναμονής για τις απορίες μας και την πορεία σε αυτό το νέο, ακόμα, πεδίο που ήρθε να αλλάξει καταναλωτικές συνήθειες πολλών ετών».
Η πραγματικότητα όμως μάλλον θα αιφνιδιάσει τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ αφού σύμφωνα με πληροφορίες θα ανακοινωθούν από το υπουργείο Ανάπτυξης χρηματικά πρόστιμα. Άλλη μία πραγματικότητα είναι ότι ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, πλανάται πλάνην οικτρά για την κατάσταση και την ακρίβεια, όταν επιτίθεται μόνο στα σούπερ μάρκετ ενώ στην αγορά γίνεται πάρτι σε άλλους κλάδους. Άλλωστε τα σούπερ μάρκετ αποδεδειγμένα – με ορισμένες εξαιρέσεις – λειτουργούν με πολύ χαμηλά περιθώρια καθαρού κέρδους που δεν ξεπερνούν το 2%. Ομως ο υπουργός μάλλον δεν βλέπει τι γίνεται σε άλλους κλάδους…

Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου Σωτήρης Αναγνωστόπουλος

Το οξύμωρο είναι ότι σε σχετική ερώτηση του Financial Report στο Γενικό Γραμματέα Εμπορίου Σωτ. Αναγνωστόπουλο το καλοκαίρι είχε αναφέρει ότι «υπάρχει μια πολύ καλή εικόνα στην αγορά, δείχνει ότι υπάρχει συμμόρφωση των αλυσίδων, σίγουρα η κατάσταση είναι καλύτερη απ, ό,τι στην αρχή, ωστόσο μικροπροβλήματα εξακολουθούν να υφίστανται, τίποτα δεν μπορεί να γίνει από τη μια στιγμή στην άλλη, γιατί και αυτοί οι μήνες είναι ένα μικρό χρονικό διάστημα».

Με άλλα λόγια περί άλλων τυρβάζει η μία κεφαλή του υπουργείου και άλλων η άλλη.

Από τα σούπερ μάρκετ υποστηρίζουν ότι «έχει γίνει κουλτούρα πια για τα περισσότερα σούπερ μάρκετ η εφαρμογή του κώδικα δεοντολογίας», προσθέτοντας ότι «όσοι προμηθευτές δεν έχουν προσαρμοστεί σε αυτόν, τα σούπερ μάρκετ δεν παραλαμβάνουμε τα προϊόντα τους».
Σε σχέση με τους  εντατικούς ελέγχους στους οποίους, επίσης, αναφέρθηκε ο Υπουργός Ανάπτυξης, η ΕΣΕ αναφέρει ότι εξακολουθούν να γίνονται και είναι μάλιστα ακόμα πιο εύκολοι λόγω του γεγονότος ότι σε μεγάλο βαθμό γίνονται ηλεκτρονικά.
«Η ΔΙΜΕΑ διεξάγει έλεγχο σε όλα τα σούπερ μάρκετ για τον κώδικα δεοντολογίας» συνέχισε ο υπουργός Ανάπτυξης και ξεκαθάρισε πως «αν υπάρχουν παραβάσεις -και έχουμε ισχυρές ενδείξεις ότι υπάρχουν, θα εξαντληθεί η αυστηρότητά μας. Τα πρόστιμα θα ανακοινωθούν αμέσως. Ο νόμος είναι νόμος και ισχύει για όλους» είχε τονίσει ο Υπουργός Ανάπτυξης σε συνέντευξή του πριν από λίγες ώρες.

Ο Πρόεδρος της ΕΣΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης

Ο Πρόεδρος της ΕΣΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης

Αξίζει να σημειωθεί σε αυτό το σημείο, ότι άγνοια δηλώνεται από την ΕΣΕ σε σχέση με την Ανεξάρτητης Αρχής Προστασίας του Καταναλωτή και Εποπτείας της Αγοράς, η οποία, σύμφωνα με τον Υπουργό, θα κάνει πρεμιέρα το Πάσχα του 2026 και θα ‘’συσπειρώνει’’ όλους τους αρμόδιους ελεγκτικούς μηχανισμούς σε μία Αρχή. «Δεν έχουμε κάποια γνώση για το πώς θα λειτουργεί αυτή η αρχή, ούτε μας έχει ζητηθεί σχετική συμβολή, τουλάχιστον μέχρι τώρα» τονίζεται από τις πηγές της ΕΣΕ, οι οποίες, ωστόσο, προσθέτουν ότι «περιμένουμε να δούμε αν θα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και αν θα απλοποιεί τις διαδικασίες και θα μειώνει τη γραφειοκρατία, κάτι το οποίο είναι ζητούμενο όλων των πλευρών».
Στο πάρα πέντε για την εφαρμογή της μείωσης τιμών σε 1000 προϊόντα
Την ίδια στιγμή, οι πληροφορίες και από την ΕΣΕ επιβεβαιώνουν το γεγονός ότι μέσα στον Οκτώβριο αναμένεται να ξεκινήσουν μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ σε 1000 προϊόντα. Είχαν προηγηθεί θεσμικές συναντήσεις ανάμεσα στους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ και του Υπουργείου Ανάπτυξης, μετά από τις οποίες, ήδη, έχουν ξεκινήσει οι σχετικές διαδικασίες από τους εργαζόμενους. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται από την ΕΣΕ «τοποθετούμε την έναρξη της δράσης στις αρχές του Οκτωβρίου» χωρίς, όμως, να είναι ακόμα σαφές ποιες αλυσίδες θα συμμετάσχουν, αλλά και ποια προϊόντα θα βρίσκονται σε αυτή. «Θεωρούμε ότι θα συμμετάσχουν σχεδόν όλες οι αλυσίδες» επισημαίνεται από τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ» τονίζεται.
Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι η αντίστοιχη δράση είχε ξεκινήσει στα μέσα Οκτωβρίου και ενώ ήταν να διαρκέσει δύο μήνες, κράτησε μέχρι και τον Ιανουάριο του 2025. Τότε είχαν συμμετάσχει 66 αλυσίδες από όλη τη χώρα και τα προϊόντα σε μειωμένη τιμή ήταν λίγο περισσότερα από 700. Επεξεργασμένα τρόφιμα, χαρτικά και καθαριστικά είχαν την τιμητική τους σε αυτόν τον κατάλογο και κάτι ανάλογο αναμένεται να γίνει και στη φετινή δράση, η οποία αναμένεται να κρατήσει μέχρι τα Χριστούγεννα.
Αύξηση στον τζίρο των σούπερ μάρκετ στο πρώτο επτάμηνο του 2025
Αυτές οι ενέργειες λαμβάνουν χώρα όταν σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα της Circana, ο συνολικός τζίρος των σούπερ μάρκετ για το πρώτο επτάμηνο του 2025 ανήλθε στα 7,949 δισ. ευρώ (από 7,454 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2024).
Από αυτά, τα 6,159 δισ. ευρώ προέρχονται από τα τυποποιημένα προϊόντα και τα υπόλοιπα 1,790 δισ. ευρώ από τα επί ζυγίω, που αφορούν αποκλειστικά τρόφιμα. Επί της ουσίας, τα τυποποιημένα προϊόντα συνεισέφεραν το 77,5% του συνολικού τζίρου των σούπερ μάρκετ το πρώτο επτάμηνο της φετινής χρονιάς.
Την ίδια στιγμή, με βάση τα στοιχεία της Circana, τα hypermarkets (πάνω από 2.500 τ.μ.), που αντιστοιχούν στο 11,9% του συνολικού τζίρου, κατέγραψαν τη μεγαλύτερη άνοδο σε αξία πωλήσεων (+7,3%) το επτάμηνο της φετινής χρονιάς.
Σε απόσταση αναπνοής βρίσκονται τα μικρά καταστήματα (0–400 τ.μ.), που προσφέρουν 12,1% του συνολικού τζίρου και γνώρισαν ανάπτυξη +7,2%.
Ωστόσο, τη μεγαλύτερη συνεισφορά στις συνολικές πωλήσεις έχουν τα καταστήματα 1.000–2.500 τ.μ. (43,4%), που γνώρισαν άνοδο +5,8%, ενώ ακολουθούν τα καταστήματα 400–1.000 τ.μ., που με μερίδιο αγοράς 32,6% κατέγραψαν άνοδο +4,0%.
googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu