Ελλάδα

ΕΕΕΠ: Στα 94 εκατ. ευρώ η διαφήμιση τυχερών παιχνιδιών το 2024

Financialreport.gr

Στα 102 εκατ. ευρώ η πρόβλεψη της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων για το 2025

Σύμφωνα με τον επίσημο απολογισμό της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ), το 2024 ξοδεύτηκαν περίπου 94 εκατομμύρια ευρώ για εμπορική επικοινωνία των τυχερών παιχνιδιών και η πρόβλεψη για το 2025 ανεβάζει το ποσό στα 102 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για μια τάση που επιβεβαιώνει τη σφοδρή ανταγωνιστικότητα του κλάδου, αλλά ταυτόχρονα δημιουργεί πιέσεις για αυστηρότερη εποπτεία, ειδικά στο περιβάλλον του διαδικτύου, όπου πραγματοποιείται πλέον η συντριπτική πλειονότητα των προβολών.

Ηλεκτρονικά μέσα, social media, video πλατφόρμες και SEO απορροφούν τον κύριο όγκο της δαπάνης, αφήνοντας πίσω την τηλεόραση, το ραδιόφωνο και τις υπαίθριες διαφημίσεις. Το 2024, η ΕΕΕΠ αξιολόγησε 1.278 Σχέδια Εμπορικής Επικοινωνίας (ΣΕΕ), εκ των οποίων 1.107 εγκρίθηκαν και 171 απορρίφθηκαν ή αποσύρθηκαν. Το 66% αυτών αφορούσε σε διαδικτυακά παίγνια, ενώ μόλις 0,36% σχετιζόταν με ραδιοτηλεοπτικά μέσα.

Η ραγδαία αυτή εξάπλωση της διαφημιστικής προβολής, κυρίως μέσω ψηφιακών καναλιών, καθιστά επιτακτική την ανάγκη σαφών κανόνων δεοντολογίας και εργαλείων αξιολόγησης του “λελογισμένου” χαρακτήρα των καμπανιών, όπως επισημαίνει η ΕΕΕΠ.

Υπεύθυνη διαφήμιση ή επιθετικό μάρκετινγκ;

Το ρυθμιστικό πλαίσιο, ωστόσο, είναι ήδη αυστηρό. Οι γενικές αρχές που διέπουν την εμπορική επικοινωνία τυχερών παιγνίων είναι ξεκάθαρες:

Απαγορεύεται ρητά η στοχευμένη προβολή σε ανηλίκους ή ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Η χρήση ηλικιακών φίλτρων στις online διαφημίσεις είναι υποχρεωτική.

Οι διαφημίσεις δεν πρέπει να είναι παραπλανητικές ή υπερβολικά παρακινητικές. Απαγορεύονται οι υπαινιγμοί περί πλουτισμού, οικονομικής σωτηρίας ή κοινωνικής καταξίωσης μέσω των παιγνίων.

Τα μηνύματα οφείλουν να προωθούν την αντίληψη του υπεύθυνου παιχνιδιού – του παιχνιδιού ως μέσο διασκέδασης, όχι ως τρόπο ζωής.

Δεν επιτρέπονται ασαφείς ή αόριστες υποσχέσεις. Οι προσφορές πρέπει να συνοδεύονται από πλήρεις όρους και προϋποθέσεις.

Η ΕΕΕΠ επιπλέον θέτει αυστηρές οδηγίες για την παρουσίαση προγραμμάτων επιβράβευσης –bonus, έπαθλα, διαγωνισμούς– ώστε να αποτρέψει υπερβολικές υποσχέσεις κέρδους. Παρόμοιες πληροφορίες καλούνται να δίνονται στοχευμένα, μόνο σε όσους παίκτες έχουν εκφράσει ρητή συναίνεση να λαμβάνουν διαφημιστικό περιεχόμενο.

Όπως αναφέρει η ίδια η Επιτροπή, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται πλέον στην παραμετροποίηση των διαφημιστικών καμπανιών στα κοινωνικά δίκτυα. Τα φίλτρα ηλικίας πρέπει να λειτουργούν ως πρώτο ανάχωμα, ώστε να μην προσεγγίζονται άτομα κάτω των 18 ή 21 ετών, ανάλογα με τη φύση του παιγνίου. Παράλληλα, τα διαφημιστικά “bonus” και οι κληρώσεις δεν πρέπει να προβάλλονται μαζικά. Αντιθέτως, επικοινωνούνται πλέον περιορισμένα – ιδανικά μόνο σε χρήστες που έχουν συναινέσει ρητά στη λήψη τέτοιων πληροφοριών.

«Αντίστοιχα, οι όροι και προϋποθέσεις κάθε προωθητικής ενέργειας πρέπει να δηλώνονται ξεκάθαρα. Δεν υπάρχει περιθώριο για “ψιλά γράμματα” ή υπαινικτικές υποσχέσεις. Το κοινό πρέπει να γνωρίζει ακριβώς τι ισχύει, ώστε να κάνει συνειδητές επιλογές» αναφέρει η διοίκηση της ΕΕΕΠ.

Προς ένα «μοντέλο μέτρησης λελογισμένης διαφήμισης»

Σε αυτό το περιβάλλον, ο ρόλος της ΕΕΕΠ αποκτά διπλό χαρακτήρα: εποπτικό αλλά και επιτελικό. Ήδη έχει ανακοινώσει συνεργασία με εξειδικευμένο σύμβουλο προκειμένου να εκπονήσει μεθοδολογία μέτρησης και αξιολόγησης της εμπορικής επικοινωνίας. Το ζητούμενο: να υπάρξει ένας σαφής και αντικειμενικός τρόπος προσδιορισμού του λελογισμένου χαρακτήρα μιας διαφημιστικής καμπάνιας.

Η μέθοδος αυτή αναμένεται να λαμβάνει υπόψη πλήθος μεταβλητών: κανάλια διανομής, περιεχόμενο, επικοινωνιακή ένταση, γεωγραφική διασπορά, χρονικές ζώνες προβολής. Πρόκειται για μια τομή στη ρύθμιση της αγοράς παιγνίων, που φιλοδοξεί να θέσει πρότυπα διαφάνειας και προστασίας των παικτών, χωρίς να περιορίσει τη δυνατότητα νόμιμης εμπορικής έκφρασης των παρόχων.

Καθώς το 2025 αναμένεται να φέρει νέο ρεκόρ διαφημιστικής δαπάνης, το στοίχημα για την ΕΕΕΠ παραμένει διπλό: αφενός να διασφαλίσει ότι οι παίκτες στρέφονται σε ελεγχόμενα και νόμιμα κανάλια παιχνιδιού, αφετέρου να προστατεύσει το κοινωνικό σύνολο από φαινόμενα υπερπροβολής και κοινωνικά ανεύθυνων πρακτικών.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu