Υπόμνημα του Συνδέσμου στο ΥΠΟΙΚ για το παράλογο χαράτσι της Εφορίας
Την έντονη διαμαρτυρία του για την άδικη και πέρα από κάθε λογική, -όπως τη χαρακτηρίζει- επιβολή ξεχωριστού τέλους επιτηδεύματος σε κάθε κατάλυμα βραχυχρόνιας μίσθωσης που στεγάζεται σε διαφορετικό κτίριο, εκφράζει ο Σύνδεσμος Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων (Stama) σε υπόμνημά του προς τον Πρωθυπουργό και το υπουργείο Οικονομικών.
Το υπόμνημα φέρει τίτλο “Άδικη η επιβολή τέλους επιτηδεύματος στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης νομικών προσώπων” και ο Σύνδεσμος των Aibnb ζητά την απόσυρση του συγκεκριμένου μέτρου που προβλέπεται σε εγκύκλιο της ΑΑΔΕ.
Αναλυτικά το υπόμνημα που υπογράφεται από τον πρόεδρο του συνδέσμου Νάσο Γαβαλά και τον αντιπρόεδρο Κωνσταντίνο Κιάμο είναι το ακόλουθο:
“Σύμφωνα με το φορολογικό νομοσχέδιο το οποίο ψηφίστηκε στις 7 Δεκεμβρίου 2023 και τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2024 οι νομικές μορφές οι οποίες διαχειρίζονται ακίνητα κατά εντολή και μέσω σύμβασης με τους ιδιοκτήτες ακινήτων εντάχθηκαν σε καθεστώς ΦΠΑ και λοιπών τελών.
Παράλληλα οι έχοντες και κατέχοντες τρία ή και περισσότερα ακίνητα υποχρεώθηκαν να δημιουργήσουν νομικές μορφές ώστε να συνεχίσουν να δραστηριοποιούνται στην αγορά της βραχυχρόνιας μίσθωσης μέσω ψηφιακών πλατφορμών αλλά και εκτός αυτών.
Τότε χαιρετίσαμε τις αλλαγές αυτές αφού πιστεύουμε ακράδαντα ότι η βραχυχρόνια μίσθωση θα πρέπει να μπει στην εποχή της και τυπικά επαγγελματικής αντιμετώπισης αλλά και να αμβλύνει παράπονα και επιθέσεις που στρέφονται προς όλους, κυβέρνηση ιδιοκτήτες ακινήτων αλλά και επαγγελματίες διαχειριστές.
Παράλληλα ήμασταν και είμαστε ακόμα πεπεισμένοι ότι η συμβολή μας στα κρατικά έσοδα θα είναι ακόμα μεγαλύτερη των 650 εκατομμυρίων που ήταν το 2023.
Γνωρίζετε βαθύτερα από εμάς ότι είμαστε οι εκπρόσωποι μιας αγοράς με τζίρο μεγαλύτερο των 3.500.000.000 € και συνεχίζουμε να μεγαλώνουμε και ως οικονομία αλλά και ως συνεισφορά στο τουριστικό προϊόν της χώρας μας.
Επίσης γνωρίζετε ότι εκπροσωπούμε τους ιδιοκτήτες ακινήτων που κατέχουν ιδιοκτησία ενός ή δύο ακινήτων οι οποίοι δεν κατέχουν την γνώση ή δεν έχουν το χρόνο να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις που έχει η ενασχόληση με τη βραχυχρόνια μίσθωση. Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι δεν εκπροσωπούμε funds τα οποία αγοράζουν πληθώρα ακινήτων προς εκμετάλλευση.
Η αγορά μας δημιουργήθηκε μέσα σε 10 χρόνια, ουσιαστικά από το μηδέν. Με επενδύσεις και κόπο μικρο-ιδιοκτητών ακινήτων αλλά και εταιρειών startup του Ελληνικού οικοσυστήματος βραχυχρόνιας μίσθωσης. Αμφότεροι δεν ζήτησαν ποτέ κανένα δάνειο, δεν πήραν ποτέ κάποια επιδότηση και δεν απόλαυσαν ποτέ καμία κρατική επιχορήγηση ή στήριξη όπως άλλοι κλάδοι ακόμα και σε πολύ δύσκολες εποχές όπως αυτή της πανδημίας.
Όμως τελικά γινόμαστε μάρτυρες δαιμονοποίησης και φορολόγησης μέχρι τελικής πτώσεως αυτής της μορφής η επιχειρηματικότητα αντί να αναγνωριστεί και να επιβραβευτεί η συμβολή της και η φορολογική της συμμόρφωση.
Σχετικά με την εγκύκλιο Ε. 2024 /09-04-2024
Στις 11 Απριλίου εντελώς αιφνιδιαστικά η ΑΑΔΕ εξέδωσε την εγκύκλιο Ε.2024/2024 με θέμα: Παροχή διευκρινίσεων αναφορικά με τη φορολογική αντιμετώπιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού μετά τις τροποποιήσεις που επήλθαν με τις διατάξεις του ν.5073/2023
Στην παράγραφο με αριθμό 15 αναφέρεται ότι:
15. Τα “Ακίνητα” που μισθώνονται ή υπεκμισθώνονται με βάση τις διατάξεις του άρθρου 111 του ν. 4446/2016 από νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, χωρίς την παροχή άλλων υπηρεσιών, πλην της παροχής κλινοσκεπασμάτων, λογίζονται ως επαγγελματικές εγκαταστάσεις (έδρα και υποκαταστήματα) των ως άνω προσώπων και εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 31 του ν. 3986/2011 (Α'152), περί επιβολής τέλους επιτηδεύματος. Το ίδιο εφαρμόζεται ανάλογα και για τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία μισθώνουν ή υπεκμισθώνουν τρία (3) ή περισσότερα ακίνητα και αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα βάσει των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 39Α του ΚΦΕ. Ως προς την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος για τα δωμάτια που βρίσκονται εντός του ίδιου διαμερίσματος ή εντός μονοκατοικίας, καθώς και για τα διαμερίσματα που βρίσκονται εντός του ίδιου κτιριακού χώρου, εφαρμόζονται όσα έχουν γίνει δεκτά με την παρ. 1 της ΠΟΛ.1156/2017 εγκυκλίου, δηλαδή επιβάλλεται μία φορά τέλος επιτηδεύματος, ανεξάρτητα αν αυτά λειτουργούν ως έδρα ή ως υποκαταστήματα. Σε περίπτωση που η δραστηριότητα της εν λόγω επιχείρησης επεκτείνεται και σε άλλους κτιριακούς χώρους, θα επιβληθεί ξεχωριστό τέλος επιτηδεύματος για το κάθε επιπλέον κτίριο στο
οποίο στεγάζονται οι εγκαταστάσεις της.
Η αυθαίρετη αυτή απόφαση σας στερείται κάθε λογικής αφού χωρίς καμία νομοθέτηση, προειδοποίηση ή διαβούλευση αναιρείται την Ε. 2141/16-07-2019 στην παράγραφο 11 της οποίας αναγράφεται:
Τα “Ακίνητα” που εκμισθώνονται ή υπεκμισθώνονται στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού με βάση τις διατάξεις του άρθρου 111 του ν.4446/2016 από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, χωρίς την παροχή άλλων υπηρεσιών, πλην της παροχής κλινοσκεπασμάτων, δεν λογίζονται ως υποκατάστημα των ως άνω προσώπων.
Το 2024 εντελώς ξαφνικά τα ακίνητα που οι εταιρείες μας διαχειρίζονται στην αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης μετατρέπονται σε “υποκαταστήματα” χωρίς καμία αιτιολόγηση και χωρίς να πληρούνται οι προϋποθέσεις που ορίζει ο νόμος, και αναιρώντας την ίδια ερμηνεία της ίδιας υπηρεσίας από το 2019.
Υπενθυμίζουμε ότι ακόμα και σε ερωτήματα του Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών οι διευκρινήσεις σας ήταν ξεκάθαρες ότι τα ακίνητα που εκμισθώνονται ή εκμισθώνονται στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού με βάση τις διατάξεις του άρθρου 111 του ν.4446/2016 από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, χωρίς την παροχή άλλων υπηρεσιών, πλην της παροχής κλινοσκεπασμάτων, δεν λογίζονται ως υποκατάστημα των ως άνω προσώπων.΄
Ένα τυπικό παράδειγμα
Σε ένα τυπικό παράδειγμα διαμερίσματος που έχει συνολικό έσοδο 15.000€ μια εταιρεία διαχείρισης μισθώνει το ακίνητο με ποσοστό από τον ιδιοκτήτη του και προσδοκά σε ένα μεικτό έσοδο 2.000€ περίπου. Σε αυτό το τυπικό παράδειγμα το τελικός κέρδος της εταιρείας διαχείρισης, μετά από έξοδα και φόρους, υπολείπεται σημαντικά των 600€ που θα κληθεί να πληρώσει για το τέλος επιτηδεύματος. Άλλωστε το ανάλογο του παραδείγματος για ένα ξενοδοχείο θα ήταν να επιβαλλόταν τέλος επιτηδεύματος 600€ για κάθε δωμάτιο ξενοδοχείου και όχι για το ξενοδοχείο συνολικά.
Σας ρωτάμε με το παρόν υπόμνημα.
1. Τι άλλαξε τόσο ξαφνικά και απροειδοποίητα στην ερμηνεία της έννοιας περί ακινήτων που διαχειρίζονται τα νομικά πρόσωπα και μόνο;
2. Ποιο είναι το κίνητρο και ο σκοπός επιβολής του τέλους επιτηδεύματος στα ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης των νομικών προσώπων;
3. Ποιους σκοπούς εξυπηρετεί πέραν από μια ακόμα φορολογική άδικη και γραφειοκρατική επιβάρυνση;
4. Γιατί επιβάλλεται μέσα από μια εγκύκλιο απροειδοποίητα χωρίς καμία διαβούλευση και μάλιστα αναδρομικά ενώ πριν 4 μήνες ψηφίστηκε το νέο φορολογικό νομοσχέδιο;
5. Επιβάλλεται το μέτρο αυτό σε άλλους επαγγελματικούς κλάδους; Και σας αναφέρουμε χαρακτηριστικά.
a. Τα ATMs των τραπεζών τα οποία οποία πληρώνουν ενοίκιο βάση σύμβασης με τους ιδιοκτήτες ακινήτων ή τους ενοικιαστές των επιχειρήσεων ώστε να έχουν παρουσία και παράγουν κέρδος για τις τράπεζες (commissions από συναλλαγές) πληρώνουν τέλος επιτηδεύματος ανά σημείο;
Σας καλούμε λοιπόν να συμμεριστείτε τα εξής:
1. Την απώλεια εκατομμυρίων εσόδων για τα κρατικά ταμεία από τη συρρίκνωση της αγοράς μας.
2. Τα έξοδα που έχουν κάνει χιλιάδες συμπολίτες μας οι οποίοι αναγκάστηκαν να δημιουργήσουν νομικές οντότητες.
3. Την επιβίωση των εταιρειών διαχείρισης από ένα δυσβάσταχτο και άδικο φορολογικό βάρος.
4. Το νέο χτύπημα που δέχονται οι μικρομεσαίες και αμιγώς ελληνικές επιχειρήσεις για ακόμη μια φορά.
5. Την αύξηση της ανεργίας αφού θα αναγκαστούμε να προβούμε σε απολύσεις προσωπικού.
6. Το οικονομικό πλήγμα σε προμηθευτές μας και συνεργάτες μας κάθε είδους.
7. Την αύξηση του τελικού προσφερόμενου προϊόντος της βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα και ό,τι αυτό συνεπάγεται στην προσέλκυση επισκεπτών.
8. Το νέο χτύπημα που δίνεται σε μια ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά και στο τουριστικό προϊόν της χώρας μας.
Σας καλούμε
Να αποσύρετε άμεσα την παράγραφο 15 της Ε. 2024 /09-04-2024 και να επαναφέρετε την Ε. 2141/16-07-2019 σύμφωνα με την οποία διευκρινίζεται ότι “Τα “Ακίνητα” που εκμισθώνονται ή υπεκμισθώνονται στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού με βάση τις διατάξεις του άρθρου 111 του ν.4446/2016 από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, χωρίς την παροχή άλλων υπηρεσιών, πλην της παροχής κλινοσκεπασμάτων, δεν λογίζονται ως υποκατάστημα των ως άνω προσώπων”.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ποια στελέχη αγόρασαν τις μετοχές της Μαριάννας Λάτση
- Δεύτερος σεισμός 2,8 Ρίχτερ ταρακούνησε την Αττική – Με επίκεντρο το Χαλάνδρι
- Cenergy: Η Σωληνουργεία Κορίνθου ανέλαβε 2 σημαντικά έργα στη Βόρεια Θάλασσα
- Ευρωπαϊκές αγορές: Έκλεισαν με κέρδη, βουτιά 6,5% από Inditex (Zara)
- Έκθεση Ανταγωνιστικότητας: Εμπόδια για τις επιχειρήσεις διαφθορά και γραφειοκρατία – Αρνητική εικόνα για Επ. Ανταγωνισμού
- Μισθοδικείο: Δεν απαλλάσσονται οι δικαστές από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης για το 2021
- Ideal: Ακύρωση και διαγραφή 303 ομολογιών στις 16 Δεκεμβρίου
- Χρηματιστήριο Αθηνών: Κρατήθηκε πάνω από τις 1.450 μονάδες – Στο επίκεντρο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις