Εκτενές άρθρο αναφέρει ότι το ελληνικό διυλιστήριο επεξεργάζεται ρωσικό πετρέλαιο, το οποίο μεταφέρεται από την Τουρκία
Η Washington Post φιλοξενεί μεγάλη έρευνα των δημοσιογράφων Evan Halper, Dalton Bennett και Jonathan O’Connell, σύμφωνα με την οποία και παρά τις απαγορεύσεις και τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στο ρωσικό πετρέλαιο (ως απάντηση στην εισβολή στην Ουκρανία), ένα ελληνικό διυλιστήριο αυτό της Motoroil – που εξυπηρετεί και τον αμερικανικό στρατό – επεξεργάζεται ρωσικό πετρέλαιο.
Σύμφωνα με το άρθρο, που δημοσιεύτηκε στις 14 Νοεμβρίου 2023, τα προϊόντα πετρελαίου που προέρχονται από τη Ρωσία καταλήγουν στο διυλιστήριο της Motor Oil Hellas μέσω by pass διαδρομών προς και από εγκατάσταση αποθήκευσης πετρελαίου στην Τουρκία. Μέσω αυτής της διαδρομής, ισχυρίζεται το άρθρο ότι κρύβεται το αποτύπωμα της Ρωσίας καθώς η ιδιοκτησία των προϊόντων αλλάζει χέρια πολλές φορές πριν φτάσουν στην Ελλάδα.
Επίσης, σύμφωνα με το άρθρο, οι ποσότητες μαζούτ που αποστέλλονται από την εγκατάσταση της Dortyol στην Τουρκία προς τη Motor Oil Hellas και η βιομηχανική πρακτική της ανάμειξης προϊόντων διαφορετικής προέλευσης προϊόντων καθώς αποθηκεύονται, εξασφαλίζουν μεγάλη ποσότητα προϊόντος από τη Ρωσία στο μείγμα, σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου με βαθιά γνώση των ροών πετρελαίου.
Το άρθιρο φιλοξενείς και δηλώσεις ειδικών που φέρεται να επιβεβαιώνουν την ύπαρξη ρωσικού πετρελαίου. «Δεν βλέπω κανένα άλλο πιθανό συμπέρασμα από το ότι τα ρωσικά καύσιμα πηγαίνουν στη Motor Oil Hellas», δήλωσε ο Robert Auers, εξειδικευμένος σύμβουλος διυλιστηρίου και αναλυτής αγοράς διυλισμένων καυσίμων στην ερευνητική εταιρεία RBN Energy, η οποία εξέτασε τα ευρήματα της Washingotn Post.
Η Post χρησιμοποίησε ναυτιλιακά και άλλα αρχεία για να παρακολουθεί τη ροή του μαζούτ, μια κατηγορία υλικών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή προϊόντων που αγοράζει το Πεντάγωνο για πλοία και αεροπλάνα.
Τα τελευταία δύο χρόνια, η Dortyol έλαβε 5,4 εκατομμύρια βαρέλια μαζούτ δια θαλάσσης, όλα εκτός από 1,9 εκατομμύρια από τη Ρωσία, σύμφωνα με τα ναυτιλιακά αρχεία και τα εμπορικά στοιχεία της Refinitiv, μιας εταιρείας χρηματοοικονομικών δεδομένων που ειδικεύεται στις αγορές εμπορευμάτων. Από τότε που τέθηκαν σε ισχύ οι κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης τον Φεβρουάριο, οι ρωσικές αποστολές στο Dortyol ανήλθαν συνολικά σε 2,7 εκατομμύρια βαρέλια, ή περισσότερο από το 69% του μαζούτ που αποστέλλεται δια θαλάσσης στο Dortyol κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Επίσης, από τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με το άρθρο η Dortyol έχει αποστείλει συνολικά 7 εκατομμύρια βαρέλια μαζούτ, εκ των οποίων τα 4,2 εκατομμύρια βαρέλια πήγαν στην Motor Oil Hellas. Αυτές οι αποστολές αντιπροσώπευαν τουλάχιστον το 56% του συνόλου του μαζούτ που λάμβανε το ελληνικό διυλιστήριο με πλοίο.
Η ακριβής ποσότητα μαζούτ ρωσικής προέλευσης στα προϊόντα που αγοράζει το Πεντάγωνο δεν ήταν δυνατό να προσδιοριστεί. Αυτά τα προϊόντα εξευγενίζονται χρησιμοποιώντας πολλαπλά συστατικά που δεν μπορούν όλα να εντοπιστούν μέσω της παραγωγής.
Επίσης, δεν ήταν δυνατό να προσδιοριστεί εάν, σε κάποιο σημείο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του, το μαζούτ από τη Ρωσία είχε επισημανθεί εκ νέου ως προερχόμενο από άλλη χώρα. Τα έγγραφα που περιγράφουν την προέλευση μιας αποστολής πετρελαίου, γνωστά ως πιστοποιητικά προέλευσης, δεν αποτελούν δημόσια αρχεία.
Το Πεντάγωνο έχει υπογράψει νέα συμβόλαια αξίας σχεδόν 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων με το ελληνικό διυλιστήριο από τότε που τέθηκε σε ισχύ η απαγόρευση των ΗΠΑ τον Μάρτιο του περασμένου έτους, σύμφωνα με ομοσπονδιακά στοιχεία συμβάσεων.
Από τον Φεβρουάριο, περισσότερα από 1 εκατομμύριο βαρέλια καυσίμων αεροσκαφών της Motor Oil Hellas έχουν επίσης πάει σε κυβερνητικούς και εταιρικούς αγοραστές στην Ιταλία, τη Γαλλία, την Ισπανία και τη Βρετανία, σύμφωνα με ναυτιλιακά αρχεία.
Ο Joe Yoswa, εκπρόσωπος της Υπηρεσίας Άμυνας Logistics του Πενταγώνου, που διαχειρίζεται τις αγορές καυσίμων για τον αμερικανικό στρατό, είπε σε ένα email ότι η υπηρεσία «δεν γνωρίζει» για καύσιμα από τη Ρωσία που διοχετεύονται στον Έλληνα προμηθευτή. Ο οργανισμός είπε ότι οι εργολάβοι, συμπεριλαμβανομένης της Motor Oil Hellas «είναι υπεύθυνοι για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με τους ισχύοντες νόμους και κανονισμούς σχετικά με τις συναλλαγές με τη Ρωσία και τις ρωσικές εταιρείες» και «πρέπει να πιστοποιήσουν τη συμμόρφωσή τους με αυτούς τους νόμους και κανονισμούς ως μέρος της διαδικασίας εξαγοράς».
H Motoroil διαψεύδει
Η Motor Oil Hellas σε δήλωσή της ανέφερε ότι η εταιρεία «δεν αγοράζει, επεξεργάζεται ή εμπορεύεται ρωσικό πετρέλαιο ή άλλα προϊόντα. Όλες οι εισαγωγές της είναι πιστοποιημένες και δεν περιλαμβάνονται σε αυτές μη εγκεκριμένης προέλευσης».
Σύμφωνα με το άρθρο, η εταιρεία δεν απάντησε σε συγκεκριμένες ερωτήσεις σχετικά με τη φύση αυτής της πιστοποίησης ή εάν λαμβάνει μέτρα για να διασφαλίσει ότι η πιστοποίηση είναι ακριβής.
Τούρκοι κρατικοί αξιωματούχοι και εκπρόσωποι της Τουρκικής Εταιρείας Πετρελαίου, η οποία ανέλαβε την κυριότητα πολλών από τις αποστολές μαζούτ στο Dortyol, δεν απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με την προέλευση του καυσίμου.
Αξιωματούχοι της Global Terminal Services , στην οποία ανήκουν οι εγκαταστάσεις του Dortyol, δήλωσαν σε ένα email ότι είναι απλώς ένας «μεσάζων» για την αποθήκευση προϊόντων και σε καμία περίπτωση δεν κατέχουν τα προϊόντα που αποθηκεύουν. Είπαν ότι δεν δέχονται αποστολές από πλοία υπό ρωσική σημαία και «συμμορφώνονται πλήρως με τους ισχύοντες τοπικούς και διεθνείς κανόνες και κανονισμούς», συμπεριλαμβανομένης της διατήρησης μιας «στιβαρής διαδικασίας συμμόρφωσης» σχετικά με τα καθεστώτα κυρώσεων.
Εδώ το πλήρες άρθρο
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- ΔΥΠΑ: Τα οριστικά αποτελέσματα πιστοποίησης αποφοίτων των ΠΕΠΑΣ Μαθητείας
- ΚΥΣΕΑ για Συρία: Η Ελλάδα παραμένει σε εγρήγορση και ξεκινάει την επιστροφή προσφύγων
- Kοινωνική δράση της AKTOR Ρουμανίας: Δώρα σε παιδιά που νοσηλεύονται
- Douleutaras: Εξασφάλισε χρηματοδότηση 1,2 εκατ. ευρώ για το spin off του, την Piney
- Ικτίνος: Μισθώνει υπόγειο λατομείο στις Λεπτοκαρυές Βώλακα στο Κάτω Νευροκόπι
- Eurostat: Μειώθηκε 1,2% η βιομηχανική παραγωγή στην ευρωζώνη τον Οκτώβριο
- Heineken: Νέος πρόεδρος ο πρώην CEO της ASML, Πίτερ Ουένινκ
- Βιλερουά ντε Γκαλό: Η ΕΚΤ θα προχωρήσει σε περαιτέρω μείωση του κόστους δανεισμού το 2025
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις